Het zeil van einstein

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 379

Het zeil van einstein

\(\Delta r'=\frac{\Delta r}{\sqrt{1-r_S/r_{observer}}}\)
Volgens bovengenoemde formule is de meter, zoals we die op aarde kennen, 7e-10 m groter dan een meter ver van de aarde vandaan. Dit is een indicatie van de kromming van de ruimtelijke dimensies (de tijd even buiten beschouwing gelaten) die geleid heeft tot het beeld van ballen die het oppervlak van een zeil krommen.

Wat mij verbaast is de lage mate van kromming, die toch op aarde de kracht weet te realiseren die een persoon onder zijn voeten voelt: mijn spreadsheet blijkt zelfs niet in staat het verschil te berekenen tussen de relatieve afmeting van 1 meter op zee niveau en die van een of twee meter hoger.

Nog een indicatie van de ruimtelijke kromming: door de zwaartekracht van de aarde is de baan van de maan om de aarde 2,8 cm langer.

Maak ik een denkfout, of zijn het inderdaad deze kleine krommingen die mij (en de maan) naar de aarde doen trekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Het zeil van einstein

Het is beter om de kromming te berekenen dan de veranderingen van afstand, om een goed idee te krijgen. Maar goed: het ruimtetijdcontinuüm is zeer stijf, en vervormt inderdaad vrij weinig bij normale situaties. Bedenk wel dat ook tijd kromt, en dat dit de belangrijkste determinerende factor is voor de gravitatiekracht. Niet dat de tijdshift zo groot is, maar het blijkt wel voldoende. Om hierover een beter idee te krijgen kan je best de klassieke limiet van AR bestuderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Het zeil van einstein

en dat dit de belangrijkste determinerende factor is voor de gravitatiekracht
Heb je misschien een (online) tekst waarin dit uitgelegd wordt: de meeste artikelen/boeken gaan na de uitleg van de kromming direct over op de situatie rond zwarte gaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Het zeil van einstein

Over welke boeken heb je het? De studie van de Newtoniaanse limiet is een essentieel onderdeel van elk AR-boek dat ik ken. Zie bijvoorbeeld hier (misschien is het zinvol om de tekst van begin te lezen, maar ik heb het over (4.10)-(4.22))

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Het zeil van einstein

Ik ben het genoemde stuk het bestuderen, maar dat de de tweede afgeleidde van een geparametriseerd pad een rechte lijn is, alsmede het begrip Christoffel symbolen etc is geen gesneden koek voor mij.

Het neemt dus wat meer tijd, maar zover bedankt voor je antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Het zeil van einstein

Alleszins kan je daar op de vermelde site voldoende info over vinden. En als je denkt dat je liever papieren voor je hebt kan je aan een pdf-versie van deze cursus geraken. Veel moeite, veel beloning.

Reageer