Probleem met weekijzeren kern

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Probleem met weekijzeren kern

Wij maken voor ons technasium-project een (soort van) lummelen waarbij de lummel een (soort) handschoen aan heeft die de (speciale) bal aantrekt... wij zoeke n alleen een weekijzeren kern voor in de handschoen... wij hebben 1 elektrowinkel in Groningen... en daar hebben ze geen weekijzeren kern...

mijn vraag dus: waar vind ik een weekijzeren kern die niet 30000000000000000000 kilometer lang is ?????? en €500000000000000000000000000 euro duur...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem met weekijzeren kern

Misschien kun je iets concreter omschrijven wat je precies wilt, want ik kan hier geen touw aan vastknopen.

Re: Probleem met weekijzeren kern

Nou kijk:

Het is voor een technasium project (een soort project met techniek zegmaar...)

We moesten een spel/speeltoestel maken, waar bepaalde eisen aan zaten:

het moest verpakt kunnen worden in een doos van 1m³

het moest (natuurlijk) niet te zwaar zijn

het moest (natuurlijk) niet schadelijk zijn

het moet een bepaalde doelgroep hebben (mag je zelf bepalen)

en nog meer regels... maar die weet ik verder niet goed uit mijn hoofd...

Dus wij bedachten een soort lummelen te maken waarmee de tikker die een handschoen aan heeft (waar een elektromagneet inzit) waardoor de (speciale bal die we nog moeten ontwerpen) aangetrokken wordt, we hadden een beetje in gedachten dat de bal ten grootte van een tennisbal werd(of iets groter).

Voor dit project hoeven we hem niet op werkelijke schaal te hoeven laten werken, dus we hoeven alleen maar een kleine schaal te hebben... (alleen wordt dit bij de presentatie lastig om te laten zien...)

Alleen wij hadden bedacht om de kern van weekijzer te maken, maar waar en hoe bestel je dit.

Volgens onze docent kon je dat bij een halffabrikaat krijgen. maar na vele zoekacties op het internet, is het ons niet gelukt om iets te vinden wat je kan kopen...

Mijn vraag is nu:

Is het slim/het slimste om een weekijzeren kern te nemen?

wat voor soort magneet werkt het beste.

Op de kern kan max. 16 Volt zitten. wij konden kiezen om de magneetkracht te vergroten door:

MEER WIKKELINGEN of GROTERE/BETERE KERN.

wij hebben al een paar tests uitgevoerd op een spijker (dia=3mm) met 500 wikkelingen, dit leverde met 16 V nog niet eens 1 cm. op...

Wij willen graag een verandering van richting van de bal in een cirkel om de handschoen die 30 cm groot is.

we vergroten onze wikkelingen 10 keer en onze kern 3 keer.(5000 wikkelingen, kern = 9mm, voltage=16V) maar er gaat nog een deel af door weerstand... hoe groot weten we niet.

Als je nog steeds niet genoeg weet over het project stelt U dan maar meerdere (concrete) vragen...

Groeten,

Joost --geen email--

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem met weekijzeren kern

Het weekijzer voor magneetkernen zit o.a. in transformatoren. Dus misschien kun je ergens een oude trafo op de kop tikken en daarvan het ijzerpakket verzagen.

De kracht van een elektromagneet hangt niet af van het voltage, maar van de hoeveelheid stroom. Eigenlijk van het aantal amperewindingen, dat is dus de stroom vermenigvuldigd met het aantal windingen.

Om bij 16V het optimum te vinden zul je wat berekeningen moeten doen. Dus je begint met een draaddoorsnede te kiezen en je kijkt hoeveel windingen je daarvan op de kern kunt krijgen. Dan kun je de draadlengte uitrekenen en daarna de weerstand. Spanning en weerstand leveren de stroom, en die vermenigvuldig je met het aantal windingen.

Die berekennig herhaal je voor andere draaddoorsneden, en zo krijg je een idee wat de optimale draaddoorsnede is. Je moet ook wel in de gaten houden hoeveel warmte er in de draad wordt ontwikkeld, en of die dat wel aan kan.

Trouwens, een elektromagneet maken onder de gegeven condities, en die ook nog eens een merkbare invloed uitoefent op een afstand van 30 cm, dat lijkt me een knap lastige klus. Ik durf bijna te voorspellen dat je dat niet voor elkaar krijgt.

Reageer