Gelijke verdeling van kleuren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Gelijke verdeling van kleuren

Ik ben bezig om iets te programmeren zodat er een grafiek gemaakt wordt. Deze grafiek heeft meerdere lijnen. Op dit moment bepaald ik de kleur van deze lijnen door gebruik te maken van de Tint - Verzadiging - Intensiteit kleurruimte. In het engels: Hue - Saturation - Lightness (ook wel Brightness). Ik stel een vaste waarde in voor lichtheid en saturatie. De tint verdeel ik gelijkmatig.

Dit kan worden voorgesteld op een cirkel zoals deze:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Triangulo_HSV.png

Als ik nu 4 lijnen heb pak ik dus een kleur en een kwart van de cirkel verder weer een kleur en dan nog 2.

Nu viel mij op (en vooral als ik veel punten pak) dat sommige kleuren meer verschillend zijn dan de andere. Bijvoorbeeld de blauw tinten zijn veel minder te onderscheiden dan tussen rood en groen in. Terwijl het deel van de cirkel wel gelijk blijft.

Mijn vraag is nu hoe kan ik een computer laten berekenen welke kleuren voor het oog het meeste uit elkaar liggen?

Moet ik hiervoor een andere kleurruimte gebruiken? of de tinten niet gelijkmatig kiezen?

Is hiervoor al het een en andere gemaakt ? (ja ik heb gezocht ...)

Is er misschien een kleur ruimte waarbij 1 eigenschap dit gelijkmatig verdeeld ?

P.S. de uiteindelijk kleur ruimte waarin het wordt opgeslagen is RoodGroenBlauw met 2 bytes per kleur (000000 wit, FFFFFF zwart).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gelijke verdeling van kleuren

Ik heb niet de juiste oplossing, dus ben zelf benieuwd naar meer reacties hier.

Ik heb zelf al veel met kleuren gespeeld voor grafieken.

Dit kan misschien al een beetje helpen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_models

http://en.wikipedia.org/wiki/Color.

Groetjes

Eric
Eric

Reageer