Limietje met behulp van niveaukromme

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 33

Limietje met behulp van niveaukromme

Hoi allemaal,

ik zat een tijdje te kloten, ik kan niet anders zeggen dan dat, met de volgende limiet, maar ik zit er een beetje mee in de w
\(\lim_{(x,y)\to(0,0)} \frac{2xy}{x^{2}+y^{2}}}\)
om te bepalen of de limiet uberhaupt bestaat wilde ik naar de niveaukromme kijken, want dan kan ik zien of (0,0) van alle kanten te benaderen was, merk op dat (0,0) zelf een beetje een probleem zou zijn, zij het niet dat de functie in (0,0) als volgt gedefinieerd is f(0,0)=0.

ik heb nog de tip gehad van iemand om de niveaukromme te beschrijven met poolcoordinaten, maar daar kom ik niet mee uit.

Even samenvattend:

-hoe beschrijf ik de niveaukromme van de functie (met poolcoordinaten)

-heb ik gelijk als ik zeg dat de limiet waarschijnlijk naar 1 gaat? en dat dit een probleem is met f(0,0)?

hopelijk kan iemand me hier helpen, met vriendelijke groet, Hugo
QED

Berichten: 4.246

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Kies
\( y=mx \)
met
\( m \in \rr \)
dan volgt:
\( \frac{2mx^2}{x^2(1+m)} = \frac{2m}{1+m} \)
Wat kunnen we nu concluderen?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Als je poolcoördinaten wil gebruiken, dan ziet het er zo uit:
\(\mathop {\lim }\limits_{\left( {x,y} \right) \to \left( {0,0} \right)} \frac{{2xy}}{{x^2 + y^2 }} \to \mathop {\lim }\limits_{r \to 0} \frac{{2r\cos t \cdot r\sin t}}{{r^2 \cos ^2 t + t^2 \sin ^2 t}} = \mathop {\lim }\limits_{r \to 0} 2\sin t\cos t\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

beiden bendankt voor de reactie, die substitutie van y had ik zo nooit bedacht denk ik. Volgens mij kunnen we nu wel concluderen dat de limiet naar 0 toe gaat.

De reactie van TD is ook fijn, alleen kwam daar een nieuwe vraag naar boven drijven,

die limiet waarbij r naar 0 gaat maar, wat achter lim staat bevat geen r. Hoe ga ik daar dan mee verder? ik neem aan dat die limiet ook nul zal opleveren, maar ik zie het zo gauw nog even niet.

ok geloof ik dat er een typo in staat?
\(\frac{2r \cos t \cdot r \sin t}{r^{2} \cos^{2}t + r^{2}\sin^{2}t}=\frac{2\cdot\cos t \cdot \sin t}{\cos^{2}t +\sin^{2}t}\)
of vergis ik me nu gruwelijk?

blijft staan, hoe kan ik hieruit opmaken dat de limiet inderdaad naar nul gaat?

alvast bedankt,

Hugo

ps TD heb je x gewoon vervangend oor r cos(x) en y door r sin(x)? Ik voel me een ei dat ik daar zelf niet op kwam.

ik voel me nog dommer dat ik het vorige neergezet heb
\(\sin^{2}t + \cos^{2}t = 1\)
oops
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Let op: de limiet is niet 0... Dat wordt net aangetoond omdat de limiet bij dirkwb nog afhangt van m en bij mij nog afhangt van t! Ik substitueerde inderdaad gewoon x en y door hun poolvoorstelling. Je uitwerking klopt, maar de noemer is dan gewoon 1 vermits cos²x+sin²x = 1.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

begrijp ik goed dat de limiet niet bestaat? daar sin en cos nog alles kunnen zijn en m ook?
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Inderdaad. Een limiet in twee variabelen bestaat slechts als de waarde die je vindt, onafhankelijk is van het gevolgde pad. Je kan immers (x,y) op verschillende manieren naar (0,0) laten gaan, bijvoorbeeld via rechten y = mx. Als de waarde dan van m blijkt af te hangen, bestaat de limiet niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

geweldig, ik snap het, bedankt!!
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Graag gedaan, succes nog!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Ik wilde niet een nieuwe topic openen, voor dit vraag: Wat is een niveaukromme ?

In mn cursus staat een slechte uitleg nr mn mening (anders moest ik niks vragen)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Stel je hebt een functie z = f(x,y), dit is een tweedimensionaal oppervlak in de ruimte.

Door te kijken op een zekere hoogte z = c met c een constante, heb je f(x,y) = c.

Deze vlakke kromme op hoogte z = c is de (vlakkte) niveaukromme van f, op hoogte c.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Is het gewoon dat :s,

ah nu begrijp ik het allemaal ;)

bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Meer is het inderdaad niet...

Neem bijvoorbeeld de paraboloïde: z = f(x,y) met f(x,y) = x²+y².

Op elke vaste hoogte z = c², heb je x²+y² = c², een cirkel met r = c².

Dit zijn de krommen die je krijgt door het oppervlak te snijden met een vlak z = c².
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

;)

Ken je miss (gratis) programma dat deze zaken kan tekenen, vb f(x,y)=x²-y², d.i. om hopelijk meer inzicht in deze 3D krommen te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limietje met behulp van niveaukromme

Van Derive is er een een gratis probeerversie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer