Bewijs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Bewijs

Ik heb verschillende vragen moeten bewijzen met de goniometrische formules,maar ik vind er 4 niet, wie kan mij hier bij helpen?

1) ((sin2x)/(1 +cos2x)) * ((cosx)/(1+cosx)) = tg (x/2)

2) sec x -tgx = 1/(sec x + tg x)

3) cos3x= 4(cosx)^3 - 3cosx

4)tg3x= (3tgx - (tg x)^3 ) / ( 1 - 3 (tg²x)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijs

Kan je wat pogingen laten zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs

Heb je zelf iets geprobeerd? Waar zit je vast? Je kan waarschijnlijk wel beginnen, niet?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijs

2. moet je zeker kunnen! Verm links met de breuk waarvan T en N de N van rechts is.

Berichten: 4.502

Re: Bewijs

Als je geen formules uit je kop weet,zoals ik ,gebruik ik het foefje van een rechth.driehoek met twee zijden a en b met schuine zijde c en werk dan de formules om van bijv. de aanliggende hor.zijde van de hoek alpha met a en andere aansl.zijde b en schuine zijde c.

Sin alpha is dan b/c ;cos alpha =a/c ,etc. en zo kun je ook bewijs leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bewijs

Alsof je de formules dan niet uit je hoofd leert. Trouwens, die formules zijn waardeloos bij deze oefening.

Berichten: 4.502

Re: Bewijs

Als je geen formules uit je kop weet,zoals ik ,gebruik ik het foefje van een rechth.driehoek met twee zijden a en b met schuine zijde c en werk dan de formules om van bijv. de aanliggende hor.zijde van de hoek alpha met a en andere aansl.zijde b en schuine zijde c.

Sin alpha is dan b/c ;cos alpha =a/c ,etc. en zo kun je ook bewijs leveren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijs

oktagon schreef:Als je geen formules uit je kop weet,zoals ik ,gebruik ik het foefje van een rechth.driehoek met twee zijden a en b met schuine zijde c en werk dan de formules om van bijv. de aanliggende hor.zijde van de hoek alpha met a en andere aansl.zijde b en schuine zijde c.

Sin alpha is dan b/c ;cos alpha =a/c ,etc. en zo kun je ook bewijs leveren.
Ik ben het hier niet mee eens. Je moet algemeen geldende formules (identiteiten) gebruiken.



De opmerking van Rov begrijp ik niet.

Berichten: 4.502

Re: Bewijs

Maar als de vragensteller geen formules kent of slecht kan onthouden,beschouw ik mijn methode als een practische weg om het bewijs te leveren;ze noemen dat geloof ik ,ook wel een empirisch bewijs ;)

Overigens kan ik voor de vragensteller wel een copie maken van diverse formules,ik heb nog wel wat in voorraad;moettie/moetzuh zich wel aankondigen! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bewijs

De opmerking van Rov begrijp ik niet.
Ik bedoel hetzelfde als jou. Deze formules (sin(x) = overstaande/schuine, ...) zijn hier niet nodig en zelfs al waren ze nodig, met het trukje van Oktagon moet je het nog altijd vanbuiten leren.

Berichten: 321

Re: Bewijs

1) sec x -tgx = 1/ ( sec x + tg x)

2) tg((P/4) +(x/2)) – cotg ((P/4)+(x/2)) = 2tgx

3) (sin2x/(1+cos2x)) * ( cosx/ (1+cos x)) = tg x/2

Deze 3 oefeningen raak ik niet verder ( er zijn er nog andere,oa deze in mijn eerste post, maar moet mijn klad eerst terugvinden of ik ga ze later opnieuw maken)

zie attachment voor oefeningen
Bijlagen
goniometrie_vragen_.doc
(21 KiB) 201 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs

1) hoe kom je aan sec(x)+tan(x) = tan(x)/cos(x) ?!

sec(x)+tan(x) = 1/cos(x) + sin(x)/cos(x) = (1+sin(x))/cos(x).

Dus het rechterlid, 1/sec(x)+tan(x), is gelijk aan cos(x)/(1+sin(x)).

Voor 2 en 3: probeer alles naar dezelfde hoek om te zetten, bvb x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: Bewijs

En als de topichouder eens een oogje zou wagen aan de bijgaande formules;hoef je niet uit je kop te leren,alleen een beetje goochelen er mee!

Reageer