Warmte omzetten in energie

Moderators: jkien, Xilvo

Warmte omzetten in energie

Kan je warmte omzetten in energie? is dit mogelijk?

Of kan ik de warmte gebruiken als de energie die mijn koeling aandrijft?

Berichten: 25

Re: Warmte omzetten in energie

Je kunt warmte toch omzetten in bewegingsenergie. Doordat warme lucht stijgt kun je hiermee een soort van turbine aandrijven.

Re: Warmte omzetten in energie

Warmte is energie. U bedoelt waarschijnlijk warmte omzetten in arbeid of mechanische energie.

Dit gaat maar steeds met een rendementsverlies.

Re: Warmte omzetten in energie

Zoek eens naar heat pipes, er bestaan nu ook nieuwere systemen die aan warmte geleiding doen, via opwarming van water en belletjes die erin gevormd worden maar het fijn weet ik er ook niet van

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Warmte omzetten in energie

Wat d8 je van stoommachines? :wink:

Re: Warmte omzetten in energie

Surf eens naar hetvolgende adres, ik vermoed dat je het bestaan van stoom machines buiten beschouwing laat en zoekt naar ultra moderne oplossingen voor het koelen van onderandere PC's...

http://www.tweakers.net/nieuws/26576

Berichten: 7

Re: Warmte omzetten in energie

ik kan me vergissen, maar warmte dat is toch de snelheid van de beweging van de deeltjes? door die beweging te "gebruiken" zet men dat om...

Ik wéét het; het is simplistisch gezegd, maar ik was dan ook gebuisd voor fysica, wiskunde én chemie...ik probéér

Re: Warmte omzetten in energie

warmte geeft deeltjes snelheid, maar je moet geen begrippen door elkaar halen, warmte is geen snelheid, het is een vorm van energie.

warmte is de meest ongunstigste vorm van energie, een overgang naar een andere vorm van energie kost altijd energie (dus rendementverlies)

Dus waar er ook warmte vrijkomt, het is soms opnieuw bruikbaar, maar altijd met verlies

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Warmte omzetten in energie

Volgens mij is warmte de wisselwerking tussen de kinetische energie van atomen/moleculen en de omgevingsdeeltjes (zoals de lucht, voorwerpen, etc) Het is dan ook een proces dat twee richtingen op kan:

1) Er is warmte, die laat de deeltjes trillen waardoor ze zelf ook weer warmte gaan uitzenden (wat neerkomt op het doorgeven van de trilling aan weer andere deeltjes)

2) Je laat deeltjes trillen waardoor er warmte ontstaat. Zo werkt een magnetron ook: de elektromagnetische straling laat de moleculen in het voedsel trillen met als gevolg warmte.
aha!

Re: Warmte omzetten in energie

:shock: wat is er nodig om energie van warmte om te zetten naar licht?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Warmte omzetten in energie

:shock: wat is er nodig om energie van warmte om te zetten naar licht?


Volgens mij alleen warmte, omdat een object met een bepaalde temperatuur straling uitzendt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Warmte omzetten in energie

baron schreef: :shock: wat is er nodig om energie van warmte om te zetten naar licht?


Volgens mij alleen warmte, omdat een object met een bepaalde temperatuur straling uitzendt.


idd denk maar aan een gloeiend blok metaal

Berichten: 212

Re: Warmte omzetten in energie

Volgens wat ik heb gehoord, is er een slimmerik die de warmte die 's zomers ontstaat in het wegdek, rechtstreeks kan omzetten in electriciteit.

Daarmee zou een kilometer snelweg een hele wijk kunnen voorzien.

Iemand enig idee hoe dit werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Warmte omzetten in energie

Ja ook wel eens van gehoord. Volgens mij werd er water verwarmd (slangen in het asfalt) in de zomer, en kon zo tevens het afalt relatief koel gehouden worden. Ook kon zo het asfalt ontdooit gehouden worden in de winter. Wat er met het warme water gedaan wordt in de zomer weet ik niet. De verwarming van het water in de winter zal wel op een conventionele wijze gaan.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Berichten: 212

Re: Warmte omzetten in energie

Ja, dat is mij bekend, het warme water wordt 's zomers diep in de grond gepompt, waar het zijn temperatuur vast houdt, en kan dan in de winter de weg verwarmen en bevriezing voorkomen.

Maar hoe haal je nou electriciteit uit warm asfalt???

Reageer