verwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

verwarming

ik heb gehoord dat als je buizen in een kachel steekt dat je daar dan radiatoren kan aan hangen om zo te gebruiken als verwarming.nu is mijn vraag sijn er personen die dat hebben en waar ik eens an komen kijken en welke matrialen daar voor nodig zijn?

als men buizen in de kachel bouwd met daarin water dat via de kachel warm word gemaakt en dat het water naar andere kamers kan gestuurd worden via een pomp die naar radiators gaat ,eigenlijk hetzelfde als centrale verwarming maar dan in de kachel

en hoe werkt dat bij een auto?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: verwarming

kijk hier eens:

http://www.de12ambachten.nl/beter1x.html#anker12546

Bij een auto werkt het min of meer precies hetzelfde als de koeling van de auto alleen dan andersom, een klein radiateurtje zorgt voor de overdracht van de warme "koelvloeistof" en een ventilatortje of de rijwind zorgt voor de luchtstroom.

Re: verwarming

Een vriend van mij had een houtkachel voorzien van buizen en een circulatiepomp.Alles werkte prima tot op zekere dag de stroom uitviel.

De pomp lag stil,geen circulatie,de kachel stond heet en verranderde in levensgevaarlijke stoomketel.Het kreng ligt nu al jaren bij de sloper.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: verwarming

roger schreef:Een vriend van mij had een houtkachel voorzien van buizen en een circulatiepomp.Alles werkte prima tot op zekere dag de stroom uitviel.

De pomp lag stil,geen circulatie,de kachel stond heet en verranderde in levensgevaarlijke stoomketel.Het kreng ligt nu al jaren bij de sloper.


UPS gebruiken

Re: verwarming

UPS Ik heb ondervinding met ups !

Wij hadden zo'n 6-tal toestellen staan,die ons op de dag dat we ze nodig hadden ons na 2 minuten lieten stikken.Na enkele maanden verliezen die batterijen hun capaciteit.Gegarandeerd 5KVA per stuk voor 1uur !

Met meet de volle spanning op die batterijen,maar chemies zijn ze niet meer actief.Ik vind ze zeer duur en onbetrouwbaar.Die batterijen moeten regelmatig ontladen worden willen ze hun capaciteit behouden.

Wat als de stroom juist dan uitvalt? 2 ups of 3 per kring ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: verwarming

Hoeveel vermogen trekt die pomp?

Re: verwarming

Laat dat kreng bij de sloper en de gadgets voor de liefhebber.Mijn centrale verwarming werkt al 20 jaar op aardgas,proper,veilig en zonder storing.Ik moet geen houtblokken sleuren en ik moet niet zoals een stoker de hele dag in standby staan.Gas kost geld,andere brandstoffen ook.Het kan allemaal misschien wel wat goedkoper,de vraag is loont het allemaal wel de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: verwarming

In de UPS worden gelaccu's gebruikt. Dat zijn inderdaad rotdingen, gaan snel achteruit. Gooi ze weg en sluit er een autoaccu op aan. Die doen het een stuk beter: af en toe bijvullen met wat gedestileerd water en je hebt er jaren plezier van.

Maar wat is het vermogen van die pomp (type?) en welke UPS gebruikte je?

Re: verwarming

Het vermogen van een pomp Danfos varieerd tussen de 45 en 60 W.

Dit is afhankelijk van het toerental.Voor de electriciteitsrekening moet je,je hier geen zorgen maken.Mijn zorg is altijd in de eerste plaats veiligheid en bedrijfszekerheid is van het grootste belang.Autobatterijen zijn veel betrouwbaarder,maar vergen wat onderhoud.Daarvoor heeft men personeel nodig en dat kost een bedrijf pakken geld.

Dit is de reden denk ik,dat velen zich laten vangen voor UPS.Mensen worden langzamerhand vervangen door robotten,die aan één stuk doorwerken tot ze op een goeie dag gesloopt worden.

Re: verwarming

roger schreef:Een vriend van mij had een houtkachel voorzien van buizen en een circulatiepomp.Alles werkte prima tot op zekere dag de stroom uitviel.

De pomp lag stil,geen circulatie,de kachel stond heet en verranderde in levensgevaarlijke stoomketel.Het kreng ligt nu al jaren bij de sloper.
Je moet geen pomp gebruiken maar een open reservoir zoals een oude gietijzeren wc stortbak. geen vuiltje aan de lucht en af en toe een gezellig luchtbelletje.

Re: verwarming

Met een open expantievat heb je niet alleen een gezellig luchtbelletje.Het water van een centrale verwarming kan behoorlijk stinken,om nog niet te spreken van de druppels water aan het plafond en op de muren.Als de watercirculatie stopt bij een hete houtkachel,dan zou ik niet in de buurt van dat open vat willen zijn.De kachel ontwikkeld stoom en blaast onder grote druk de hele waterinhoud naar buiten.Als je de brander niet voor 100 % onder controle hebt,kan er nooit sprake zijn van veiligheid.

Reageer