Zuren en basen..

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Zuren en basen..

Ik heb even een vraagje:

Er is aanwezig 0.099 mol NaOH opgelost tot 5x 10-² Liter

de vraag is nu: Hoeveel mol OH- is er in deze oplossing aanwezig?

Ik ben nog vrij nieuw in de scheikune, vandaar deze vraag :S

Bij voorbaat dank!!

Berichten: 62

Re: Zuren en basen..

yo
:shock:
Er is aanwezig 0.099 mol NaOH opgelost tot 5x 10-² Liter de vraag is nu: Hoeveel mol OH- is er in deze oplossing aanwezig?
Je vraagt naar het aantal mol, niet naar de concentratie. Die 5 x 10-2 liter doen er dan niet toe. Er vanuitgaande dat je er zuiver water bij gedaan hebt, zal er 0.099 mol OH- in oplossing komen.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Re: Zuren en basen..

Bedankt!

Maar is het aantal mol H3O+ in een oplossing van 0.100 mol HCL opgelost tot 5×10-² Liter dus ook gewoon 0.100 mol??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zuren en basen..

Marzel schreef:Bedankt!

Maar is het aantal mol H3O+ in een oplossing van 0.100 mol HCL opgelost tot 5×10-² Liter dus ook gewoon 0.100 mol??


Ja, behalve als je het in 10000 liter water of meer oplost.

Berichten: 25

Re: Zuren en basen..

Marzel schreef:yo
:shock:
Er is aanwezig 0.099 mol NaOH opgelost tot 5x 10-² Liter de vraag is nu: Hoeveel mol OH- is er in deze oplossing aanwezig?
Je vraagt naar het aantal mol, niet naar de concentratie. Die 5 x 10-2 liter doen er dan niet toe. Er vanuitgaande dat je er zuiver water bij gedaan hebt, zal er 0.099 mol OH- in oplossing komen.
bevat zuiver water zelfs ook niet een heel klein beetje OH-? Ik dacht namelijk dat er 1x10-7 mol H+ en OH- in zat...

Berichten: 62

Re: Zuren en basen..

bevat zuiver water zelfs ook niet een heel klein beetje OH-? Ik dacht namelijk dat er 1x10-7 mol H+ en OH- in zat...