Welke toets om te zeggen dat het voorkomen(incidentie) hetzelfde is in vier groepen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Welke toets om te zeggen dat het voorkomen(incidentie) hetzelfde is in vier groepen?

In vier kleine groepen komt een bepaalde aandoening voor. Kan ik zeggen dat de incidentie hetzelfde is in deze vier groepen?

Groep 1: 1 van 73

Groep 2: 5 van 306

Groep 3: 1 van 98

Groep 4: 3 van 185

Met de chi-kwadraat test vind ik dat er geen significant verschil is tussen de groepen, P=0.975. Mag ik dan ook zeggen dat de incidentie in de groepen hetzelfde is (p=0.975)?

Of is dat niet hetzelfde? Het zijn namelijk kleine aantallen. Moet ik een andere toets gebruiken?

Berichten: 4

Re: Welke toets om te zeggen dat het voorkomen(incidentie) hetzelfde is in vier groepen?

PaulMD schreef:In vier kleine groepen komt een bepaalde aandoening voor. Kan ik zeggen dat de incidentie hetzelfde is in deze vier groepen?

Groep 1: 1 van 73

Groep 2: 5 van 306

Groep 3: 1 van 98

Groep 4: 3 van 185

Met de chi-kwadraat test vind ik dat er geen significant verschil is tussen de groepen, P=0.975. Mag ik dan ook zeggen dat de incidentie in de groepen hetzelfde is (p=0.975)?

Of is dat niet hetzelfde? Het zijn namelijk kleine aantallen. Moet ik een andere toets gebruiken?
Je kunt dit met een chi-2 test doen, waarbij de kleine aantallen een niet eens zo grote onnauwkeurigheid geven in de berekende overschrijdingskans. In plaats daarvan kun je (nu we toch zulke snelle computers hebben) ook een randomisatietest doen. Dan kijk je hoe vaak je een extremere uitkomst krijgt als is verkregen aannemend dat de kansen op een aandoening per groep gelijk zijn. Dat lijkt hier niet zo zinvol, omdat de afwijkingen tussen de groepen maar klein zijn: deze uitkomst is heel goed te verenigen met de nulhypothese van gelijke kansen per groep. Je kunt niet zeggen dat de incidentie in de groepen gelijk is, want je hebt alleen maar niet genoeg gegevens om aan te tonen dat de incidenties verschillen. Je kunt dus wel zeggen dat er geen aanwijzing is dat de incidenties verschillen -maar dat zegt op deze aantallen met deze kleine kansen niet zoveel want je hebt weinig power (onderscheidend vermoegen) om verschillen aan te tonen.

Reageer