Uitspraak middelnederlands. gruwelijk hoe sommigen het doen.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Uitspraak middelnederlands. gruwelijk hoe sommigen het doen.

Hallo, in onze lessen nederlands, hebben we het de laatste tijd over Reinaert de Vosch.

Nu staan er in ons boek verscheidene passages uitgeschreven in het Middelnederlands.

Over het algemeen heb ik niet veel problemen om het te lezen, het is west-vlaams met hier en daar een raar woord in.

Maar ik zou nu eigenlijk eens willen weten hoe het middel nederlands echt uitgesproken wordt (werd). Het kan misschien wel op het west-vlaams klinken, maar al die Franse en Duitse klanken waren er toen zeker nog niet in.

Ik weet bijna heel zeker dat het niet zo kan zijn zoals onze leerares het uitspreekt. Ze spreekt het uit alsof ze een programma op de BRT aankondigt. Het klinkt gewoon gruwelijk.

Is de uitspraak van het middelnederlans nog bekend? zoja, hoe?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 8.614

Re: Uitspraak middelnederlands. gruwelijk hoe sommigen het doen.

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Googel met uitspraak Middelnederlands en het is al meteen raak:

http://www.ned.univie.ac.at/publicaties/ta...nl/mnlortho.htm

Als je nog meer wilt weten kan je proberen om volgende werken op de kop te tikken:

A. Berteloot, Bijdrage tot een klankatlas van het dertiende-eeuwse Middelnederlands, 1984.

Prof. Dr. C.B. van Haeringen, Gramarie. Keur uit het werk van zijn hoogleraarstijd, 1962 (pagina's 158 - 182)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Uitspraak middelnederlands. gruwelijk hoe sommigen het doen.

Er staat niet hoe ik het middelnederlands moet uitspreken, alleen dat klinkers op verschillende manieren kunnen worden opgeschreven.

En voor de rest is het alleen maar grammatica.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 8.614

Re: Uitspraak middelnederlands. gruwelijk hoe sommigen het doen.

Uiteraard weet men niet zeker hoe het Middelnederlands werd uitgesproken, maar door teksten met elkaar te vergelijken hebben taalkundigen wel een en ander kunnen achterhalen. De twee zaken die me zo direct binnen schieten:

/ij/ werd uitgesproken als /i/ ("hij" => "hi")

/ui/ werd uitgesproken als /u/ ("kruid" => "krut")
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer