Equilibreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 281

Equilibreren

Hey mensen!

Ik zit met een probleempje: Ik moet een aantal reacties equilibreren, die me niet zo goed lukken. Het gaat over reductie en oxidatie.

De eerste vergelijking gegeven: permanganaat wordt gereduceerd tot manganaat in een basisch midden.

MnO4- ==> MnO42- - e

tot hier ben ik geraakt: dat dat elektron in het rechterlid eraf getrokken moet worden. Maar de assistent zei dat ik OH- er nog moest bijzetten (dus moet ik in een van de twee leden ook compenseren met H2O. Maar ik zie niet in waar :D Wat is nu de globale reactie van deze?

Als tweede vergelijking heb ik : Cr2O72- + 6 H+ + 3e ==> 2Cr3+ + 3H2O

Het rode heb ik zelf toegevoegd. Maar ik ben fout, dat zie ik zo. De opdracht luidde: K2Cr2O7 gedraagt zich als een sterke oxidator in een zuur midden.

Hoe kom ik aan de globale vergelijking?

Alvast bedankt!

Liekeu

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Heb deze ook ff gemaakt. Kan er me iemand zeggen of deze alvast juist zijn?

2CrO42- + 2H+ ==> H2O + Cr2O72-

en

Cr2O72- + 2OH- ==> 2CrO42- + H2O

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Als tweede vergelijking heb ik : Cr2O72- + 6 H+ + 3e ==> 2Cr3+ + 3H2O


Deze heb ik gevonden. Hier hoeft alvast niemand zijn hoofd meer op te breken :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Equilibreren

Wat leuk om een streekgenoot te zien. Heb je geen binas tabel gekregen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Hey streekgenoot :D

nee heb geen tabel gekregen ;) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Equilibreren

Wat leuk om een streekgenoot te zien. Heb je geen binas tabel gekregen?
Ik wist niet dat ze in Vlaanderen ook met Binas (mochten) werken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Liekeu schreef:Hey streekgenoot :D

nee heb geen tabel gekregen ;) .


Sorry, ik heb wél die tabel. Heb erin gezocht, maar de reacties die ik moet oplossen komen daar niet in voor.. ofwel ben ik blind :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Equilibreren

Liekeu, dat is een redoxreactie en je kan niet zomaar stoffen toevoegen.

Eigenlijk heb je gewoon een deelreactie geschreven. Weet je welke base je moet toevoegen zodat de reductie kan doorgaan (misschien mag je kiezen)? Het staat wel in de tabel en MnO4- + e- --> MnO4 2- is juist. Als je een base bij de reactie schrijft dan kan je gemakkelijk bepalen hoe de reactie verloopt a.d.h.v de regels voor het oplossen van een redox.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Ik weet dat de deelreactie juist is, en ik wist ergens dat ik het gewoon zo moest laten.

Maar er staat als opdracht:

In basisch midden is permanganaat onbestendig en wordt het tot groen manganaat gereduceerd:

MnO4- + e- --> MnO4 2-

De OH- ionen treden hierbij op als reductor. schrijf de halfvergelijking en de volledige redoxvergelijking.

Daaronder pas staat:

PROEF: verwarm een proefbuis die 1 ml 0,01 M KMnO4 en 1 ml 2M NaOH bevat. Filtreer zoals gedemonstreerd werd. NOteer de kleur van het filtraat.

Ik ben in de war nu ;)

Berichten: 582

Re: Equilibreren

Ik wist niet dat ze in Vlaanderen ook met Binas (mochten) werken.....
Een Binas is inderdaad niet toegelaten in Vlaanderen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Equilibreren

toch wordt een binas in het middelbaar onderwijs gebruikt. In het hoger onderwijs dienen deze reacties uit het hoofd gekend te worden.

@ liekueh:

MnO4- + Naoh ==) ???????

de deelreacties:

MnO4- ==> MnO42- - e

OH--->????
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Ik zie het niet...

Berichten: 281

Re: Equilibreren

Ik heb nog een klein vraagje over iets dat ik niet goed snap. Als ik redoxvergelijkingen equilibreer met OH- en H+ (voor basisch of zuut milieu) dan merk ik dat ik deze stoffen er meestal in het linkerlid moet toevoegen, en in het rechterlid H2O om te compenseren qua massa.

Waarom is dit? Of is dit door een spectatorion (NaOH bv) die dan zijn OH- afstaat zodat de redoxreactie kan doorgaan?

In sommige vergelijking moet k het zelfs in beide leden toevoegen (in het linkerlid bij de eerste halfvergelijking en in het rechter bij de andere). Bv:

CrO2- - 3e + 4OH- ===> CrO42- + 2H2O

H2O2 + 2e + 2H2O ===> 2H2O + 2OH-

Bij deze snap ik niet hoe OH- er eens voor de pijl en er eens achter de pijl kan gevormd worden?

Heeft er ondertussen al iemand die eerste vergelijking gevonden toevallig? ;)

Thx! Liekeu

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Equilibreren

Ik heb nog een klein vraagje over iets dat ik niet goed snap. Als ik redoxvergelijkingen equilibreer met OH- en H+ (voor basisch of zuut milieu) dan merk ik dat ik deze stoffen er meestal in het linkerlid moet toevoegen, en in het rechterlid H2O om te compenseren qua massa.

Waarom is dit?
Moet gewoon toeval zijn.
CrO2- - 3e + 4OH- ===> CrO4 2- + 2H2O

H2O2 + 2e + 2H2O ===> 2H2O + 2OH-

Bij deze snap ik niet hoe OH- er eens voor de pijl en er eens achter de pijl kan gevormd worden?
Er wordt geen OH- voor de pijl gevormd maar verbruikt.

In mijn schooltijd, lang geleden, mochten we geen boeken gebruiken en moesten we alle halfreacties kennen. We leerden de volgende 3 of 4 stappen voor iedere redox halfvergelijking zodat we niet de volledige halfreactie hoefden te herinneren maar alleen de belangrijkste termen:

1) breng O in balans met H2O

2) breng H in balans met H+

3) breng lading in balans met e

4) indien de reactie in basisch milieu plaatsvindt voeg aan beide zijden OH- toe zodat alle H+ geneutraliseerd is.

Bijvoorbeeld jouw tweede vergelijking: Cr2O72- + ................ ==> 2 Cr3+ + .............

1) Cr2O72- + ................ ==> 2 Cr3+ + 7 H2O

2) Cr2O72- + 14 H+ + .... ==> 2 Cr3+ + 7 H2O

3) Cr2O72- + 14 H+ + 6 e ==> 2 Cr3+ + 7 H2O

Klaar. Als deze reactie in basisch milieu zou zijn (maar dat is het in dit geval niet) dan zou je aan beide zijden 14 OH- moeten toevoegen om die 14 H+ te neutraliseren.

Voor jouw eerste vergelijking is de halfreactie: .... OH- + ......... ---> O2 + .........

Die kun je nu zelf proberen.

Als het echt niet lukt: http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_stan...rode_potentials
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 281

Re: Equilibreren

MnO4- + 4OH- ==> MnO42- - e + 2H2O + O2

Ik heb dit.. Maar vanwaar komt die O2 in het rechterlid? Zonder jouw tip had ik die nooit gevonden..

Reageer