Ruiken in dromen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Ruiken in dromen

In het verlengde van dit onderwerp (edit: het topic Kunnen blinden beelden dromen). Onlangs droomde ik over een vrouw die ik wel ken en ik rook

de sigarettengeur rondom haar kleding/lichaam/mond. De vraag is nu of je in dromen ook kunt ruiken?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ruiken in dromen

Ik zou enig opzoekingswerk ter zake moeten verrichten, maar er lijkt me geen reden om aan te nemen dat dit niet zo zou zijn: je ogen zijn immers gesloten en doorgaans wordt er niet tegen je gepraat terwijl je slaapt, hoewel je in dromen toch visuele en auditieve waarnemingen lijkt te hebben. Voor voelen geldt hetzelfde, dus mag je denk ik wel aannemen dat het voor ruiken/smaken ook geldt.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Ruiken in dromen

Zoals jij zelf al aangaf heb je wat geroken in je droom, dus is het antwoord: ja!

je kan 1) denken dat je wat ruikt in je droom (het dus dromen) en 2) echt iets ruiken in je droom (bv brandlucht) en daarvan wakker worden.

Ik heb trouwens ook wel eens dat ik erbij droom hoe iets ruikt. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ruiken in dromen

Wanneer je slaapt, word je door het inademen van rook echt niet wakker, maar je raakt snel in diepe bewusteloosheid.
http://www.ecomweb.nl/cms2/brandweer/content.php?groep=64
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Ruiken in dromen

Ik ben nu wakker, helder van geest en concentreer me op de vrouw en wil de sigarettenrook ook ruiken zoals in mijn droom. De vrouw 'zie' ik maar de sigarettenrook ruik in niet. Heb dit een aantal malen herhaald.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Ruiken in dromen

Wat gek ik heb gehoord dat je er ook wakker van kunt worden, hangt misschien af van in welke fase van je slaap je zit.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Ruiken in dromen

Afgelopen nacht heb ik in een droom een zakje patat gegeten,met smaak.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Ruiken in dromen

Had je beter naar een 4 sterren restaurant kunnen gaan.....

na het ontwaken zit je dan zelf toch niet met de peperdure rekening opgescheept....
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 30

Re: Ruiken in dromen

@yspilon: Klopt volgens mij ook. Echter is het wel zo dat de verschillende zintuigen door verschillende delen in de hersenen verwerkt worden. Tijdens slaap worden vooral delen in de frontale cortex 'uitgeschakeld'.

Zover nu bekend is bevinden zich de hersendelen die met reuk te maken hebben oa. in de frontale cortex ( ook de amygdala en een deel van de temporale cortex ) dus dat zou kunnen betekenen dat sommigen niet kunnen ruiken in dromen omdat dat deel van signaalverwerking 'uit' staat.

Natuurlijk krijgen deze hersendelen in principe geen input van de zintuigen zelf op dat moment ( alhoewel daar ook nog flink over gespeculeerd wordt ) maar waarschijnlijk door een soort van feedbackloop met het geheugen.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Ruiken in dromen

hee, ik heb een tijd geleden in een docu van een onderzoek gezien waar men iemand die in REMslaap was geluiden liet horen (via een bandopname).

Vervolgens werd de proefpersoon wakker gemaakt en er werd gevraagd waar hij over aan het dromen was.

Regelmatig hield de droom verband met geluid (geluid: sirene ... men droomde van een ongeluk en ambulance of iets dergelijks).

Dus zintuiglijke informatie komt wel degelijk binnen.

Ik geloof evolutiepsychologisch gezien ook een must.... je zintuigen geheel uit in slaap zou extreem inefficient zijn van de natuur. Ik vermoed dat ze op een laag pitje blijven hangen.

Ik ga eens snorren wat ik kan vinden hier over.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ruiken in dromen

Interessant, maar - even voor de zekerheid - de topicvraag was of je in je droom kan ruiken zonder dat er een geur aanwezig is. :D

Reageer