Verbranding in lichaamscellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Verbranding in lichaamscellen

Een lichaamscel is ingekapseld in een membraam dat oa.voedingsstoffen en zuurstof aanvoert vanuit de slagaders en afvoer naar de aders en van daaruit CO2 met andere gassen naar de longen en vastere afvalstoffen naar de nieren als ik dit zo globaal juist stel.

Mijn vraag is,waar de verbranding exact plaats vindt,is dat in de cel zelf en waarom vindt er al niet in de bloedbaan zelf een verbranding plaats door de aanwezigheid van zuurstof en voedingsstoffen als oa. glucose.

En er moet dus per cel een scheiding aanwezig zijn tussen de slagaderlijke aanvoer van zuurstof en voeding en aderlijke afvoer van afvalstoffen en oa.CO2.

Wat gebeurt er intussen met de overige zich in de ingeademde lucht bevindende gassen als stikstof ea?

Nieuwsgierigheid van een techneut. :D

Berichten: 8.614

Re: Verbranding in lichaamscellen

Een lichaamscel is ingekapseld in een membraam dat oa.voedingsstoffen en zuurstof aanvoert vanuit de slagaders en afvoer naar de aders en van daaruit CO2 met andere gassen naar de longen en vastere afvalstoffen naar de nieren als ik dit zo globaal juist stel.
Een beetje vreemd verwoord, maar op het eerste zicht m.i. juist.
Mijn vraag is,waar de verbranding exact plaats vindt,is dat in de cel zelf
Ik neem aan dat je met "verbranding" de "celademhaling" bedoelt. Wel, de celademhaling bestaat uit drie stappen: de
en waarom vindt er al niet in de bloedbaan zelf een verbranding plaats door de aanwezigheid van zuurstof en voedingsstoffen als oa. glucose.
Voor dit complexe proces zijn een heleboel enzymen nodig die niet in het bloed zitten.
En er moet dus per cel een scheiding aanwezig zijn tussen de slagaderlijke aanvoer van zuurstof en voeding en aderlijke afvoer van afvalstoffen en oa.CO2.
Nee hoor. Hoe kom je hierbij?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Verbranding in lichaamscellen

Wat gebeurt er intussen met de overige zich in de ingeademde lucht bevindende gassen als stikstof ea?
Vrijwel niks.

Een klein gedeelte van het stikstof lost op in het bloed maar doet verder niks.

Alleen problemen geven na het duiken (caisson ziekte).

Zuurstof plakt aan je rode bloedcellen en wordt zo je lichaam door geleurd.

Andere gassen plakken niet en worden meteen weer uit geademd.

(Uitzonderingen daargelaten).
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 4.502

Re: Verbranding in lichaamscellen

Tav Klintersaas:

oktagon schreef:

En er moet dus per cel een scheiding aanwezig zijn tussen de slagaderlijke aanvoer van zuurstof en voeding en aderlijke afvoer van afvalstoffen en oa.CO2.

Sinterklaas: "Nee hoor. Hoe kom je hierbij?"

Oktagon:

Bekijk ik het heel grof dan zie je bij het hart een duidelijke scheiding van de aan -en afvoer van bloed;dus is mijn veronderstelling,dat dit ook plaats zou kunnen vinden in of nabij een lichaamscel,zo onlogisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Verbranding in lichaamscellen

Dalton schreef:Andere gassen plakken niet en worden meteen weer uit geademd.

(Uitzonderingen daargelaten).
Of je koolstofdioxide ook onder die uitzonderingen plaatst weet ik niet, maar dat bindt wel degelijk ook (voor een deel) aan hemoglobine in de rode bloedcellen. De meeste CO2 wordt door de rode bloedcellen vervoerd naar de longen.

Maar dit terzijde.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Verbranding in lichaamscellen

En CO bindt helemaal supersterk en laat ook bijna niet meer los.

Daarom dat koolmonoxide zo giftig is.

Er is dan geen plaats meer over voor zuurstof op je hemoglobine en je stikt.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 3.165

Re: Verbranding in lichaamscellen

Of je koolstofdioxide ook onder die uitzonderingen plaatst weet ik niet, maar dat bindt wel degelijk ook (voor een deel) aan hemoglobine in de rode bloedcellen.
Zelfs nog sterker dan O2, één van de functies van het hemoglobine is om dit verschil kleiner te maken.

De binding van CO2 is niet enkel ongunstig, het helpt om de pH constant te houden (CO2 + H2O -> H2CO3).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verbranding in lichaamscellen

Bekijk ik het heel grof dan zie je bij het hart een duidelijke scheiding van de aan -en afvoer van bloed;dus is mijn veronderstelling,dat dit ook plaats zou kunnen vinden in of nabij een lichaamscel,zo onlogisch?
Op zich is dat geen rare redenatie, maar wat je even moet weten is dat een cel niet werkelijk ingekapseld is. Die term roept al snel het beeld op dat het een rigide structuur is die een cel omgeeft, maar het tegendeel is waar: zie het als een semi-permeabel membraan.

In de praktijk is de celmembraan (dierlijk) een dubbele laag die bestaat bij gratie van hydrofobe interacties. Je mag hier ook lezen dat een celmembraan buiten een waterig milieu gewoon een plasje vet is.

En om goedbedoeld gezeur over details te voorkomen nog een aanvulling: het is een phosfolipide bi-layer met een geweldige bak eiwitten ingesloten. Denk hierbij aan transporters (van de ene naar de andere kant van de membraan voor stoffen die bijvoorbeeld niet oplossen in de vetlaag), receptoren (denk aan insuline: het hormoon komt de cel nooit in, maar triggert wel een reactie ín de cel), etc.

Ohja: waar het over ging..

Er zijn genoeg stoffen die dus actief door de membraan worden getransporteerd, er doorheen diffunderen, etc. Veel hiervan is afhankelijk van concentratiegradienten en ik denk dat je de rest van het verhaal wel snapt :D
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: Verbranding in lichaamscellen

Het lipide 2-layer verhaal is zeer interessant;ik zocht nog een verband met insuline maar vond dit niet!

Reageer