Schoolmoeheid

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 5

Schoolmoeheid

Een kind wil niet naar school, omdat het regelmatig zegt hoofdpijn te hebben. Maar het is niet zo ernstig om naar de dokter te gaan. Hoe best te reageren, vooral wanneer de oorzaak niet te achterhalen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Schoolmoeheid

Zacht (ivm hoofdpijn) doch indringend het verwende nest duidelijk maken dat het zich niet zo moet aanstellen en dat kindertjes in Afrika staan te springen om naar school te mogen. Vooral géén discussie aangaan!
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Schoolmoeheid

Ik snap niet dat er wordt gezegd dat een bezoek aan de dokter niet nodig is, terwijl de hoofdpijn het kind er van weerhoudt om naar school te gaan. Dus zou ik zeggen dat de hoofdpijn het normale functioneren dermate belemmert, dat een bezoekje aan de dokter misschien toch wel gerechtvaardigd is. Kiezen dus: of naar school, of naar de dokter.

Maar dit riekt naar persoonlijke problemen, wat indruist tegen de forumregels. Een grensgeval.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Schoolmoeheid

Zo'n antwoord had ik niet van je verwacht, nabob. Op die manier doe je nog eens extra aan schuld-inductie bij het kind, en ik denk niet dat dat de juiste manier is. Ik zou aanraden te praten met het kind, om te achterhalen of er meer achter zit, en eventueel toch langs te gaan bij een arts (want, zoals Raspoetin al aangaf, via internet kunnen we persoonlijke problemen niet aanpakken).

Voor de schijn naar school (Klasse)

Schoolmoe (Klasse)

School refusal (Wikipedia)

Too scared to go to school (Universiteit Leiden)

Truancy Prevention

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schoolmoeheid

Bijkomend aan vorige adviezen:

Een kind is rekbaar inzake leeftijd. Lagere school? Middelbaar?
Spoiler: [+]
:D LOL Trouwens kind betekent iets anders voor iemand van 60 dan iemand van 16.
Als dat kind een toffe leraar of lerares heeft kan het de moeite zijn om met hen ook eens te praten.

Zij moeten dat kind kennen, en mogelijk voelen waar het kind het moeilijk mee heeft.

En kunnen eventueel mee een oogje in het zeil houden, om dat kind beter te integreren. Uiteindelijk zijn dat ook opvoeders.

Alles natuurlijk na voorgaande suggesties en zeker zijnde dat het niet hoofdzakelijk of deels lichamelijk is.

Angst hoe irreëel ook kan behoorlijk reëel zijn (afhankelijk wie er naar kijkt).

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Schoolmoeheid

Dat vind ik nou fijn Ypsilon, dat je bepaalde verwachtingen van mij hebt. Ik zal mijn best doen om er bij deze aan te voldoen. Strikt genomen heb je gelijk. Eerst praten, maar als uit andere bronnen (bijv. via de leraren) blijkt dat er eigenlijk niets aan de hand is, moeten we het 'niet willen' misschien ook bij het kind zelf zoeken. In mijn eerdere bericht stelde ik het natuurlijk allemaal wat gekscherend, mede omdat er zo weinig informatie gegeven is, maar we moeten er ook voor waken om het kind niet in het middelpunt van de wereld te plaatsen. Sommige dingen moeten, bijv. naar school gaan, en als er geen evidente reden aanwezig is waarom het kind niet naar school zou kunnen, ja dan is enige ouderlijke dwang zeker een middel. Zelf ben ik niet zo van het eindeloos discusieren tussen ouder en kind. Een kind is een kind en geen volwassene. Enige hierarchie mag een kind zeker bijgebracht worden. Maar goed, ik weet ook niet wat er in dit (persoonlijke?) geval aan de hand is.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Schoolmoeheid

We hebben hier inderdaad nogal weinig informatie. Maar hoe dan ook kunnen we hier moeilijk bepalen wat er aan de hand is (en we houden ons er ook aan hier geen persoonlijke problemen te willen oplossen). Maar ik wil dit toch nog even gezegd hebben: het is niet omdat er in eerste instantie geen manifest probleem lijkt te zijn, dat er geen probleem is. Daarom lijkt het mij geen kwaad te kunnen toch op visite te gaan bij de huisarts. Natuurlijk moet je niet met je kind discussiëren over of hij nu wel of niet naar school hoort te gaan (wettelijk gezien is er immers leerplicht), maar dat betekent niet dat je niet met het kind kan praten, zodat je naar een oplossing kan zoeken.

Berichten: 2

Re: Schoolmoeheid

Deze sympthomen zouden het gevolg kunnen zijn van overprikkeling. Dit zou betekenen dat uw kind van zichzelf heel sensorisch aangelegd is en teveel prikkels binnen krijgt. Een plaats voor in de klas zou hiervoor een oplossing kunnen bieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Schoolmoeheid

Hoe weet je dat zo zeker met zo weinig informatie?

Het kunnen ook problemen op school zijn, waardoor het kind niet naar school wil. Het kan ook hoofdpijn krijgen van stress, wat nog vervelender is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Schoolmoeheid

Dit is geen discussie over wat schoolmoeheid precies is meer. We kunnen vooralsnog geen adequate hulp bieden via deze weg, en dat doen we dan ook niet. Hier komt een slotje.

Gesloten