Micro wkk en afschrijving

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Micro wkk en afschrijving

Volgende tekst haalde ik van het net.

"Hieruit kunnen we besluiten dat onze WKK na 5 jaar (en 20.000 bedrijfsuren) afgeschreven is. Vanaf dan levert de installatie 15 jaar lang 2.670 € winst per jaar op. Over 15 jaar bedraagt dit 40.050 € of 1.615.612 BEF op (onderhoudskosten en financiële voordelen ingevolge afschrijving door bedrijven niet meegerekend)."

Afgeschreven na amper 5 jaar met 20.000 bedrijfsuren. De werkelijke opbrengst moet dan pas beginnen.

Als we met een wagen 20.000 bedrijfsuren hebben komt dat overeen met 1.200.000 km. (60 km/uur gem)

Dan zou het toestel nog 15 jaar megaan , een equivalent van nog eens 3.600.000 km.

Is dat niet wat optimistisch of sla ik de bal ergens mis??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Micro wkk en afschrijving

Ik snap de vergelijking met een auto niet. Een micro-WKK is een vervanger voor je CV installatie. Ik vind het winstbedrag belachelijk veel. Dat zou namelijk neerkomen op ongeveer een euro per kWh die je produceert.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 11

Re: Micro wkk en afschrijving

Ik denk dat het toestel al lang versleten is voordat het zichzelf heeft terugbetaald.

Daarvoor vergelijk ik draai-uren met kilometers. Dat is veel begrijpelijker voor de lezer.

Een automotor draaid één uur en heeft dan 60 km afgelegd (alléz, buiten Vlaanderen)

Met 20.000 draaiuren zou dat dan een vergelijkbaar getal geven van 1.200.000 km.

Grote industrieele stroomgroepen worden vervangen rond de 5000 draaiuren.

Een levensduur vooropstellen van 40.000 draaiuren voor een "huishoud"toestel is dus

wel wat met het haar getrokken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Micro wkk en afschrijving

Ik denk dat het toestel al lang versleten is voordat het zichzelf heeft terugbetaald.


Maar dat is geen goede waarde schatting van een micro-WKK. Een CV ketel verslijt ook, maar kan zich nooit terugverdienen. Je moet dus de extra aanschafkosten van een micro-WKK ten opzichte van een gewone HR ketel en vervolgens de extra toegevoegde waarde van de micro-WKK bepalen. Dan kun je bepalen of het economisch en/of milieutechnisch uitkan om een micro-WKK te kopen in plaats van een HR.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: Micro wkk en afschrijving

Maar dat is geen goede waarde schatting van een micro-WKK. Een CV ketel verslijt ook, maar kan zich nooit terugverdienen. Je moet dus de extra aanschafkosten van een micro-WKK ten opzichte van een gewone HR ketel en vervolgens de extra toegevoegde waarde van de micro-WKK bepalen. Dan kun je bepalen of het economisch en/of milieutechnisch uitkan om een micro-WKK te kopen in plaats van een HR.
De extra aanschaf- en plaatsingskosten (en na aftrek van subsidie van 4000 euro) van een micro-WKK van Whispergen zijn ongeveer 5500 euro, want je hebt een buffervat nodig om het als systeem goed te laten werken.

Milieutechnisch kan een microWKK altijd uit. Economisch hangt het van je zelf af. In Duitsland vindt men zonnepanelen met een terugverdientijd van 20 (!) jaar al interessant.

Als iets van 2200 m3 gas per jaar verbruikt, kan je hem in zes jaar terug verdienen. Hoe meer gas je verbruikt, hoe groter is je besparing.

Door het buffervat gaat je tapwater comfort ook nog omhoog.

In april/mei 2009 komen de nieuwste Whispergen micro-WKK's op de markt. Andere micro-WKK's zijn , voorzover ik weet, nog niet beschikbaar. Via google kom je wel bij een leverancier.

Reageer