Is dokteren kunst of kunde?

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Is dokteren kunst of kunde?

Misschien denkt U dat ik de draak steek met deze vraag; maar de overkoepelende organisatie met koninklijke insigne heet toch niet voor niets "Koninklijke Nederlandse Maatschappij der Geneeskunst " en géén kunde!

Nu rijst onmiddelijk de vraag :"Wat is het verschil tussen kunst en kunde"?

Dat is beslist geen eenvoudige vraag en toch denk ik dat er wel degelijk een verschil tussen beide is.

Kunst is in mijn ogen een expressie van emotie en/of een passie waar weinig of geen kunde voor komt kijken.

Kunde daarentegen een arbeid waarvoor in de eerste plaats kennis voor vereist is.

In het Engels heet dit "knowledge" en letterlijk vertaald "een hoekje van het weten".

Dat past ook perfect bij het woord kennis, want ...

Is dat niet iemand die men oppervlakkig kent?

Ik werd na een Universitaire studie van 12 jaar tot "edelslager" geridderd, maar weten wat ziekte werkelijk was en waar het vandaan kwam leerde ik niet. Ik had slechts kennis vergaard van de kunst van menselijke vleeshouwer.

Met angst en beven legde ik de Eed van Hypocrates af, want iets weten van wat ons steeds zieker maakt - ondanks al ons gedokter - was mij vreemd.

Kortgelden schreef ik mij in op een medisch forum van de Universiteit van Maastricht, waar ik een deel van mij vleeshouwers-kunde leerde.

In de "borrelhoek" van dit forum zag ik een geniale vondst van een toekomstig dokter, die het had over de "Eed van Hypocritus".

Geniaal ja!

Want 30 jaar na die historische dag kan ik met weemoed zeggen: Het medische vak is een kunstige kunde zonder enig besef van de oorsprong van ziekte!

Het is van alle wetenschappen de grootste kunst van louter handelen uit emotie en daardoor zonder echt weten.

Nu na 30 jaar kan ik met zekerheid zeggen dat dit "handelen zonder weten" ons tot mensenplaag deed worden, die nu in razend tempo de aarde kaal vreet en de evolutie om zeep helpt.

Mag ik het hier als president van het Research Institute Revelation voorlopig bij laten in afwachting van Uw visie?

Over hoe het mij de tussenliggende jaren verging en ik al RE-searchend flarden van het weten hervond leest U op de website [Reclame voor persoonlijke doelen is niet toegestaan]

Siegfried Bok
Ziende blind en horende doof dansen we naar het einde.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Is dokteren kunst of kunde?

Om je werk beter dan alleen maar goed genoeg te doen heb je volgens mij een redelijke dosis van beide nodig.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Is dokteren kunst of kunde?

Toch denk ik dat het vooral semantische scherpslijperij is... de opleiding heet geneeskunde, dus dat impliceert dan artsen opgeleid worden met kunde, niet met kunst. Maar geneeskunst bekt lekker, dat natuurlijk wel. Zou je een vereniging voor scheikunst of wiskunst oprichten, dan denk ik dat je daar vooral lachende gezichten mee wekt. Overigens denk ik dat men net zo raar kijkt naar een museum voor 19e eeuwse schilderkunde, al zijn sommige schilders met name technisch begaafd en daarom gewaardeerd.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Is dokteren kunst of kunde?

Jammer dat ...

Ach, "haastige spoed is zelden goed" zegt een VOLKSWIJSHEID.

Het is duidelijk dat zelfs een blik werpen op de vermeldde website te veel was gevraagd.

Ziekte is een reactie van de natuur , die het natuurlijk evenwicht en/of de natuurlijke symbiose van het leven wil herstellen.

Genezen van ziekte verstoort dit evenwicht meer met als gevolg ernstiger ziekte.

Hiermee is geneeskunst of kunde een geestesziekte, die uiteindelijk leidt tot een mensenplaag die de aarde kaal vreet.

Het heeft absoluut niets met wetenschap te maken, tenzij jullie wetenschap zien als een beheerszucht om de "natuurlijke problemen die wij zelf creeerden" weer te lijf te gaan.

Door die mensdomme houding ontstaat een voorzienbare cyclus in ziekte, die interessant genoeg ieder einde van een sterretijd eindigt in een zelfvernietigende oorlog van de heersende cultuur.

Die cyclus eindigt met een epidemie van kanker en AIDS en zich als geestesziekte manifesteeert als kankeren en aidsen [=helpen voor minder bedeelden]

En wordt niet voor niets zo veel de eindtijd gepraat, want momenteel hebben wij een wereldsamenleving, waarin kanker en AIDS epidemisch woekert.

Maar dokters en toekomstig aidsers, leg dit probleem maar snel naast U neer en ga maar lekker door met dokteren. Het is kunst die door Uw medemens hoog wordt aangeslagen en om die reden zullen Uw kunststukjes een goede prijs opbrengen;

Siegfried.
Ziende blind en horende doof dansen we naar het einde.

Berichten: 8.614

Re: Is dokteren kunst of kunde?

Het is duidelijk dat zelfs een blik werpen op de vermeldde website te veel was gevraagd.
Die website is weggehaald omdat ze in strijd was met de regels.

Verder denk ik dat deze topic weinig met geneeskunde te maken heeft en beter verplaatst kan worden naar "Filosofie".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is dokteren kunst of kunde?

Dit onderwerp wordt gesloten omdat het niets met geneeskunde te maken heeft.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten