Vergelijking met twee onbekenden: regels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Vergelijking met twee onbekenden: regels

Goedemiddag allemaal ,

Ik zit een beetje vast in men cursus economie doordat men wiskundekennis het laat afweten...

Dus nou is men vraag aan jullie : hoe werk je een vergelijking met 2 onbekenden uit?

bv. : Y = I / Py - (Px/Py) X

hoe haal ik hier X uit?

eventueel nog wat cijfergegevens meegeven : I = 12500 X= 1250 Y = 250

Alvast honderduizend maal bedankt voor jullie aandacht en moeite om me verder te helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

\(Y = \frac{I} { Py} - \frac{Px}{Py} X \)
\(Y - \frac{I} { Py} = - \frac{Px}{Py} X \)
\( \frac{I} { Py} -Y = \frac{Px}{Py} X \)
\( \left ( \frac{I} { Py} -Y \right ) \frac{Py}{Px}= X \)


je kan telkens op beide leden dezelfde bewerking toepassen (let op, niet alle bewerkingen voldoen hieraan)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

X weet je toch. Moet je niet P vrij maken?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Y = I/Py - (Px/Py) X

Y + (Px/Py) X = I/Py

(Px/Py) X = I/Py - Y

X = (I/Py - Y) / (Px/Py)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.007

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Mij is niet duidelijk wat je nu precies wilt. Je zegt P te willen, maar als je met
\(Px\)
gewoon
\(P \cdot x\)
bedoelt (in tegenstelling tot wat ik dacht, namelijk
\(P_{x}\)
, dus x als onderschrift), dan heb je 3 onbekenden, namelijk P, x en y. En niet 2 onbekenden zoals je zelf aangeeft. Laat even weten wat je precies bedoelt en als uitkomst wilt. Nja toch een poging:
\(Y = \frac{I} { Py} - \frac{Px}{Py} X \)
De P's boven en onder de deelstreep vallen tegen elkaar weg.
\(Y + \frac{x}{y} X = \frac{I} { Py} \)
kruisproduct (bijvoorbeeld):
\(Py \left( Y + \frac{x}{y} X \right)=I\)
ofwel:
\(P=\frac{I}{y \left( Y + \frac{x}{y} X \right)}\)

Berichten: 6

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

alvast allemaal bedankt!!! even nog wat meer uitleg

Px = de prijs voor 1 iemand aan te werven namelijk 1250 euro

Py = de prijs voor 1 studiebeurs namelijk 250 euro

men vraagstelling was idd onduidelijk , met X bedoel ik dus het aantal , P is niet hetzelfde voor X en Y .

Zouden jullie ms ook gewoon eens de mogelijke bewerkingen kunnen geven die mogelijk zijn om met vergelijkingen te werken?

ik kom uit :

Y = 50 - 2500/X

hoe krijg je hier die X weg?

vermenigvuldigen met X/X ?

Berichten: 379

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Moet je dit niet met een stelsel oplossen ?

Berichten: 6

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Ik dacht dat je dit gewoon kon uitwerken?

Misschien nog eens alle juiste gegevens op een rij :

I = 12500

Px = 1250

Py = 250

formule

Y = I / Py - (Px/Py) X

ingevuld geeft dit :

Y = 12500 / 250 - (1250/250) X

Y = 50 / (2500/X)

en hier loop ik vast..

wie o wie helpt me uit de nood?

thx

Berichten: 1.007

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Zouden jullie ms ook gewoon eens de mogelijke bewerkingen kunnen geven die mogelijk zijn om met vergelijkingen te werken?
Dat is onbegonnen werk.
Kaley schreef:ik kom uit :

Y = 50 - 2500/X

hoe krijg je hier die X weg?
Invullen toch gewoon? X is toch bekend? Ik kom overigens op een andere vergelijking, namelijk uit
Y = 12500 / 250 - (1250/250) X


volgt Y=50-5X

Berichten: 6

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

neen , X is onbekend , je kent de prijs van X ( Px= 1250) wel maar niet X zelf .

als Y=0 da

oepsie , wat te snel geweest

als Y=0 dan is X= 10

heb het zo geprobeerd maar kom nog steeds iets onmogelijks uit...

Berichten: 1.007

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

neen , X is onbekend , je kent de prijs van X ( Px= 1250) wel maar niet X zelf .
Okee, maar dan zit in je openingspost een foutje:
eventueel nog wat cijfergegevens meegeven : I = 12500 X= 1250 Y = 250
Maar je hebt nu gewoon 1 vergelijking met 2 onbekenden, daarmee is het uiteraard onmogelijk om beide onbekenden te bepalen. Waar zoek je naar want je vraag is volkomen onduidelijk. Misschien wordt het me duidelijker als je de situatie uitlegt. Gezien het lijkt te gaan om een prijs van twee producten X en Y heb ik het vermoeden dat je twee vergelijkingen op moet stellen.

Berichten: 6

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

ja die fout heb ik nadien nog wel rechtgezet , maar men eerste post moest snel gaan.

ik was in de veronderstelling dat je een echt getal zou bekomen , dus zonder X of Y , misschien daarmee dat ik zo vastloop.

Kan je me misschien de hoofdbewerkingen meegeven?

wanneer ontdubbelen , kruisproduct , een onbekende in de noemer wegwerken , ... ?

dank u , dank u , dank u !!

Berichten: 6

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

hier volgt de volledige opgave :

De faculteit rechten heeft een budget van 12 500 euro. Dit budget wordt gebruikt voor het aanwerven van personeel tegen 1250 euro per persoon en het geven van studiebeurzen tegen 250 euro per persoon.

Schrijf de formule voor de budgetbeperking

en die is in de cursus gegeven als : Y = I / Py - ( Px/Py) X

Berichten: 1.007

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Je komt al erg bij het omschrijven van vergelijkingen als je de volgende dingen weet:

- Je mag beide kanten van de vergelijking vermenigvuldigen met of delen door een getal als je het maar aan beide kanten doet, voorbeeld:
\(\frac{a}{b}=c\)
dus
\(\frac{a}{b}b=cb\)
dus
\(a\frac{b}{b}=bc\)
dus
\(a \cdot 1=bc\)
dus
\(a=bc\)
Zodra je hier wat meer handigheid in krijg zie je meteen door kruisproduct dat
\(a=bc\)
- Als je een getal aan de andere kant van de vergelijking haalt, dan verandert het teken, voorbeeld:
\(a=1-c\)
dus
\(a+c=1\)
- Je mag beide kanten van de vergelijking met een willekeurige macht verheffen als het maar aan beide kanten dezelfde macht is, voorbeeld:
\(a^3=b\)
dus
\((a^3)^{\frac{1}{3}}=b^{\frac{1}{3}}\)
dus
\(a^{3 \cdot \frac{1}{3}}\)
dus
\(a=b^{\frac{1}{3}}\)
Maar goed, dit soort dingen kun je toch alleen leren door het te doen. We kunnen je best helpen aan de hand van wat sommetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vergelijking met twee onbekenden: regels

Toevoeging op wat Sjakko hierboven heeft geplaatst: je moet ontzettend opletten dat je niet de mist in gaat met vermenigvuldigen met of delen door nul, even machten of wortels (als er mogelijk negatieve oplossingen zijn), enz.

Want je mag beide kanten van de = bijvoorbeeld wel tot de 3e macht verheffen, of de 3e machtswortel nemen, maar niet zomwaar kwadrateren of normale wortels nemen.

En als je iets hebt zoals (a-x)(b-y) = (p+x)(q+y) mag je eigenlijk niet beide kanten door één van die vier factoren delen, want die is misschien wel nul.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer