Slinger
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Re: Slinger
Het antwoord staat reeds gegeven in de formule. Deze zegt al dat de slingertijd niet afhangt van de massa van de bol.
- Berichten: 2.364
Re: Slinger
De slingertijd heeft alleen met de hoogte te maken. Als je alles nagaat:
1. Als de hoogte langer wordt gemaakt, duurt de uitwijking langer.
2. De uitwijking veranderen heeft geen zin, want hij wint snelheid en de tijd verandert niet
3. De massa veranderen, heeft ook geen zin, want dat beïnvloed de snelheid ook.
Zo zie je dat alleen de hoogte effect heeft.
1. Als de hoogte langer wordt gemaakt, duurt de uitwijking langer.
2. De uitwijking veranderen heeft geen zin, want hij wint snelheid en de tijd verandert niet
3. De massa veranderen, heeft ook geen zin, want dat beïnvloed de snelheid ook.
Zo zie je dat alleen de hoogte effect heeft.
Quotation is a serviceable substitute for wit. - Oscar Wilde
Re: Slinger
Zo zie je dat alleen de hoogte effect heeft.
Als je met de hoogte de lengte van het koord waar de bol aan vast zit bedoeld, geef ik je gelijk.
- Berichten: 2.364
-
- Berichten: 284
Re: Slinger
kan iemand mij een plaatje vinden van een slingertijd opstellig?
http://monet.physik.unibas.ch/~elmer/pendu...dulum/upend.htm
http://home.howstuffworks.com/clock.htm
http://www.phy.ntnu.edu.tw/java/Pendulum/P...FTOKEN=26311445
http://www.walter-fendt.de/ph11e/pendulum.htm
http://www.math.duke.edu/education/ccp/mat...iffeq/pendulum/
http://www.kodomo-seiko.com/classroom/clas...es/pendulum.gif
- Berichten: 1.750
Re: Slinger
Wat voor een slingertijd?
je kan de slinger in een cirel laten "slingeren"
maar ook in (vanaf boven af gezien) in een rechte lijn(verticale slinger).
de formule voor de slingertijd van vertivale slinger is:
T=2pi*Wortelvan(l/g)
L is de lengte van de draad in meters
en G is de valversnelling (9,81)
voor een slinger in een cirkel zit het wat ingewikkelder omdat daar ook nog middelpunt zoekende kracht in verrekent moet worden
maar dan word het:
T=2Pi *De wortelvan(de wortel van(l²-r²) / G)
ik hoop dat je het snapt.
hier in een "tekeningentje":
.......................................(De wortel van(l²-r²) )
T = 2Pi* De wortel van| ________________ |
.......................................(..........g................. )
het zelde,en r is hier de staal van de cirkel in meters
die puntjes waren nodig omdat anders de tekening verrot was
je kan de slinger in een cirel laten "slingeren"
maar ook in (vanaf boven af gezien) in een rechte lijn(verticale slinger).
de formule voor de slingertijd van vertivale slinger is:
T=2pi*Wortelvan(l/g)
L is de lengte van de draad in meters
en G is de valversnelling (9,81)
voor een slinger in een cirkel zit het wat ingewikkelder omdat daar ook nog middelpunt zoekende kracht in verrekent moet worden
maar dan word het:
T=2Pi *De wortelvan(de wortel van(l²-r²) / G)
ik hoop dat je het snapt.
hier in een "tekeningentje":
.......................................(De wortel van(l²-r²) )
T = 2Pi* De wortel van| ________________ |
.......................................(..........g................. )
het zelde,en r is hier de staal van de cirkel in meters
die puntjes waren nodig omdat anders de tekening verrot was
- Berichten: 7.224
Re: Slinger
Zou je eens uit kunnen leggen / berekenen hoe je hier aan komtT=2Pi *De wortelvan(de wortel van(l�-r�) / G)
BTW voor "de wortel van" kun je Sqrt() gebruiken of kijk eens onder 'Meer emoticons'
Om tekst fatsoenlijk uit te lijnen kun je de code tags gebruiken
Code: Selecteer alles
[code]
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
- Berichten: 1.750
Re: Slinger
Ik heb geen idee hoe ik die code's moet toe passen
maar zal toelichten
Deze berekeningen zijn voor een cirkelvormige slinger.
natuurlijk geld
T=s/v
de s van een cirkel vaan is 2*Pi*r
En uit het volgende word de v afgeleid.
maar daarvoor heb ik wel een plaatje nodig.
even wat dingen benamen:
De straal van de cirkel is de de uitwijking die noemt men "r"
de afstand van het zwaarte punt tot aan het aangrijpingspunt is "l"
De hoek Alfa is de hoek tussen het statief en het touw.
