[maatschappijleer] beschouwing koningshuis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

[maatschappijleer] beschouwing koningshuis

Met in het vooruitzicht een beschouwing over het Koninklijk dacht ik, misschien dat iemand nog een goude tip heeft,

beschouwing

vraag : Is het Koningshuis nog van deze tijd ? / Past het koningshuis nog in deze samenleving (refereert naar hetzelfde)

met als structuur : voor- en nadelen + gevolgen

en met als inleiding : de nu huidige situatie in Nederland --> constitutionele monarchie en de taken die het koningshuis op zich neemt.

daarna volgen de voor en nadelen

voordelen

koningshuis zorgt voor Nationale gevoel ( Koninginnedag / prinsjesdag / geboorte baby / huwelijk )

Economisch belang ( Koninginnedag / alle roddelbladen / bezoek paleizen (bijv. Het Loo) / buitenlands toerisme n.a.v. Koningshuis /

Het koningshuis kan Lobby’en machtpositie koningshuis met andere monarchen. (denk hierbij aan Engeland, Denemarken etc. ) bepaalde kring, hogere vorm van onderhandeling.

Grotere projecten binnenhalen door koningshuis. (niet mogelijk zonder koningshuis)

-maatschappelijke voorbeeldfunctie volk

Stel dat het koningshuis wordt afgezet, wat dan? (gevolg)

Wetsveranderingen, (kost geld)

Uit peilingen blijkt dat (NOS) meer dan 71% meer dan tevreden is en 85 % vertrouwen heeft in de opvolging van Willem Alexander. Een hypothese is dan ook dat wanneer het koningshuis aftreedt er een ontevreden volk onstaat, nadelig economie?

-stukje nostalgie gaat verloren , waardoor dus terug keren op nationaliteit, welke verloren gaat, en ook een stukje Nederland voor de buitenwereld.

dan nadelen

Uit onderzoek blijkt dat het koningshuis meer dan 113 Miljoen krijgt t.o.v andere jaren stijging van 36 %. Dit wordt uit onderzoek van RTL niet verdiend door een minister president.

Koningshuis heeft privéleges die het normale volk niet nuttigt. Denk hierbij aan geen btw, geen belasting, geen successierechten. (verborgen somma’s richting koningshuis. Denk hierbij aan bernard conflict + groene dreack.)

Volk betaalt gedeelte belasting aan koningshuis, zij hoeven dat niet, oneerlijk?

Functie van koningin reizen naar buitenland, laatste tijd heeft zij enkele reizen laten varen. (weet iemand recente voorbeelden?)

Erfelijke opvolging (niks met intellgentica te maken)

Blijft zolang aan de macht als zij zelf wilt (of moet worden afgezet door regering, kan niet door volk)

Onschendbaar (kan dus nogal vervelend zijn)

Niet democratisch gekozen

Er is een Geheim noordeinde waarom is dit geheim

als het koningshuis zou aftreden dan (gevolg) hoeven we geen belasting aan de koningin te betalen

en krijgen we een democratie, welke misschien voordelig kan uitpakken voor het land. (denk hierbij aan landen die zelf democratisch zijn en meer ''zien'' in nederland, voordelig economie)

dan slot : kort eigen mening, maar heel subtiel, en dan de keuze in het midden laten.

Mijn vraag is of een van jullie nog goede voor/nadelen kan bedenken of weet, en/of een verbetering aan mijn nu huidige opzet kan toevoegen.

heeft iemand ook een idee om de inleiding spetterend te maken? (ik dacht misschien aan conflict Groene Dreak, maar misschien wordt dat iets te betogend?)

Alvast bedankt,

Berichten: 758

Re: [maatschappijleer] beschouwing koningshuis

niemand? :D

Berichten: 142

Re: [maatschappijleer] beschouwing koningshuis

Een veel genoemd voordeel van een konigshuis zoals we dat in Nederland hebben is dat het staatshoofd politiek neutraal is.

Een gekozen staatshoofd is meestal gekozen op basis van politieke ideeën (wat op zich ook een voordeel kan zijn :D ).

Berichten: 1

Re: [maatschappijleer] beschouwing koningshuis

Ik ben bezig met een onderzoek naar de voor en nadelen van het koninklijk huis.

ik zou graag aan Trokkitrooi zijn bronnen willen weten? Als dat mogelijk is .

Groetjes Timo

Ik zou mijn als het af is kunnen publiceren op dit forum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [maatschappijleer] beschouwing koningshuis

Als je goed kijkt naar de datum zie je dat het topic twee jaar oud is. Wel fantastisch dat je de zoekfunctie zo goed hebt weten te gebruiken. Wellicht kan je beter zelf de vraag stellen, mocht Tokkietroi niet meer antwoorden. Wellicht hebben andere mensen een idee. Waar ben je precies naar op zoek en voor welk vak is het?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 758

Re: [maatschappijleer] beschouwing koningshuis

beste Timo,

je kunt veel informatie vinden in oude artikels van kranten (volkskrant etc. mbt opinies)

Reageer