Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

Chemisch evenwicht

vraagje over volgend vraagstuk:

voor de reactie 2HI-> H2 +I2 (-> stelt een dubbele pijl voor -> <-)



K= 1749. Je brengt een bepaalde hoeveelheid HI in een reactievat van 1,0 liter en vindt bij evenwicht: [I2]= 0,20 mol.

a) Bereken de concentratie van HI bij evenwicht.

b) Bereken de beginconcentratie van HI

C) Hoe groot moet de beginconcetrtie van HI zijn opdat bij evenwicht [H2] = 0,30 M

Ik heb de reactie in zo'n scheme gezet en kom uit dat de concetratie van I2 0,20 M groter is dan het begin en bijgevolg de concetrtie van 2HI o,40 M kleiner is: X-O,40 dan, maar dan zit ik vast want ik zit nog met de concetrtaie van H2 en ik kan toch geen 2 onbekeneden hebben? Weet iemand hoe dit wel moet?

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Chemisch evenwicht

2HI => H2 + I2

Als er 0,20 mol I2 is kan je door middel van stoichiometrich rekenen de concentraties van H2 en van HI vinden (voor H2 staat er 1 als coëfficiënt dus is er evenveel gevormd als I2 en voor HI staat er 2 als coëfficiënt dus is er 2X zoveel aanwezig)

2HI => H2 + I2

0,40 mol HI => 0,20 mol H2 + 0,20 mol I2

de evenwichtsconstante is dan: Kc= 0,20²/0,40 = 0,1

de concentratie HI bij evenwicht is 0,40 mol / 1 l = 0,40 mol/l = 0,40M

beginconcentratie HI?

bij het begin is er een zekere hoeveelheid (neem bv: a) HI aanwezig, er is dan nog geen H2 en I2 gevormd, tijdens de reactie ontstaat er x mol H2 en x mol I2 en reageert er 2x mol HI weg.

Aangezien er bij evenwicht 0,20 mol H2 gevormd is, is de x gelijk aan 0,20 en 2x is gelijk aan 0,40; dus was de beginconcentratie HI gelijk aan 0,80

de beginconcentratie HI, als de conc. van H2 bij evenwicht gelijk is aan 0,30M?

zelfde redenering als hierboven maar ipv van 0,20 met 0,30 dan bekom je x= 0,30 en 2x= 0,60; dus de beginconcentratie HI is 1,2M
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: Chemisch evenwicht

bedankt , nu bergijp ik het helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: Chemisch evenwicht

Maar nu ik er verder over nadenk denk ik dat het toch niet helemaal klopt, het lijkt te eenvoudig. bovendien krijg je de evenwichtsconstante en moet je daar iets mee doen, en niet de evenwichtsconstante zelf gaan berekenen.

Heeft iemand een idee of er misschien toch een andere oplossing mogelijk is? (alvast bedankt toch voor deze)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Chemisch evenwicht

Inderdaad, de evenwichtsconstante 0,1 die Mendelevium gebruikte is niet juist.

Maar de K = 1749 die jij geeft lijkt ook heel vreemd.

Gaat dit over een reactie in de gasfase of over een reactie in vloeistofoplossing? In het eerste geval moet je met partieeldrukken werken (en heb je een Kp nodig) en in het tweede geval met concentraties (en heb je een Kc nodig).

Als ik google vind ik een Kc in de orde van 50 voor de omgekeerde reactie, dus voor deze reactie zou ik dan verwachten dat Kc = 1/50 = 0,02 en dat is een factor 100.000 lager dan jouw K. Dus is jouw K een Kp of een Kc ?

In een oplossing geldt voor de reactie 2 HI <==> H2 + I2 dat Kc = [H2].[I2] / [HI]2

Dus [HI] = :D ([H2].[I2] / Kc)

In een gasfase geldt voor de reactie 2 HI <==> H2 + I2 dat Kp = pH2.pI2 / (pHI)2

Dus pHI = :D (pH2.pI2 / Kp)

(p staat voor partieeldruk)

In allebei de gevallen is de hoeveelheid (concentratie dan wel partieeldruk) van H2 gelijk aan die van I2 dus oplossen is eenvoudig als je de juiste K hebt......
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: Chemisch evenwicht

ik denk dat de K 1/49 moet zijn, ik dacht dat het streepje een zeven was die maar half afgedrukt was op mijn papier.

is 1/49 wel een realistisch getal?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Chemisch evenwicht

Waarom niet? Het is vrijwel hetzelfde als de 1/50 die ik zou verwachten.

En heel wat realistischer dan die 1749 want dat zou immers betekenen dat er vrijwel geen HI aanwezig zou zijn, dus dat vrijwel alle HI onmiddelijk in H2 en J2 zou splitsen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Chemisch evenwicht

Fred F. schreef:Inderdaad, de evenwichtsconstante 0,1 die Mendelevium gebruikte is niet juist.

Maar de K = 1749 die jij geeft lijkt ook heel vreemd.

Gaat dit over een reactie in de gasfase of over een reactie in vloeistofoplossing? In het eerste geval moet je met partieeldrukken werken (en heb je een Kp nodig) en in het tweede geval met concentraties (en heb je een Kc nodig).

Als ik google vind ik een Kc in de orde van 50 voor de omgekeerde reactie, dus voor deze reactie zou ik dan verwachten dat Kc = 1/50 = 0,02 en dat is een factor 100.000 lager dan jouw K. Dus is jouw K een Kp of een Kc ?

In een oplossing geldt voor de reactie 2 HI <==> H2 + I2 dat Kc = [H2].[I2] / [HI]2

Dus [HI] = :D ([H2].[I2] / Kc)

In een gasfase geldt voor de reactie 2 HI <==> H2 + I2 dat Kp = pH2.pI2 / (pHI)2

Dus pHI = :D (pH2.pI2 / Kp)

(p staat voor partieeldruk)

In allebei de gevallen is de hoeveelheid (concentratie dan wel partieeldruk) van H2 gelijk aan die van I2 dus oplossen is eenvoudig als je de juiste K hebt......
Inderdaad, nu zie ik het ook bij mijn berekening van de evenwichtsconstante moest die noemer ook in het kwadraat staan; foutje :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Reageer