Verder is er een spankracht in het touw, en een zwaarte kracht die samen zorgen voor een middel puntzoekende kracht(cirkel baan)
je moet even denken, maar de driekhoek die je krijg van de srtaal,statief en touw krijgt je gelijk vormig terug met de hoek van de zijders van de Fmpz(vergeleken met de r),Fspan(vergeleken met de l) en Fz(vergeleken met het statief.
zie je het plaatje voor je?
na als je het voor je ziet dan kun je met de formule voor de tangens de v achterhalen
namelijk:
Tan a = Fmpz/Fz
Tan a = (m*v²)/(r*m*g)
de m kun je wegstrepen
Tan a = (v²)/(r*g)
even omzetten
v²=r*g*tan a .
dus T=(2*pi*r)/v maakt v=(2*pi*r)/T
dus dat geeft weer r*g*tan a = (2*pi²*r²)/T²
wat geeft:
g tan a= (4*pi²*r)/T²
en na enig omzetten krijg je dan r=(g*T²*tan a) / (4*pi²)
die onthouden we we even.
we gaan terug naar de "grote driekhoek(zijdes: deel statief,r en l"
sin a = r/l
het deel van het statief is de aanliggende rechthoekzijde,en met pythagoras krijg je dan
aanliggenderechthoekzijde(deel statief= WORTEL VAN(l²-r²)
zodat tan a = r/(Wortelvan(l²-r²))
nu hebben we 2 formule's die we gaan substitueren
1: r=(g*T²*tan a) / (4*pi²)
2:tan a = r/(Wortelvan(l²-r²))
na substitutie krijg je:
r=(g*T²*r)/(4*pi²*wortelvan(l²-r²))
nu even wat gedoe:
r=(g*T²*r)/(4*pi²*wortelvan(l²-r²)) | /(g*T²*r)
r/(g*T²*r)=4*pi²*wortelvan(l²-r²) | r weg strepen
T²*g = 4*pi²*wortelvan(l²-r²) | delen door g
T² = (4*pi²*wortelvan(l²-r²))/g
en dat geeft dan
T = WORTELVAN((4*pi²*wortel van(l²-r²))/g))
kun je uit WORTELVAN((4*pi²))
weer gewoon "2*pi" halen
wat geeft
T =2*pi WORTELVAN((wortel van(l²-r²))/g))
en dat is volgens mij net wat ik eerst ook al zei.
ging het even te snel dan zeg je het maar
maar probeer er een tekening bij te maken om het te begrijpen.
verder moet je goed de 2 driehoeken zien.
[/code]
maar zal toelichten
Deze berekeningen zijn voor een cirkelvormige slinger.
natuurlijk geld
T=s/v
de s van een cirkel vaan is 2*Pi*r
En uit het volgende word de v afgeleid.
maar daarvoor heb ik wel een plaatje nodig.
even wat dingen benamen:
De straal van de cirkel is de de uitwijking die noemt men "r"
de afstand van het zwaarte punt tot aan het aangrijpingspunt is "l"
De hoek Alfa is de hoek tussen het statief en het touw.
Verder is er een spankracht in het touw, en een zwaarte kracht die samen zorgen voor een middel puntzoekende kracht(cirkel baan)
je moet even denken, maar de driekhoek die je krijg van de srtaal,statief en touw krijgt je gelijk vormig terug met de hoek van de zijders van de Fmpz(vergeleken met de r),Fspan(vergeleken met de l) en Fz(vergeleken met het statief.
zie je het plaatje voor je?
na als je het voor je ziet dan kun je met de formule voor de tangens de v achterhalen
namelijk:
Tan a = Fmpz/Fz
Tan a = (m*v²)/(r*m*g)
de m kun je wegstrepen
Tan a = (v²)/(r*g)
even omzetten
v²=r*g*tan a .
dus T=(2*pi*r)/v maakt v=(2*pi*r)/T
dus dat geeft weer r*g*tan a = (2*pi²*r²)/T²
wat geeft:
g tan a= (4*pi²*r)/T²
en na enig omzetten krijg je dan r=(g*T²*tan a) / (4*pi²)
die onthouden we we even.
we gaan terug naar de "grote driekhoek(zijdes: deel statief,r en l"
sin a = r/l
het deel van het statief is de aanliggende rechthoekzijde,en met pythagoras krijg je dan
aanliggenderechthoekzijde(deel statief= WORTEL VAN(l²-r²)
zodat tan a = r/(Wortelvan(l²-r²))
nu hebben we 2 formule's die we gaan substitueren
1: r=(g*T²*tan a) / (4*pi²)
2:tan a = r/(Wortelvan(l²-r²))
na substitutie krijg je:
r=(g*T²*r)/(4*pi²*wortelvan(l²-r²))
nu even wat gedoe:
r=(g*T²*r)/(4*pi²*wortelvan(l²-r²)) | /(g*T²*r)
r/(g*T²*r)=4*pi²*wortelvan(l²-r²) | r weg strepen
T²*g = 4*pi²*wortelvan(l²-r²) | delen door g
T² = (4*pi²*wortelvan(l²-r²))/g
en dat geeft dan
T = WORTELVAN((4*pi²*wortel van(l²-r²))/g))
kun je uit WORTELVAN((4*pi²))
weer gewoon "2*pi" halen
wat geeft
T =2*pi WORTELVAN((wortel van(l²-r²))/g))
en dat is volgens mij net wat ik eerst ook al zei.
ging het even te snel dan zeg je het maar
maar probeer er een tekening bij te maken om het te begrijpen.
verder moet je goed de 2 driehoeken zien.
[/code]