Element van een atoom

Moderator: physicalattraction

Element van een atoom

Dag allen,

Ik heb dit forum (gelukkig) ontdekt. Kan wel een plaats gebruiken om het over deze interessante dingen te hebben. Ik hoop niet dat dit forum alleen voor de al-wetende is ofzo, ik studeer zo nu en dan fysica als hobby. Ik vind het echt heel erg interessant.

Mijn vraag: Wat geeft een atoom het element dat het heeft? Een waterstofatoom bijvoorbeeld? Waarom is dat een waterstofatoom?

Ik heb best veel informatie kunnen vinden op wikipedia, documentaires en boeken die ik heb, maar dit kan ik niet vinden. Is het de indeling van de protonen en de neutronen of de quarks hiervan waar de atoom uit bestaat? Ik weet dat er 36 soorten quarks bestaan (als we meneer wikipedia kunnen geloven).

Alvast bedankt voor het antwoord!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Element van een atoom

Wat bepaalt dat een atoom er eentje is van een specifiek element is het aantal protonen in de kern. Het aantal neutronen in de kern laat je dan weten met welk isotoop van dat element je te maken hebt:

1 proton: waterstof

1 proton, 1 neutron: deuterium ('waterstof-2')

1 proton, 2 neutronen: tritium ('waterstof-3')

2 protonen, 1 neutron: helium-3

2 protonen, 2 neutronen: helium

...enzovoort.

In de periodieke tabel van de elementen kun je zo terugvinden hoeveel protonen de atomen (of ionen!) van een bepaald element in hun kern hebben zitten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table_%28standard%29

De getalletjes in de hokjes geven het atoomnummer (dus het aantal protonen in de kern) aan per element.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Element van een atoom

bijkomende opmerking: er zijn 6 quarks (ook volgens wiki), die 36 van je is misschien een typfout?

Re: Element van een atoom