Organische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Organische chemie

1)3-ethyl-5,5-dimethylheptaan of 5-ethyl-3,3-dimethylheptaan--> wat is hier correct? gaan we nummeren zodat langste keten het laagste nummer krijgt, of moeten de meeste zijketens het laagste nr krijgen?

2) Moet je bij benzeen altijd uurwijzersin nummeren als je weet waat je moet beginnen nummeren, of mag je ook tegenuurwijzersin?

3) Zie tekening vraag1 : hoe weet ik als ik de strepptjes in de zes ring anders zet dat ik in de 5 ring mijn streepje zo moet veranderen? hoe zit die juistin elkaar? ( het is de structuur van "indeen" die ik getekend heb)

4) Zie tekening vraag2:Is het correct dat ik op deze structuur zo of omgekeerd mag tellen?

5) Is deze structuur : 2-ethyl-1,4-dithiacyclopentaan of 5-ethyl-1,3-dithiacyclopentaan

Alvast bedankt
Bijlagen
vraagje_organische.jpg
vraagje_organische.jpg (14.92 KiB) 86 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Organische chemie

1)3-ethyl-5,5-dimethylheptaan of 5-ethyl-3,3-dimethylheptaan--> wat is hier correct? gaan we nummeren zodat langste keten het laagste nummer krijgt, of moeten de meeste zijketens het laagste nr krijgen?
3-ethyl-5,5-dimethylheptaan :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer