Vermenigvuldigen met water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Vermenigvuldigen met water

Hallo,

Wat is een stof maal water? Waar slaagt het vermenigvuldigen op? Bv bij: Ba(OH)2 .8H2O

Hieronder staan de reactie vergelijkingen voor mijn onderzoekscompetentie exotherme reacties. Normaal kloppen de elementen voor en na de pijl maar ik denk dat echter het aantal mol niet klopt... En zeker niet bij de 4 laatste omdat er geen H20 voor de pijl appart bij tepas komt. Ik moet aan de hand van de reactie vergelijkingen de verhoudingen halen om de proef uit te voeren. Moet ik de .H20 ook meetellen als stofmassa? En hoeveel H20 moet ik voor de pijl toevoegen?

Ammoniumchloride & water

NH4Cl + H2O → NH4+ + 2Cl- + 5H2O

Ammoniumnitraat & water

NaNO3 + H2O → Na+ + 2NO3- + H2O

Ammoniumnitraat & bariumhydroxide

Ba(OH)2 .8H2O + 2NH4NO3 → 2NH3 + 10H2O + Ba(NO3)2

Ammoniumchloride & bariumhydroxide

Ba(OH)2 .8H2O + 2NH4Cl → 2NH3 + 10H2O + BaCl2

Citroenzuur & natriumcarbonaat

3Na2CO3.10H2O + 2H3C6H5O7.H2O → 2C6H5O7Na3 + 14H2O + 3CO2

Ammoniumchloride & natriumsulfaat

Na2SO4.10H2O + NH4Cl + 8H2O → 2Na+ + SO4- + NH4+ + Cl- + 18H2O

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast erg bedankt!

Mvg,

Lode Haest

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Vermenigvuldigen met water

louischemie schreef:Hallo,

Wat is een stof maal water? Waar slaagt het vermenigvuldigen op? Bv bij: Ba(OH)2 .8H2O
Ba(OH)2 .8H2O wil zeggen dat het molecule Ba(OH)2 omgeven is door 8 moleculen water, dat wordt een hydraat genoemd.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vermenigvuldigen met water

@louischemie: Je moet eens heel goed de reactievergelijkingen nalopen. Uit NH4Cl kan nooit NH4+ en 2 Cl- ontstaan. Hetzelfde voor je 2e reactie: Waar komt dat 2e nitraat-ion vandaan?

@mendelevium: Voor de goede orde: Het betreft geen molecuul Ba(OH)2. Het betreft immers een zout. In het kristalrooster bevinden zich Ba2+ en OH- ionen, en H2O moleculen, in de verhouding 1:2:8
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Vermenigvuldigen met water

Hallo,

Ik heb mijn onderzoek succesvol uitgevoerd maar het theoretisch deel steekt me nog wat tegen.

Mijn eerste proef was:

Ammoniumchloride & water

Reactievergelijking: 2NH4Cl + 10H2O → 2NH4OH + 2HCl + 8H2O

Hoeveelheden: 2g NH4Cl + 4g H2O

Enthalpie: [2*(-356) + 2*(-93) + 8*(-286)] – [2*(-315) + 10*(-286)] = 304 kJ/mol

Energetische waarde: 286 * 304 = 86944 kJ/g

Praktijk waarneming: In 20 seconden daalt de temperatuur met 14°C.

Nu enthalpie is toch som enthalpie stoffen eindproduct - som enthalpie stoffen begin product?

De energetische waarde is de moleculaire massa van het eindproduct * enthalpie?

Hoe bereken ik hoeveel water deze stoffen kunnen koelen en hoe hard ze deze kunnen koelen?

Mvg,

Lode Haest

Reageer