Volumedebiet stoomleiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Volumedebiet stoomleiding

Hallo, ik ben bezig met een stageopdracht waarbij ik het volumedebiet van een stoomleiding moet weten.

De enigste gegevens die ik heb zijn de volgende:

Temperatuur: +/- 145 oC

druk: 4 bar

leidingdiameter: 1 1/4"

uitstroomopening: diameter = 1 mm

Stoomtabel geeft de dichtheid: 2,163 kg/m3

Ik weet niet of dit ook uitgerekent kan worden zonder de snelheid van het gas.

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Volumedebiet stoomleiding

Het lijkt erop dat je vraag eigenlijk is: hoeveel stoom van 145 oC en 4 bar gaat er door een gaatje van 1 mm.

Of heb ik het verkeerd begrepen?

En is er maar 1 gaatje, of zijn er meer gaatjes?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1.007

Re: Volumedebiet stoomleiding

Aangezien wrijving hier waarschijnlijk niet zo'n grote rol speelt, kun je dan niet gewoon Bernoulli pakken?:
\(\frac{1}{2}\rho v^2 + \rho gh +p=constant\)
Er is geen sprake van hoogteverschil, in de pijp is de snelheid nagenoeg nul en eenmaal uit de pijp is de druk gewoon atmosferisch. Invullen:
\(p=\frac{1}{2}\rho v^2\)
Dan heb je de uitstroomsnelheid. In combinatie met de oppervlakte van het gaatje heb je dan een volumedebiet.

Berichten: 3

Re: Volumedebiet stoomleiding

Het is eigenlijk een sproeipijp met 5 nozzles. Maar ik neem aan dat als ik het (uistroom)volumedebiet van een gaatje weet dat ik het gewoon mag vermenigvuldigen. (aangenomen dat het goed verdeeld word)

Is de 'p' uit p=0.5*rho*v^2 niet eigenlijk delta p?

En hoe moet ik dat dan invullen?

delta p = 4(leiding druk) - 1(omgevings druk)= 3???

Berichten: 1.007

Re: Volumedebiet stoomleiding

Dat ligt er maar net aan wat je bedoelt met die 4 bar. Als die 4 bar absoluut is (nu ik er even bij nadenk is dat waarschijnlijk zo), dan moet je p inderdaad opvatten als drukverschil.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Volumedebiet stoomleiding

Het is eigenlijk een sproeipijp met 5 nozzles. Maar ik neem aan dat als ik het (uistroom)volumedebiet van een gaatje weet dat ik het gewoon mag vermenigvuldigen. (aangenomen dat het goed verdeeld word)
En aangenomen dat het totaaloppervlak van de gaatjes klein is t.o.v. de doorsnede van de leiding waarin ze geboord zijn.

Bedoel je met 5 nozzles: 5 gaatjes van 1 mm? Dat is niet veel.

Als de uitlaatdruk van de gaatjes lager is dan de helft van de voordruk (in dit geval die 4 bar) dan is de stroming "kritisch" of in het engels: critical , of: choked. Je hebt dan de formule nodig die bijvoorbeeld in deze wikipedia pagina staat (maar ook in Perry en andere handboeken): http://en.wikipedia.org/wiki/Choked_flow

Voor stoom geldt: k = 1,3
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Volumedebiet stoomleiding

Bedankt voor jullie hulp! Ik denk dat het zo wel gaat lukken..

Reageer