Cohesie en Adhesiekrachten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Cohesie en Adhesiekrachten

Ik heb hier een taak voor Fysica gekregen maar het is een beetje chinees voor mij.

Ik moet twee voorbeelden geven waar grote cohesiekrachten voorkomen en ook twee voorbeelden waar kleine cohesiekrachten voorkomen

Dan ook nog twee voorbeelden waar grote adheisiekrachten en ook twee voorbeelden van kleine adhesiekrachten.

Kan er iemand mij daar een zinnig antwoord op geven

Man in Black

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Mja, wat is groot en wat is klein?

Capilaire werking zou niet bestaan zonder adhesie en je zou een borrelglaasje niet tot over de rand kunnen vullen met jenever zonder cohesie maar of dat nou grote of kleine krachten zijn moet je zelf maar uitmaken.
Kabouters bestaan niet

Berichten: 3

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Kabouter schreef:Mja, wat is groot en wat is klein?

Capilaire werking zou niet bestaan zonder adhesie en je zou een borrelglaasje niet tot over de rand kunnen vullen met jenever zonder cohesie maar of dat nou grote of kleine krachten zijn moet je zelf maar uitmaken.
dat is ook wat ik niet weet ik weet ook niet wat ze bedoelen met groot en klein

Berichten: 88

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Volgens mij is het adhesie als je water tussen twee microscoopglaasjes doet en die dan niet meer los kunt krijgen. En dat noem ik een grote kracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Volgens mij is het adhesie als je water tussen twee microscoopglaasjes doet en die dan niet meer los kunt krijgen. En dat noem ik een grote kracht.
Nee, volgens mij komt dat door het vacuum tussen de glaasjes, je moet de luchtdruk overwinnen om ze van alkaar te krijgen, net als de maagdenburger bollen.

Adhesie is water dat in een dunne buis naar boven kruipt.
Kabouters bestaan niet

Berichten: 3

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Ik weet adhesie zijn deeltjes van verschillende stoffen die elkaar aantrekken

en cohesie zijn de deeltjes van een dezelfde stof die elkaar aantrekken de cohesiekracht is dus ook verschillend voor elke soort stof

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

misschien leuk om te weten

als je 2 glasplaten die tot de 1000ste milimeter vlak zijn, tegen elkaar legt, ''plakken'' deze als het ware tegen elkaar en kan je ze maar moeilijk weer uit elkaar halen 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

als je 2 glasplaten die tot de 1000ste milimeter vlak zijn, tegen elkaar legt, ''plakken'' deze als het ware tegen elkaar en kan je ze maar moeilijk weer uit elkaar halen


zoals bij de microscoopglaasjes is dit ook atmosferische druk
Jan Vonk

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

dit heeft niks met cohesie te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

er zal wel een stuk cohesie meespelen, maar dat het zo moeilijk is om ze uit elkaar te trekken is te wijten aan de luchtdruk.

Als je vb een plastieken flesje vacuum zuigt, dan zal het indeuken. Komt omdat de luchtdruk dan minder tegendruk heeft van de lucht in de binnenkant van het flesje en daardoor duwt de luchtdruk het flesje helemaal plat. Ik geloof dat het zo zit

Natuurlijk als de platen perfect op mekaar passen (wat in principe onmogelijk is) op moleculair niveau dan wordt het eigenlijk 1 dikke plaat. Dan worden de atomen zo perfect tegen mekaar gezet dat de cohesiekrachten het hele boeltje samenhouden en wordt het 1 plaat

In zo'n geval is het de cohesiekracht die het veroorzaakt, maar dit is in de praktijk onmogelijk
Jan Vonk

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Natuurlijk als de platen perfect op mekaar passen (wat in principe onmogelijk is) op moleculair niveau dan wordt het eigenlijk 1 dikke plaat. Dan worden de atomen zo perfect tegen mekaar gezet dat de cohesiekrachten het hele boeltje samenhouden en wordt het 1 plaat

In zo'n geval is het de cohesiekracht die het veroorzaakt, maar dit is in de praktijk onmogelijk


hoe zit het eigenlijk met klei?

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Ja daar vraagt ge zoiets...

volgens mij omdat klei vochtig is. Dit zijn dan de cohesiekrachten van het water die werken. Kan dit? kurkdroge klei plakt toch niet meer?

Misschien ook omdat klei zo kneedbaar is dat de kleideeltjes zich naar mekaar vormen en zo cohesiekrachten op mekaar uitvoeren.

Mogelijk?
Jan Vonk

Berichten: 88

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Kabouter, dat klopt, maar de reden dat de lucht er niet gewoon onderkomt is omdat het water door adhesiekrachten tegen het bovenste glaasje zit.

Pollop XXII, een metaal wordt door iets heel anders bij elkaar gehouden dan cohesiekrachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Pollop XXII, een metaal wordt door iets heel anders bij elkaar gehouden dan cohesiekrachten.


Bedoel je de metaalbinding met de vrije elektronen en zo?
Jan Vonk

Berichten: 88

Re: Cohesie en Adhesiekrachten

Onder andere ja. Cohesiekrachten zijn tussen moleculen, en in een metaal is alles geionizeerd, en kun je niet echt meer zeggen of een electron nu bij het ene of het andere atoom hoort.

Bovendien werkt dat experiment met die gladde platen metaal van je niet, omdat de kristalstructuur van de platen in het algemeen niet naadloos aansluit.

Reageer