Berekening van de overspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Berekening van de overspanning

Beste forumleden,

Wij zijn als stagiaires bezig met het berekenen van een verdiepingsvloer. Hiervoor willen wij staalprofielen gaan gebruiken (IPE), we hebben te maken met een overspanning van 10.80m We zouden graag de formule willen hebben voor het berekenen van de hoogte van het staalprofiel. We dachten aan 1/12 van de overspanning maar wisten dit niet meer zeker, vandaar dit bericht.

Zou iemand ons kunnen helpen door het geven van de formule danwel de berekening?

Alvast bedankt,

Groetjes Philip Roderick Gravestein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Berekening van de overspanning

Philip Roderick schreef:Beste forumleden,

Wij zijn als stagiaires bezig met het berekenen van een verdiepingsvloer. Hiervoor willen wij staalprofielen gaan gebruiken (IPE), we hebben te maken met een overspanning van 10.80m We zouden graag de formule willen hebben voor het berekenen van de hoogte van het staalprofiel. We dachten aan 1/12 van de overspanning maar wisten dit niet meer zeker, vandaar dit bericht.

Zou iemand ons kunnen helpen door het geven van de formule danwel de berekening?

Alvast bedankt,

Groetjes Philip Roderick Gravestein
Philip,

Waar komt die 1/12 vandaan.?

1) je moet de toegelaten doorbuiging bepalen of vinden. Daar moeten normen voor zijn.

1/300 is een standaard, maar wordt ook, afhankelijk van toepassing in waarden van 1/150, enz. toegepast (dit maakt behoorlijk verschil in je berekening).

2) het is echt moeilijk een berekening voor jou te doen zonder belasting te kennen.

;) Ik ga er gemakkeljkheidshalve van uit dat die IPE bedoeld is om iets te dragen en niet als sierstuk dient.

Algemene formuletjes:

Situatie: eindes vrij opgelegd - verdeelde belasting

Q= (96.W)/L (max. toegelaten spanning in materiaal 12.000 N/cm2)

Q= (112.W)/L (max. toegelaten spanning in materiaal 14.000 N/cm2)

f = 0.0062.(Q.L³)/I

I = 0.0062.(Q.L³)/f

Q = draagvermogen in kg

L = overspanning in m

W = weerstandsmoment in cm³

I = traagheidsmoment in cm^4

f = doorbuiging in cm

Op het net vindt je gegarandeerd ergens tabellen op het net met standaard commerciële maten en de benodigde corresponderende parameters om dit te berekenen.

Vergeet niet het eigengewicht van deze balken in deze berekeningen op te nemen.

Dit komt uit een van mijn boeken die ikzelf gebruik, dus geen link beschikbaar, maar is vermoedelijk ook op het net te vinden.

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Berekening van de overspanning

E.Desart schreef:Op het net vindt je gegarandeerd ergens tabellen met standaard commerciële maten en de benodigde corresponderende parameters om dit te berekenen.

Vergeet niet het eigengewicht van deze balken in deze berekeningen op te nemen.

Dit komt uit een van mijn boeken die ikzelf gebruik, dus geen link beschikbaar, maar is vermoedelijk ook op het net te vinden.
Even gezocht

Hier vindt je de nodige tabellen en parameters:

http://webh01.ua.ac.be/soudan/cursus/2ghi/profielen.pdf

Groetjes

Eric

.
Eric

Berichten: 4.502

Re: Berekening van de overspanning

En als je alles eens goed overdacht hebt en de woorden van Desart tot je hebt genomen,dan zou je zaak nog eens kunnen nasjekken met mijn bijgaand programaatje,waartoe je eerst op je HD een bestand moet aanmaken en wel C:\forum.

Berichten: 4.502

Re: Berekening van de overspanning

Het programma FORBAGO.zip kwam niet door het een of andere filter bij dit forum,hetgeen wel bij eerdere topics het geval was.

Ik probeer het nog een keer,hetzelfde programma!

Bij nadere controle blijkt dat WINRAR een diagnostisch bericht erbij geeft,waaruit je kunt concluderen,dat die er voor verantwoordelijk voor is;ik probeer nog eens een FORBAGO.exe!

En die mag niet gedownload worden vanwege de EXE-uitvoering (veel gebruikt bij inbreken!),dus je zult verder je eigen weg moeten volgen!

Nu de laatste omweg via mijn freeware-website,nog vermeld bij de handige links!

http://communities.zeelandnet.nl/data/freeware/

Berichten: 4.502

Re: Berekening van de overspanning

Ik probeer verder om FORBAGO alsnog tevoorschijn te halen!

http://groups.msn.com/FREEWAREoktagon

En via deze site kun je FORBAGO.ZIP en daarna FORBAGO.EXE tevoorschijn halen!(hehe :D

Reageer