Inductief effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Inductief effect

Hoihoi,

Kan iemand mij een (eenvoudige) uitleg geven over hoe het inductief effect word bekomen?

Ik weet dat het een gevolg is van een verschil in ionendichtheid van de verschillende stoffen in de organische verbinding, maar dan... iets van een elektronenpaaruitwisseling of zoiets??

En hoe kan het inductief een verklaring zijn voor de regel van markovinkov?

dank bij voorbaat

Wout Noelmans

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Inductief effect

Op deze manier is er geen beginnen aan. Lees eerst de stof eens grondig door en zorg dat je jezelf de verschillende begrippen eigenmaakt. Want een zinsnede als "ionendichtheid van de verschillende stoffen in de organische verbinding" slaat werkelijk waar helemaal nergens op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Inductief effect

ik citeer een stukje uit de cursus

"In chloorethaan is de C-C binding gepolariseerd door de aanwezigheid van v/h elektronegatieve chlooratoom. Het alpha-C atoom ondervindt een minder grote elektronendesiteit door de aanwezigheid v/h Cl atoom, dit wordt gedeeltelijk gecompensserd door het dichter naar zich toehalen van het bindend elektronenpaar tussen de twee C-atomen. Hierdoor wordt het bèta-C atoom wat positiever, echter minder dan het alpha-C atoom"

Hetgeen ik niet begrijp is :"het dichter naar zich toehalen van het bindend elektronenpaar tussen de twee C-atomen"

Kan men dit interpreten als "de binding wordt korter"??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Inductief effect

Dat hoeft niet per se, maar de negatieve lading van de beide electronen zit meer bij het C-atoom dat harder trekt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer