Elektrisch veld

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Elektrisch veld

Op het eerste gezicht lijkt het misschien een natuurkundige vraag, maar waar ik problemen mee heb is de wiskundige kant ervan.

Vraag (in Engels omdat ik niet een ster ben in het vertalen naar NL):

Find the electric field a distance d from the center of a spherical surface of radius R, which carries a uniform charge density
\(\sigma\)
. Treat the case for d > R. Express your answer in terms of the total charge q on the spehere.

Ik heb het antwoord zelf al gevonden, maar zoals meestal het geval is probeer ik nu met een andere aanpak, en liefst los ik het zo ook op:
\(\vec{r}=d \hat{z}\)
\(\vec{r'}=x \hat{x}+y \hat{y}+z\hat{z}\)
is de plaatvector van dq's(of beter da's) die gesommeerd zullen worden.
\(\vec{\tau}=\vec{r}-\vec{r'}= -x\hat{x}-y\hat{y}+(d-z)\hat{z} \)
afstandsvector van bron tot punt.
\(\vec{\hat{\tau}}\)
is de richting en
\(\tau\)
is de grootte.

Dan wordt de elektrische veld gegeven door:
\(\vec{E}=\frac{\sigma}{4 \pi \epsilon_0} \int \int_S \frac{\vec{\tau}}{\tau^3} \ dS \)
\(dS= \sqrt{1+\left(\frac{\partial z}{\partial x}\right)^2+\left(\frac{\partial z}{\partial y}\right)^2} \ dy \ dx \)
\(z_1= \sqrt{R^2-x^2-y^2}, \ \ z_2=-\sqrt{R^2-x^2-y^2}\)
Dus de elektrische veld zou moeten zijn:
\(\vec{E}=\frac{\sigma}{4 \pi \epsilon_0} [ \left( \int_{-R}^{R} \int_{-\sqrt{R^2-x^2}}^{\sqrt{R^2-x^2}} \frac{-x\hat{x}-y\hat{y}+(d-z_1)\hat{z}}{\left(x^2+y^2+(d-z_1)^2\right)^{\frac{3}{2}}} \sqrt{1+\left(\frac{\partial z_1}{\partial x}\right)^2+\left(\frac{\partial z_1}{\partial y}\right)^2} \ dy \ dx \right)\)
+
\(\left( \int_{-R}^{R} \int_{-\sqrt{R^2-x^2}}^{\sqrt{R^2-x^2}} \frac{-x\hat{x}-y\hat{y}+(d-z_2)\hat{z}}{\left(x^2+y^2+(d-z_2)^2\right)^{\frac{3}{2}}} \sqrt{1+\left(\frac{\partial z_2}{\partial x}\right)^2+\left(\frac{\partial z_2}{\partial y}\right)^2} \ dy \ dx \right) ] \)
Als ik de eenheidsvectoren beschouw als constanten (want dat zijn ze ook in cartetische coördinaten) dan kan ik gaan integreren. Alleen gaat dat niet zo makkelijk ookal vallen de gedeeltes van
\(\hat{x}\)
en
\(\hat{y}\)
weg.

(Tot hier juist?)

Het is natuurlijk leuk als ik dit nu kan omzetten naar sferische coördinaten, maar wat doe ik dan met de eenheidsvectoren?

Moet ik die nou uitdrukken in sferische eenheidsvectoren, of hoeft dat niet?

Laatste vraag: Hoe stel ik de integraal direct in sferische coordinaten op?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Elektrisch veld

Streep de laatste vraag maar weg :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Elektrisch veld

In het boek : Fundementele Natuurkunde Deel:1 Mechanica Van Alonso en Finn staat in Hoofdstuk: 9.7 ""Gravitatieveld bij een bolvormig lichaam"" de afleiding die je volgens mij zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Elektrisch veld

Die afleiding ken ik wel denk ik, maar ik wil juist weten of mijn afleiding wel goed is. (Die afleiding van Alanso is voor deze opgave korter dat weet ik)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Elektrisch veld

In het boek ''Vectoranalyse'' van Dr. R. Timman en Dr. J.W. Reyn (uit 1965) staat een voorbeeld van een berekening van de elektr. potentiaal van een boloppervlak met oppervlaktebelegging Sigma. Deze berekening doen ze met bolcoordinaten. Als je eenmaal de potentiaalfunktie weet , dan is het volgens mij niet zo moeilijk om de funktie van de elektr. veldsterkte te berekenen. De gradient nemen van de elektr. potentiaalfunktie.

De berekening die jij doet , is (als ik het goed zie) in rechthoekige coordinaten, maar dat kan ik niet volgen. (lijkt mij vel moeilijker dan bolcoordinaten).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Elektrisch veld

Met bolcoordinaten lukt me wel, en ik denk dat de uitwerking met rechthoekige coördinaten(getest met maple) ook klopt.

Bedankt voor je hulp Aadkr.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer