Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

De Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn is nog zekerder van zijn zaak: er is een kans van 90 procent dat Nederland tussen 23 en 27 november wordt getroffen door een verwoestende megastorm.

Volgens Corbyns laatste voorspelling is het vrijwel zeker dat delen van Groot-Brittannië, Nederland, het noorden van Duitsland en Denemarken te maken krijgen met één of meer verwoestende stormen. Daarbij zijn er serieuze risico’s op dijkdoorbraken.

Lees meer... Elsevier

Bekijk hier de laatste voorspelling van Corbyns
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Oh ja, laatst was er ook op TV een documentaire aan deze man gewijd. Ik geloof bij de NCRV, maar weet het niet meer zeker. Het kwam er op neer dat het weer voornamelijk beinvloed werd door de zonneactiviteit. De koude winters van 1985 en 1986 waarin een elfstedentocht viel, vielen bijvoorbeeld samen met een minimum in de zonne-activiteit. Die zou een periode van 22 jaar hebben, dus we konden deze winter ook weer een elfstedentocht verwachten.

Waarom er in 1997 dan ook een elfstedentocht gehouden kon worden, in een periode dat de zonne-activiteit zo ongeveer maximaal zou moeten zijn, werd niet gezegd - en ook niet gevraagd door de journalist.

Ik neem het allemaal maar met een korreltje zout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.546

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Ik ben benieuwd wat zijn argumentatie is, 1 ding is zeker: ik hoop het niet! Daar zou mijn huis gaan...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

verwoestende megastorm.
Als ie met zulke krachttermen moet komen, kan ik het al gelijk niet meer serieus nemen. :D
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Als het "feest" niet doorgaat is er altijd nog die 10% kans als excuus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Het kwam er op neer dat het weer voornamelijk beinvloed werd door de zonneactiviteit. De koude winters van 1985 en 1986 waarin een elfstedentocht viel, vielen bijvoorbeeld samen met een minimum in de zonne-activiteit. Die zou een periode van 22 jaar hebben, dus we konden deze winter ook weer een elfstedentocht verwachten.
Bij mijn beste weten bestaat er een zonnevlekkencyclus van elf jaar. Het jaar 1997 valt daarmee nog niet zo heel erg uit de toon...
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Dat dacht ik ook, maar in de documentaire werd echt 22 jaar gezegd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.165

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Zou het in theorie kunnen dat de zonneactiviteitscyclus de trend beïnvloedt en dat er binnen deze trend nog veel variatie mogelijk is?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Komt er eind november een superstorm, zoals de Brit Piers Corbyn voorspelt, of niet?

Lees het volledige artikel...

Berichten: 81

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

WeatherAction, het weerbureau van de Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn, gaat er nog steeds van uit dat delen van Groot-Brittannië, Noorwegen, het noorden van Denemarken en delen van Nederland en België zullen worden getroffen door een superstorm.

Lees het volledige artikel...
Elsevier.nl

Berichten: 4.502

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Ik heb al eens overwogen om een reddingsboot aan de nok van mijn zeeuwse huis te bevestigen;moet dan wel via het dakraam erin zien te komen.

Maar hopenlijk heeft de door de zeeuwse bevolking veel aangeroepen Heer prettiger plannen in petto voor ons en blijven we verschoond van de uitkomsten van al dit soort lugubere voorspellingen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Krijgt de Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn toch gelijk? Weerinstituut KNMI heeft in ieder geval een weerswaarschuwing afgegeven voor het wegverkeer en de scheepvaart.

Lees meer... Elsevier
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 12.262

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Ik geloof niet dat ze bij het kmni zoveel wind verwachten...

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...n/ensemble.html

Een beetje wind aan zee maakt nog geen superstorm, ik gok erop dat het ding op zn best de historie in gaat als de beste hoax van 2007 ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Benm schreef:Ik geloof niet dat ze bij het kmni zoveel wind verwachten...

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...n/ensemble.html

Een beetje wind aan zee maakt nog geen superstorm, ik gok erop dat het ding op zn best de historie in gaat als de beste hoax van 2007 ;)
Piers Corbyn zei bij zijn voorspelling dat de "normale" weervoorspellers de storm zouden onderschatten, tot zelfs voor 24 uur van te voren. Superstorm of niet (wat is eigenlijk de definitie van een superstorm?), Corbyn wist in elk geval ver van te voren te voorspellen dat het behoorlijk gaat waaien. Iets wat het KNMI nu ook zegt. Piet Paulsema voorspelt voor zondag windkracht 9 tot 11. http://pietpaulusma.sbs6.nl/piets-blog-alg...-nemen-toe.html

Daarnaast "voorspelde" Piers dat er eerst een storm zou komen die Engeland en de Scandinavische landen zou "treffen" en dan een 2de die ook ons zou treffen.

Het leukste van dit verhaal vindt ik nog steeds dat het KNMI direkt gepikeerd reageerde door hautain te reageren met; "Het is niet mogelijk het weer verder dan 10 dagen te voorspellen". En de leukste, "het zou niet wetenschappelijk zijn wat Piers Corbyn doet". Dit laatste sugereert dat het KNMI wel wetenschappelijk bezig is. Maar wat verstaat het KNMI dan onder wetenschappelijk?. Ik dacht dat wetenschap inhield dat je met een theorie een voorspeling doet en deze falisifeerbaar is. En als het KNMI zou wetenschappelijk bezig is dan vind ik dit een dubieze statement op hun "wetenschappelijke"site. http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subje...ail.jsp?id=2501

Al met al vind ik het een leuk verhaal deze "strijd" en alleen al om de hautaine reactie van het KNMI, hoop ik dat Piers gelijk krijgt (en hopen dat het met de schade, en menselijke tragedies, mee zal vallen).

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Superstorm in nederland 'voor 90 procent zeker'

Dat dacht ik ook, maar in de documentaire werd echt 22 jaar gezegd.


De zonnevlekkencyclus heeft een periode van ongeveer 11 jaar, de zon heeft een 22-jarige magnetische cyclus.

Reageer