Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Vandaag zijn op veel middelbare scholen protestactie's geweest van de leerlingen en docenten ivm de extra lesuren die ze gaan krijgen. De inspectie is namelijk tot de conclusie gekomen dat er te weinig lesuren op een jaar gegeven worden. Daarom was er vandaag dus een staking. Hier is een filmpje te vinden van de staking op het Frencken College in Oosterhout NB. Natuurlijk is dit wat overdreven, maar ik ben benieuwd naar jullie mening over het staken. Is het terecht dat ze staken of niet?

Ik kan ze geen ongelijk geven. Ik ken nog wel een aantal mensen die daar op school zitten en weet dat ze dan meermaals per week tot 4 uur op school zitten (met de nieuwe uren). Maar goed, ik ben daar ook pas een half jaar weg, dus ken het gevoel nog wel ;) Toch denk ik eerlijk gezegd dat de stakingen van vandaag weinig effect zullen hebben, omdat de inspectie haar wil toch wel doorzet. Wat denken jullie?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Staakten ze een jaar of 4 geleden niet voor meer lesuren?

Ik snap het niet, ik dacht dat ze te weinig les kregen.

1050 uur, is dat niet gewoon maar 5 uur per dag over 200 dagen?

(52 * 5 = 250, min 50 vakantie dagen)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Van vier jaar geleden weet ik niks. Nu staakten ze omdat de inspectie ze extra lesuren wil geven. Daar zijn ze tegen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 202

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Ronduit belachelijk die kinderen gaan al zo weinig naar school, nu gaan ze staken (waardoor ze nog minder les krijgen), voor die kinderen alleen maar leuk. Volgens mij was het al 2 jaar bekend dat er meer lesuren zouden komen, nu hebben ze het en gaan ze pas staken. Ze zouden gewoon fatsoenlijk les moeten geven ipv staken. Het probleem ligt echt niet bij de inspectie maar bij de mentaliteit van sommige leraren ( en zo kende ik er echt wat bij mij op de middelbare school).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Het aantal uren is niet het punt. Het probleem is dat het geplande aantal uren per jaar niet gehaald wordt. Dan komt er weer zo'n wild (politiek stemmenwinnend) idee om dan maar standaard 8e en 9e uren te gaan inplannen (alsof dat wat oplost).

Véél scholen zitten echt niet zo ver van de norm (1040 uur per jaar). Maar een onacceptabel (en steeds groeiend) aantal scholen zit daar vér onder. Maar ja, ik kan je garanderen, als je als docent (door een lerarentekort) dag in dag uit geconfronteerd wordt met 30 vmbo-ers, dat dat zo zijn invloed heeft op het ziekteverzuim, wat dan dat lerarentekort weer effectief verergert.

De oplossing moet dan ook niet komen uit politiek geblaat over 8e en 9e uren (waar leerlingen tercht tegen in het geweer komen vind ik, is het niet tegen dat geblaat -wat ze helaas niet goed beseffen- , dan wel tegen die 8e en 9e uren).

Gewoon meer handen voor de klas. En een wat betere organisatie op scholen waardoor een klas die even zonder docent zit tóch verder kan (wat dus een soort opvangcapaciteit vergt in één of andere vorm). En dan is er helemaal niets meer aan de hand.

Er wordt in onderwijsland weer eens tegen het verkeerde paaltje gepiest. What's new?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Op mijn vorige middelbare school is vanmiddag ook gestaakt, waar mijn broertje nu op zit. Zoals Jan al zegt, ze halen het zó vaak niet door ontzettend veel uitval. Dan gaan ze inderdaad paniekerig op het einde van het jaar volle dagen inroosteren, waar vaak niet eens zoveel gedaan wordt. Op zich is de reden wel terecht, kwantiteit is geen garantie voor kwaliteit. Maar de meeste stakende scholieren maakt het niet uit waarom ze staken, ze hebben er gewoon zin in. Valt wel te verwachten van onderbouw leerlingen ;) Veel uit mijn broertje zn klas wisten er ook niets van, ze vonden het gewoon leuk. Meer handen voor de klas zou het inderdaad voor het grootste gedeelte oplossen, dan is dat uitvalprobleem weg. Maar er moeten niet alleen meer handen, maar vooral goede handen voor de klas komen. De mentaliteit van veel van mijn leraren op de havo vorig jaar was verschrikkelijk, er waren gelukkig nog wat "ouwe rotten" en die waren dan ook echt heel erg goed. Hadden hart voor het vak, waren motiverend en waren interessant. Meer van dat soort mensen zijn hard nodig.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Véél scholen zitten echt niet zo ver van de norm (1040 uur per jaar). Maar een onacceptabel (en steeds groeiend) aantal scholen zit daar vér onder.
Vorig jaar was ik ook nog Havo, en ik zat bijna 200 uur onder die norm. Dat is natuurlijk erg veel, bijna een vijfde. Toch wil dat niet zeggen dat wij iets gemist hebben. De school heeft namelijk al jaren een slagingspercentage van boven de 90% (volgens mij zelfs 95%, maar dat durf ik zo niet te zeggen). Kwaliteit gaat boven kwantiteit, dus het aantal uren is waardeloos, maar het gaat er gewoon om dat de lessen inhoudelijk goed zijn. Dan heb je die 1040 uur niet per sé nodig...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Dan heb je die 1040 uur niet per sé nodig...
Hangt er wél van af wat voor criteria je aan de eindstreep loslaat op de leerlingenpopulatie. De algemene consensus is toch wel dat de exameneisen in de loop van de jaren zijn gedaald. Ik zou willen stellen dt die 1040 uur niet persé nodig zijn om het huidige niveau te halen. Vraag is of het huidige niveau voldoende is.

