[wiskunde] gepuzzel met cos en sin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

[wiskunde] gepuzzel met cos en sin

Dit is een vraagstuk uit analytische mechanica maar de eerste vraag komt gewoon neer op een puzzle met cosinussen en sinussen.

Het vraagstuk voor de volledigheid:

Beschouw een 2-dimensionaal star lichaam in het xy-vlak. Dit lichaam heeft traagheidsmomenten
\(I_{xx}\)
en
\(I_{yy}\)
en een deviatiemoment
\(I_{xy}\)
voor rotaties rond in het xy-vlak gelegen assen die door de oorsprong O gaan. Ga vervolgens over op een nieuw coordinatenstelsel dat gedraaid is over een hoek
\(\phi\)
, zodat:
\(x' = x \cos{\phi} + y \sin{\phi}\)
\(y' = -x \sin{\phi} + y \cos{\phi}\)
In het nieuwe coordinatenstelsel worden de traagheidsmomenten gegeven door
\(I_{y'y'}\)
en
\(I_{x'x'}\)
en het deviatiemoment door
\(I_{x'y'}\)
. Leid het volgende af:
\(I_{x'x'} = \frac{1}{2} [1 + \cos{2 \phi}] I_{xx} +\frac{1}{2} [1 - \cos{2 \phi}] I_{yy} + \sin{2 \phi} I_{xy}\)
met:
\(\sin{2 \phi} = 2 \sin{\phi} \cos{\phi}\)
en
\(\cos{2 \phi} = \cos^2{\phi} - \sin^2{\phi}\)
Ik ben begonnen met het vertalen van Ixx naar Ix'x'.
\(I_{xx} = \sum_i m_i (y_i^2 + z_i^2) = \sum_i m_i y_i^2 \)
\(I_{xx} = \sum_i m_i (x_i^2 + z_i^2) = \sum_i m_i x_i^2 \)
\(I_{xy} = \sum_i m_i (x_i y_i)\)
dus
\(I_{x'x'} = \sum_i m_i y'_i^2 = \sum_i m_i (-x_i \sin{\phi} + y_i \cos{\phi})^2\)


kwadraat uitvermenigvuldigen geeft:
\(I_{x'x'} = \sum_i m_i (x_i^2 \sin^2{\phi} + y_i^2 \cos^2{\phi} - 2 x_i y_i \cos{\phi} \sin{\phi})\)
toepassen van de eerste gonio regel geeft dan:
\(I_{x'x'} = \sum_i m_i (x_i^2 \sin^2{\phi} + y_i^2 \cos^2{\phi} - x_i y_i \sin{2 \phi})\)
Hier zie ik al een Ixy verschijnen maar dan wel met een minteken en dt moet uiteindelijk niet. Verder heb ik problemen met het uitschrijven, hoe langer ik bezig ben hoe groter de bende wordt.

Kan iemand me hierbij helpen?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [wiskunde] gepuzzel met cos en sin

Ik zag net iets interessants gebeuren. Als ik niet meteen alles in probeer te vullen in de vergelijking maar eerst kijk naar de gegeven gonio formules plus de bekende cos^2+sin^2=1 , zie ik dat ik de cos^2 en sin^2 kan omschrijven naar termen die precies lijken op de gevraagde termen:

we weten:
\(\sin^2{\phi} = 1 - \cos^2{\phi}\)
en (tweede gegeven formule):
\(\cos^2{\phi} = \cos{2 \phi} + \sin^2{\phi}\)
deze tweede invullen in de eerste geeft:
\(\sin^2{\phi} = 1 - \cos{2 \phi} - \sin^2{\phi}\)
dus:
\(\sin^2{\phi} = \frac{1}{2} [1 - \cos{2 \phi}]\)
en op dezelfde manier:
\(\cos^2{\phi} = \frac{1}{2} [1 + \cos{2 \phi}]\)
die kan ik invullen in mijn vergelijking
\(I_{x'x'} = \sum_i x_i^2 \frac{1}{2} [1 - \cos{2 \phi}] + \sum_i y_i^2 \frac{1}{2} [1 + \cos{2 \phi}] - \sum_i m_i x_i y_i \sin{2 \phi}\)
Die sommen zijn gelijk aan de inpulsmomenten:
\(I_{x'x'} = \frac{1}{2} [1 - \cos{2 \phi}] I_{yy}+ [1 + \cos{2 \phi}] I_{xx} - \sin{2 \phi} I_{xy}\)
Dat is dus bijna een "woohoo!" waard, maar er staat een min in die laatste term, waarmee "d'oh!" meer op zn plaats is.

Iemand een idee waarom daar een min staat?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [wiskunde] gepuzzel met cos en sin

dit netjes uitgewerkte probleem verdient een antwoord van iemand met verstand van zaken.

Wie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] gepuzzel met cos en sin

Helaas weet ik niet of je
\(I_{xy}\)
goed is (ik heb nog niet veel verstand van analytische mechanica). Maar als je van die drie
\(I_{ij}\)
's uitgaat, bekom je inderdaad een minteken. Die komt weer van het minteken dat gegeven is in je nieuwe coord.stelsel.

Ik denk dat je je er niet te veel druk over moeten maken :D Op een minteken na krijg je het antwoord uit. Misschien nog eens navragen aan de docent, het kan ook een typfout zijn in je boek.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [wiskunde] gepuzzel met cos en sin

Dat zou inderdaad kunnen. Dat minnetje kwam wel nog een keer terug in de opgave waar ik weer precies andersom uitkwam dan aangegeven. Ik vraag het nog een keer na, verder klopt het allemaal wel, ook verder in de opgave.
Nothing to see here, move along...

Reageer