Warmteleer vergeleken met elektro

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Warmteleer vergeleken met elektro

Warmteleer kan vergeleken worden met de Elektro

Warmte gaat stromen bij een temperatuurverschil, 'stroom' gaat stromen bij een spanningsverschil. Je hebt weerstanden in elektro, je hebt ze bij de warmteleer door een lage warmtegeleiding...

Wanneer men kijkt naar de wet van Fourrier q=k*A* ∆T/∆x waarom staat dit in mijn boek met een kleine q???

q = warmtestroom, eenheid is W/m

Q = warmte, eenheid is W

Kijk naar de eenheden van de wet van Fourrier en streep deze tegen elkaar weg, ik houd alleen een W over...

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warmteleer vergeleken met elektro

Wanneer men kijkt naar de wet van Fourier q=k*A* ∆T/∆x en streep deze tegen elkaar weg, ik houd alleen een W over...
Je hebt een verkeerde q te pakken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Fourier

De warmtestroom is de hoeveelheid warmte die per seconde door een hoeveelheid materiaal stroomt.

Netjes in W, niks te W/m. Overigens worden overal een aantal symbolen in deze materie nogal eens slordig door elkaar gebruikt (zo ook in Wikipedia). Eigenlijk zou hier het symbool
\( \Phi\)
(phi) gebruikt moeten worden volgens mij, maar in geen geval een kleine q. Die ken ik voor warmtestroomdichtheid met eenheid W/m².

Maar wie ben ik? En wat zijn de regels? Ik volg maar braaf mijn BINAS, kan ik altijd naar een ander wijzen..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Warmteleer vergeleken met elektro

Volgens mij is Q warmte in Joule (J). Voor warmtestroom gebruikt men Q met een puntje erop of dQ/dt in Watt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Warmteleer vergeleken met elektro

spanningsverschil
Dit is een veelgemaakte fout. Het is (elektrische) spanning of potentiaalverschil.

Jij hebt het in feite over potentiaalverschilverschil

Zelfs sommige hooggeleerden vergissen zich hier systematisch maar daardoor is het nog niet goed.

Warmtestroom, waterstroom, informatiestroom, energiestroom (= straling) en elektrische stroom zijn zeker goed vergelijkbaar.

Steeds is er sprake van een verschil, dat de oorzaak van de stroom is.

Je kunt dan een theorie over gegeneraliseerde stromen opzetten. Die bevat oa begrippen als stroom, stroomdichtheid, verschil in yyy, weerstand, soortelijke weerstand, geleiding, soortelijke geleiding.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Warmteleer vergeleken met elektro

Een groot verschil tussen warmtestroom en elektrische stroom is dat er in een elektrisch weerstand warmte wordt ontwikkeld, in een warmteweerstand wordt niets ontwikkeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Warmteleer vergeleken met elektro

Een groot verschil ...
Je hebt gelijk maar we praten dan ook over verschillende verschijnselen met enige gemeenschappelijke kenmerken. Natuurlijk is niet alles identiek, anders zouden de verschijnselen identiek zijn.

Een ander belangrijk verschil tussen de genoemde stromen is, dat buiten een elektrische stroom een magneetveld aanwezig is; buiten een warmtestroom niet.

Reageer