[ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 2

[ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Hoi iedereen,

Deze gedachte kreeg ik vanmiddag binnengestraald, en leek me wel aardig om hier te delen.

In laboratoria is het bewezen dat er anti-deeltjes kunnen bestaan. Men heeft al een anti-electron kunnen maken, die wanneer het in aanraking kwam met een normaal electron bijde omzeep hielp, een process genaamd anhilliatie (oid, mijn spelling is krot). Het meest verassende van deze experimenten was nog wel dat er echt niets over bleef van deze twee deeltjes. Net zoals -1 + 1 = 0. Door middel van deze waarneming is een van de meest fundamentele natuurregels op losse schroeven komen staan, de wet van behoud van energie. Als twee deeltjes gecombineerd 'niets' zijn, kan het dan eventueel ook dat alle materie ooit 'niets' was. En dat dit 'niets' zich opsplitste in twee gelijke maar tegenovergestelde delen, een universum van materie, en een van anti-materie. Het zou een aardige verklaring kunnen zijn.

Groet,

Coen

[EDIT] : Spellingsfouten weggewerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Door middel van deze waarneming is een van de meest fundamentele natuurregels op losse schroeven komen staan, de wet van behoud van energie.
Die wordt daardoor toch juist bevestigd? Als er "ineens" een hoop materie (dus energie) ontstond zonder dat daar iets tegenover stond, dat zou juist in strijd met behoud van energie zijn. Al is het de vraag in hoeverre de natuurwetten van toepassing waren gedurende die allereerste plancktijd na de big bang...
En dat dit 'niets' zich opsplitste in twee gelijke maar tegenovergestelde delen, een universum van materie, en een van anti-materie.
Klopt, maar dat dit gebeurt was toch al langer bekend? Treedt ook op in vacuüm enzo, zie bijv. het Casimir-effect.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

ik zou niet in deze theorie geloven iets mag elkaar dan wel ongedaan maken maar uit niets komt ook niets.

en trouwens die elektronen blijven heus wel ergens

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

ik zou niet in deze theorie geloven iets mag elkaar dan wel ongedaan maken maar uit niets komt ook niets.
Waarom zou iets zich wel kunnen opheffen als het niet op de omgekeerde manier kan terugkomen? Overal komen we balensen en evenwichten tegen, in ieder process dat we kennen is er een manier om het gedaane ongedaan te maken, waarom hier niet?
en trouwens die elektronen blijven heus wel ergens
Waar dan? Volgens het onderzoek zou er helemaal geen spoor meer van te vinden zijn, dus zou er sprake zijn van echte anhiliatie[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Annihilatie betekent niet compleet verdwijnen. Er worden ook geen natuurwetten overtreden.

Als een elektron een positron tegenkomt, dan zullen er twee fotonen uitgezonden worden. De energie van dit licht is gelijk aan de energie die de twee deeltjes hadden.
Kabouters bestaan niet

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Annihilatie betekent niet compleet verdwijnen. Er worden ook geen natuurwetten overtreden.

Als een elektron een positron tegenkomt, dan zullen er twee fotonen uitgezonden worden. De energie van dit licht is gelijk aan de energie die de twee deeltjes hadden.
Oke, bedankt voor de info.

Groet,

Coen

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Annihilatie betekent niet compleet verdwijnen. Er worden ook geen natuurwetten overtreden.

Als een elektron een positron tegenkomt, dan zullen er twee fotonen uitgezonden worden. De energie van dit licht is gelijk aan de energie die de twee deeltjes hadden.


vertel eens, hoe kom je erbij dat er 2 fotonen vrijkomen?

heb je ergens een bron?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

hoeft niet perse fotonen te zijn kan ook quarks zijn of gluonen:
Annihilatie

Bij verval van een deeltje of atoomkern wordt een klein deel van de massa omgezet in energie, en de rest van de massa wordt teruggevonden in nieuwe deeltjes. Annihilatie van een deeltje en zijn anti-deeltje betekent dat alle massa geheel wordt omgezet in energie. Ook annihilaties verlopen via wisselwerkingsdeeltjes, en die kunnen weer virtueel zijn.



Dus: bij de wisselwerking tussen een materie-deeltje en een antimaterie-deeltje wordt alle energie van hun vorige bestaan omgezet in een krachtvoerend deeltje met heel veel energie (gluon, W/Z, of foton). Deze wisselwerkingsdeeltjes kunnen weer vervallen in andere deeltjes.

Natuurkundigen laten voortdurend deeltjes annihileren bij geweldig hoge energieën, met het doel nieuwe deeltjes te creëren die een grote massa hebben.
bron: http://www.xs4all.nl/~adcs/Deeltjes/annih.html
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Sommige mensen geloven dat anti-materie eigenlijk gewone materie is die achterwaarts in de tijd beweegt.

Weet iemand hier meer over? wat denken jullie ervan?
Jan Vonk

Berichten: 232

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Zet dat niet ook veel natuurwetten op hun kop? Achteruit in de tijd bewegen kan toch niet? En zou er bij dat "niets" ontstaan bij het samenvoegen van die twee deeltjes niet gewoon hun energie vrijkomen onder de een of andere vorm?

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Stel in het geval dat ons heelal eindigt in een big crunch, dan zou het toch perfet kunnen dat voor antimaterie onze big crunch hun big bang was...

Ik weet het, het lijkt raar, achteruit in de tijd bewegen, maar blijkt meestal niet dat de natuur helemaal niet overeenkomt met ons gevoel? :shock:
Jan Vonk

Berichten: 232

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Stel nu dat dat inderdaad zo is, met dat achteruit in de tijd bewegen enzo, voor hoe grote stukken materie en antimaterie geldt dat dan is mijn volgende vraag? En wat is het criterium juist, dat ze "even oud" zijn, maar van de "andere kant van de tijdsas" komen??(denk aan de vergelijking met -1+1=0) Of dat ze als het ware even ver verwijderd zijn in tijd van een referentiepunt? Maar tijd kun je toch niet apart bekijken, die hangt mee samen met de ruimte. Hoe verklaar je dat dan? Ik weet dat ik verward klink :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Ik snap niks van wat je bedoelt... :shock:

Maar ik bedenk zonet... Als een antideeltje en een deeltje botsen, zijn ze samen precies even oud als het universum! Ja toch? of ben ik fout?

Als de botsing gebeurt in het exacte midden van het heelal (het midden van de tijd dan wel te verstaan) dan zijn ze beiden de helft van de totale leeftijd van het heelal (laat ik dit voor het gemak TLH noemen, totale leeftijd heelal)

1/2 TLH + 1/2 TLH = 1 TLH

Als ze botsen op een halfuur na onze oerknal:

30min + TLH -30min = TLH !!!

(want voor het antideeltje is het eigenlijk een halfuur voor de big crunch!)
Jan Vonk

Berichten: 232

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Ik ga ermee akkoord dat, uitgaande van dat achteruit in de tijd bewegen, de twee deeltjes dan zo oud zijn als het heelal. Hoewel, dan ga je er wel van uit dat het heelal eindig is...

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [ Theorie ] : Antimaterie en de ontstaanstheorie

Ja dat is waar. Het is helemaal niet gezegd dat het heelal eindig is, al geloof ik het wel.
Jan Vonk

Reageer