Zuren en basen..

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Zuren en basen..

Ik heb even een vraagje:

Er is aanwezig 0.099 mol NaOH opgelost tot 5x 10-² Liter

de vraag is nu: Hoeveel mol OH- is er in deze oplossing aanwezig?

Ik ben nog vrij nieuw in de scheikune, vandaar deze vraag :S

Bij voorbaat dank!!

Berichten: 62

Re: Zuren en basen..

yo
:shock:
Er is aanwezig 0.099 mol NaOH opgelost tot 5x 10-² Liter de vraag is nu: Hoeveel mol OH- is er in deze oplossing aanwezig?
Je vraagt naar het aantal mol, niet naar de concentratie. Die 5 x 10-2 liter doen er dan niet toe. Er vanuitgaande dat je er zuiver water bij gedaan hebt, zal er 0.099 mol OH- in oplossing komen.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Re: Zuren en basen..

Bedankt!

Maar is het aantal mol H3O+ in een oplossing van 0.100 mol HCL opgelost tot 5×10-² Liter dus ook gewoon 0.100 mol??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zuren en basen..

Marzel schreef:Bedankt!

Maar is het aantal mol H3O+ in een oplossing van 0.100 mol HCL opgelost tot 5×10-² Liter dus ook gewoon 0.100 mol??


Ja, behalve als je het in 10000 liter water of meer oplost.

Berichten: 25

Re: Zuren en basen..

Marzel schreef:yo
:shock:
Er is aanwezig 0.099 mol NaOH opgelost tot 5x 10-² Liter de vraag is nu: Hoeveel mol OH- is er in deze oplossing aanwezig?
Je vraagt naar het aantal mol, niet naar de concentratie. Die 5 x 10-2 liter doen er dan niet toe. Er vanuitgaande dat je er zuiver water bij gedaan hebt, zal er 0.099 mol OH- in oplossing komen.
bevat zuiver water zelfs ook niet een heel klein beetje OH-? Ik dacht namelijk dat er 1x10-7 mol H+ en OH- in zat...

Berichten: 62

Re: Zuren en basen..

bevat zuiver water zelfs ook niet een heel klein beetje OH-? Ik dacht namelijk dat er 1x10-7 mol H+ en OH- in zat...
Dat is juist. Zuiver water heeft een pH van 7. De pH is gedefiniëerd als -log[H+(aq)] dus als pH = 7 dan [H+(aq)] = 10-7 mol l-1 (ofwel: één tiende van één miljoenste mol per liter). Daarnaast geldt dat pH + pOH = 14. Als pH = 7 dan is de pOH óók 7, en [OH-(aq)] is dan eveneens 10-7 mol l-1. Waaruit weer geconcludeerd kan worden dat in zuiver water de concentraties van H+(aq) en OH-(aq) én heel klein zijn én gelijk aan elkaar. Door dat laatste is zuiver water dus zuur noch basisch: neutraal.

Overigens is de concentratie H+(aq) en OH-(aq) in zuiver water compleet verwaarloosbaar ten opzichte van de 0.099 mol NaOH die wordt opgelost in die 50 milliliter: ongeveer één miljoenste procent....
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Berichten: 88

Re: Zuren en basen..

Dat zuivere water bestaat overigens vooral in scheikundeboekjes. Demi-water zit meestal rond de 6.5 ofzo omdat er koolzuur uit de lucht in oplost, meen ik me te herinneren.

Reageer