En de beangstigendste vraag is: als nu uren-normen naar beneden worden bijgesteld, moeten dan niet over enige tijd die exameneisen verder verlaagd worden wil nog een acceptabel percentage van de leerlingenpopulatie eraan kunnen blijven voldoen? Daardoor kunnen de "betere" scholen weer minder les gaan geven ("we hebben die ..... uren toch niet persé nodig om aan die eisen te voldoen.....".) enz.....

met als absurd slot van dit liedje dat niemand meer naar school hoeft maar op basis van een CITO-toets in groep 8 een diploma krijgt uitgereikt zónder überhaupt nog naar school te gaan? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Ik zie het grote probleem met lessen tot 4 uur niet echt. In België wordt gemiddeld om 8.30u begonnen, en gemiddeld om 16u gestopt. Ik zeg niet dat ons systeem beter is, of dat deze nieuwe planning verbetering zal brengen voor het Nederlandse onderwijs, wel vraag ik me af wat er nu zo verschrikkelijk is.

Ook heb ik mijn vragen met het plaatje kwaliteit/kwantiteit. Als je meer uren hebt kan je, een constante kwaliteit onderstellend, steeds beter werk leveren: of je gaat grondiger door de stof, of je hebt extra ruimte. Sowieso betekent het een vooruitgang.

Berichten: 4.546

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Echt? Ik kan me nog herinneren dat ik in 4 havo de brugklas grammatica van engels ging herhalen. Dat is 4 uur in de week weggegooid, ik hoefde daar helemaal niet bij te zijn. Overigens is dieper in de stof gaan ook niet bepaald nuttig. Het landelijk examen neemt namelijk de overeenkomstigheden uit alle lesstof in Nederland en geeft dat als proefwerk. Vandaar dat tentames en schoolexames, die per school verschillen, over het algemeen moeilijker zijn dan de landelijke exames.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Ik ga me niet uitspreken over het nut van jouw lessen engels. Maar meer lessen zijn enkel onnuttig als de lessen nuttigheid 0 hebben, en dan is er een wel erg verkeerde inschatting van de leerkracht nodig.
Overigens is dieper in de stof gaan ook niet bepaald nuttig.
Politieke beslissingen rond het onderwijs draaien niet enkel rond het verhogen van slaagcijfers, ze draaien in eerste instantie rond het verbeteren van de vorming van de jongere.

Berichten: 4.546

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Zeker, maar dat komt in de gehele lesstof niet bepaald naar voren, als ik kijk wat ik gehad heb op de middelbare school. Trouwens, wie bepaald hoe jongeren gevormd moeten worden? Dat is de zaak van de regering niet, hoe mensen zijn.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

In Belgie is het inderdaad tot 4 uur les. Vaak lopen labo's wel nog wat uit. Het valt op dat Nederlandse studenten een achterstand hebben op hun Vlaamse collega's. Dat uit zich bijvoorbeeld elk jaar op het toelatingsexamen geeneeskunde.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Dat is de zaak van de regering niet, hoe mensen zijn.
Denk je echt dat we de discussie moeten uitbreiden naar de vraag of de regeling van het onderwijs een politieke beslissing moet zijn?

Berichten: 4.546

Re: Stakende leerlingen voortgezet onderwijs

Op zich wel, maar niet hoe kinderen zich vormen. Dan zou je eerst moeten kijken wat onderwijs nou echt is :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer