Min. vloerbelasting volgens regels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 767

Min. vloerbelasting volgens regels

Ik ben op zoek naar waar, volgens de bouwregels, een stalenconstructie aan moet voldoen qua min. vloerbelasting (kg/m²).

Volgens mij zijn balkons in de woningbouw uitgelegd op 250 kg/m², geldt dit ook voor stalenconstructies?. En worden deze waarden ook gehanteert in de industrie (b.v vloeren van platforms). En welke belasting hanteert men voor vluchtroutes?.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Min. vloerbelasting volgens regels

Helly1975 schreef:Ik ben op zoek naar waar, volgens de bouwregels, een stalenconstructie aan moet voldoen qua min. vloerbelasting (kg/m²).

Volgens mij zijn balkons in de woningbouw uitgelegd op 250 kg/m², geldt dit ook voor stalenconstructies?. En worden deze waarden ook gehanteert in de industrie (b.v vloeren van platforms). En welke belasting hanteert men voor vluchtroutes?.
Lijkt op het eerste zicht dat jij met belangrijke beslissingen bezig bent.

Indien zo begrijp ik deze vraag niet op een forum.

Gerelateerde normen:

http://normen.nen.nl/nen/?ics=91.080.10-10

De combinatie "serieuze constructies ontwerpen" en "geen toegang hebben tot, of kennis hebben van de gerelateerde normen" geeft mij een onveilig gevoel.

Alleen die dingen zijn niet publiek op het net en nergens trouwens (moet je kopen en zijn niet echt goedkoop).

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Min. vloerbelasting volgens regels

Als je de codificatie niet zou kennen:

NEN Typisch Nederlandse norm in Nederland opgebouwd

NEN-EN Is een Europese norm die ingevolge overeenkomst door de lidstaten dient overgenomen te worden. Wanneer dit gebeurt plakt men hier gewoon NEN voor. Heel vaak is het enige nieuwe het omslagblad waar de originele Europese Norm in zit. Alleen de veelgebruikte worden vertaald (keuze door NEN zelf in functie van belang en spreiding).

Vanaf deze norm dus verschijnt als NEN-EN betekent dit dat de norm officieel geaccepteert en geldig is voor Nederland. Voorheen is dat gewoon een EN norm (nummer van EN blijft behouden in NEN-EN zodat tussen de verschillende landen alleen het voorvoegsel verschilt.)

NEN-EN-ISO Is een ISO norm overgenomen door EN en valt dan onder voorgaande bepalingen.

De EN normen moeten of worden veronderstelt langzamerhand de Nationale vervangen. en worden dus NEN-EN (voor Nederland) wanneer deze geaccepteerd worden door de lidstaat.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Min. vloerbelasting volgens regels

Een laatste tip.

Normen zijn duur. (ruwweg +/- 1€/bladzijde)

Toch volgen de diverse landen hun eigen prijzen structuur.

Voor XX-EU normen zou men kunnen verwachten dat de prijzen gelijk zijn.

Zo is een NBN-EU norm vaak goedkoper dan dezelfde NEN-EU norm en dezelfde BS-EU norm een factor x duurder (dit verschil kan extreem zijn).

Buiten het/de coverblad(en) zijn deze normen exact gelijk.

NBN = België; NEN = Nederland; BS = Engeland (normen zijn daar behoorlijk veel duurder, op zijn minst laatst toen ik dit checkte en waarbij betrokken Britten behoorlijk verontwaardigd waren over dit feit).

Binnen de EU mag je normen waar ook kopen. Dus dit is legaal. Bij velen kan je on-line kopen.

Je moeten de voorwaarden bekijken als je lid wordt (grote kortingen zijn mogelijk. Het systeem scheelt hier ook per land).

Ik wou even een check doen voor een voorbeeld, maar ik had last met de Nederlandse site nu (kan tijdelijk zijn).

.
Eric

Berichten: 4.502

Re: Min. vloerbelasting volgens regels

De TGB 1990,waar ik het laatst mee werkte en nog doe geeft bij art.8.2.4 aan:

Het ongunstigste van:

gelijkmatig 2,5 kN/m2

of

3 kN op een stukje van 0,25 m2

of

lijnbelasting op 10 cm uit buitenvoorkant van 5 kN/m over 1 mtr

en onder lichtere condities-ingewikkeld verhaal bij 8.2.2 mag je 1,75 kN/m2 tot 2 kN/m2 toepassen.

Een staalconstructie dat een balcon draagt-wrs.je bedoeling- moet dus ook aan die condities voldoen en de erop rustende beton of houtconstructie ook.

Overige belastingen staan daar ook in vermeld en wat staalconstructie specifiek aangaat,werk ik met de TGB 1990 (NEN 6770 en 6771;voor jou het eenvoudigste om eens in een hts-of t.u.bibliotheek te gaan snuffelen,deed ik ook wel als er mij iets onduidelijk was.Mogelijk of wrs.hebben ze nieuwere versies,die m.i.niet veel of geen zwaardere eisen zullen vermelden.

Je zou ook kunnen gaan Googlen door stomweg NEN in te voeren,daar rolt ook vast wat uit!

Succes met je balcon-onderzoek,je hebt toevallig toch geen "hang-balcon"die er de laatste jaren zijn afgestort?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Min. vloerbelasting volgens regels

De combinatie "serieuze constructies ontwerpen" en "geen toegang hebben tot, of kennis hebben van de gerelateerde normen" geeft mij een onveilig gevoel.
Als je verondersteld dat ik een serieuze constructies zou ontwerpen en doorrekenen dan kan ik mij, je onveilig gevoel, voorstellen.
Succes met je balcon-onderzoek,je hebt toevallig toch geen "hang-balcon"die er de laatste jaren zijn afgestort?
Nee, ik ben ook niet bezig om onderzoek te doen naar balcons die zijn afgestort.

Ik heb een project waar we installatie delen moeten plaatsen op nieuw ontworpen platforms. De nieuwe platforms zijn doorgerekend door een gerenomeerd ingenieursbureau. Alleen zijn er andere voorwaardes gebruikt dan waar wij "normaal" mee te maken t.a.v. de maximaal toelaatbare vloerbelastingen. Dit bleek later nodig om de constructie niet kapot te rekenen. Dit is voor ons van belang om een "plan de campange" te maken, hoe we deze klus kunnen klaren. Met name op gebied van tijdelijk afsteunen van grote installatie delen op de vloeren. En belangrijker hoeveel mensen er met gereedschap op 1 m² kunnen werken.

Mijn vraag hier had als doel, omdat we dergelijke constructies altijd bij civieltechnische bureau's neerleggen, enige info te verkrijgen over de normen die gehanteert worden. En zo niet geheel blanco op dit gebied vragen te stellen. Het blijkt dat de gehanteerde waardes binnen de norm vallen. De norm spreekt over gradaties van zwaar, normaal, licht gebruik van de vloeren. Daar wij altijd hebben gewerkt met zwaar, was ik nieuwsgierig naar de minimaal toelaatbare belasting. Maar dat is nu allemaal akkoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Min. vloerbelasting volgens regels

Als je verondersteld dat ik een serieuze constructies zou ontwerpen en doorrekenen dan kan ik mij, je onveilig gevoel, voorstellen.
pi.gif Thanks, en vergeef mij mijn twijfels, die soms getriggerd worden door algemene net/forum ervaringen.

Vraagstellers rekenen op antwoorden. Deze worden vaak gegeven door mensen die ergens iets weten of denken te weten, maar geen echte kennis ter zake hebben.

Ik heb echter nu geleerd dat:

1) In dit forum duidelijk controle en dicipline ter zake is.

2) Dat op dergelijke bouwtechnische vragen vaak ingespeeld wordt door Octagon, die zeer duidelijk ter zake een behoorlijke kennis bezit.

Een zéér recent voorbeeldje in mijn eigen vakgebied:

Iemand stelt een oppervlakkige vraag waar veel dieper onderzoek voor nodig is.

Ik heb echt foute en desastreuze toepassingen gekend, omdat vraagstellers bouwden op antwoorden van mensen met geen of onvoldoende achtergrond, doe niet de dicipline en verantwoordelijkheid toonden om hun eigen gerelateerde beperkingen te onderkennen. En voor een vraagsteller is het vaak moeilijk om het onderscheid te maken.

http://www.gearslutz.com/board/general-aco...tml#post1724077
Eric

Reageer