Reactiviteit van alkanen, alkenen en aceton

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 308

Reactiviteit van alkanen, alkenen en aceton

Een kennis van mij voerde een proef uit om de reactiviteit van bepaalde organische stoffen te bepalen, door een broomtest (+HBr) en een KMn04-test te hantere. Maar volgens mij gooide hij de resultaten door elkaar.



Hexaan

Broomtest

Onmiddelijk bruin ; grote reactiesnelheid ; zeer reactief

KMn04 -test

Blijft paars

Cyclohexeen

Broomtest

Kleurt na ongeveer 5 druppels ; wel reactief, maar minder dan hexaan

KMn04 -test

-Bruine kleur

-Vorming bruinsteen

Aceton

Broomtest

Kleurt na ongeveer 5 druppels ; nog minder reactief dan cyclohexeen

KMn04 -test

Blijft ongeveer paars

Volgens mij klopt dit langs geen kanten.

Alkanen reageren niet snel met broomzuur ---> dus moet laatste

Aceton reageert wel met broomzuur, maar niet zo snel als alkenen ---> cyclohexeen en aceton moeten respectievelijk op 1 en 2 staan qua reactiviteit...

Alkanen zijn niet oxidatiegevoelig ---> geen reactie met KMnO4

Alkenen zijn zeer oxidatiegevoelig ---> zeker en snel oxidatie met vormen bruinsteen

Aceton is matig tot niet oxidatiegevoelig ---> bijna geen reactie, licht kleurverschil

Dus dan zou ik zeggen

Alkenen > Aceton > Alkanen (qua reactiviteit)

Wat denken jullie?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 308

Re: Reactiviteit van alkanen, alkenen en aceton

Excuseer, was met Br2 in chloroform opgelost...Radicaalreactie bij alkanen?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 1

Re: Reactiviteit van alkanen, alkenen en aceton

Volgens mijn cursus organische chemie vindt er inderdaad een radicaalreactie plaats bij alkanen (onder invloed van licht) het voorbeeld in de cursus is met Cl2, maar ik denk dat het evenzeer voor Br2 werkt. Als de proef in het donker zou plaatsnemen zou er normaalgezien geen reactie mogen zijn.

Reageer