Kookdruk...

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 43

Kookdruk...

beste forumers,



ik zit hier met een probleem die ik zelf heb kunnen oplossen met mijn gezond verstand en mbv wat formules, maar ik

begrijp niet wat "de boodschap" nu is.

hier is de vraag
Benzeen en tolueen vormen ideale oplossingen. De dampspanningen van benzeen

en tolueen bij 90 °C zijn respectievelijk 1000 en 400 mg.

Bereken bij welke druk een mengsel met 20 mol% tolueen zal koken
het antwoord is dus 880 mmHg, wat ik dus zelf kon raden:

Afbeelding

Wat ik niet zo goed begrijp is de manier waarop dit zou beginnen koken.

mijn redenering: De totale druk van het vloeistofmengsel zou 880mmHg kunnen zijn.

Als de omgevingsdruk ook 880 mmHg is, kan het mengsel volledig gemixt worden met de omgeving ?

Ik weet het, het is een domme vraag, sorry ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookdruk...

De berekende kookdruk van 880 mmHg is de dampspanning van het mengsel bij die genoemde 90 oC.

Als het vloeistofmengsel 90 oC is en de druk is lager of gelijk dan die 880 mmHg dan gaat de vloeistof koken (=verdampen). De damp mengt zich met de omgevingsdamp (lucht of wat dan ook) maar de vloeistof niet. Als het vloeistofmengsel op 90 oC gehouden wordt dan zal er vloeistof blijven verdampen tot alle vloeistof op is want verdampt is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kookdruk...

Onder koken verstaan we eigenlijk het moment waarom de druk van de vloeistof gelijk wordt met de omgevingsdruk. vandaar dat je enkel onder druk hogere temperaturen kunt berijken. met 1 bar overdruk kun je bijvoorbeeld 120 graden celcius halen.

In jouw voorbeeld van 880 mmHg, waar de druk gelijk is, zal de vloeistof dus koken, en inderdaad 'gemixt' worden met de lucht.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 43

Re: Kookdruk...

ha, bedankt allemaal , nu kan ik het mij in gedachten wel voorstellen ;) en de "boodschap" van het probleem is overgebracht

mvg, blauwe

Berichten: 199

Re: Kookdruk...

blauwe schreef:ha, bedankt allemaal , nu kan ik het mij in gedachten wel voorstellen ;) en de "boodschap" van het probleem is overgebracht

mvg, blauwe
Is het niet zo dat in de wet van Dalton de partiële drukken moeten worden OPGETELD om P(totaal) te verkrijgen?

Het minteken in de gepresenteerde formule is mijns inziens daarom niet correct.

Of begrijp ik de vraag misschien niet goed?
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Kookdruk...

Ja, dat minnetje hoort een plusje te zijn. Overigens komt dan pas het sommetje uit op 880.
De dampspanningen van benzeen en tolueen bij 90 °C zijn respectievelijk 1000 en 400 mg.
En hier nog een druk- of typefoutje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer