Opwarming?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Opwarming?

Wanneer een aandrijving 40Watt aan warmte kan dissiperen, het aanbod vanaf de as is 60 Watt, dan is er sprake van opwarming.

Wanneer het aanbod 30Watt is, is er dan ook sprake van opwarming?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opwarming?

Dit is te vaag.

Kun je het probleem iets duidelijker beschrijven?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Opwarming?

Wanneer een aluminiumblok totaal door straling en convectie een warmte van 40 Watt kan dissiperen en er komt, door bijvoorbeeld een warme as, een vermogen van 60 Watt aan, dan zal het aluminiumblok opwarmen.

Wat gebeurd er wanneer er een vermogen van 30 Watt, weer via de warme as, het aluminiumblok binnenkomt...? Ik neem aan dat er wel opwarming is, maar waarom?

Berichten: 1.007

Re: Opwarming?

Als het dissipatievermogen van een object bij een zeker temperatuurverschil tussen omgeving en object 40W is, dan betekent dat wanneer je 40W aanvoert, dat de temperatuur niet verandert. Als je dus 30W aanvoert dan zal het object afkoelen. Dan neemt het temperatuurverschil tussen omgeving en object af en neemt ook het dissipatievermogen af (lijkt me afhankelijk van temperatuurverschil).

Berichten: 18

Re: Opwarming?

Dit is juist.

Het dissiperende vermogen van 40 Watt van het aluminiumblok is inderdaad a.g.v. een temperatuurverschil tussen het blok en de omgeving. Wanneer er 30 Watt aan vermogen binnenkomt zal de temperatuur van het aluminiumblok afnemen.

Logisch is dus ook dat wanneer het blok 40 Watt aan vermogen dissipeerd, het blok ook hetzelfde vermogen ontvangt! Toch???

Berichten: 1.007

Re: Opwarming?

Logisch is dus ook dat wanneer het blok 40 Watt aan vermogen dissipeerd, het blok ook hetzelfde vermogen ontvangt! Toch???
Dat hoeft niet, want dat zou betekenen dat het aluminium blok niet kan afkoelen.

Berichten: 18

Re: Opwarming?

Dat hoeft niet, want dat zou betekenen dat het aluminium blok niet kan afkoelen.
Voor mijn berekeningen wil ik juist dat het aluminiumblok op een bepaald aantal graden wordt gehouden (80 graden celsius), ivm een stationaire toestand. Bij dit aantal graden dissipeerd het blok dus 40 Watt, dus om het blok op 80 graden te houden moet er 40 Watt aan vermogen worden toegevoerd.

Berichten: 1.007

Re: Opwarming?

Voor mijn berekeningen wil ik juist dat het aluminiumblok op een bepaald aantal graden wordt gehouden (80 graden celsius), ivm een stationaire toestand. Bij dit aantal graden dissipeerd het blok dus 40 Watt, dus om het blok op 80 graden te houden moet er 40 Watt aan vermogen worden toegevoerd.
Ik weet niet of het bovenstaande nu een vraag is of niet, maar dat klopt inderdaad.

Berichten: 18

Re: Opwarming?

haha,

Was geen vraag, het was een opmerking om te laten zien dat ik het verhaal begrepen heb...

Merci

Reageer