Adsorptie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Adsorptie

Ik heb hulp nodig met een oefententamen, het gaat over adsorptie - om heel eerlijk te zijn volg ik dit onderwerp niet geheel hopelijk kunnen jullie mij helpen;
Als men aan 1.00 L van een 1.5 ´ 10–3 M oplossing van cresolrood in water 1.00 g aktieve kool toevoegt blijkt de cresolroodconcentratie na instelling van het adsorptie-evenwicht te zijn afgenomen tot 6.0 ´ 10–4 M. Brengt men 1.00 g van deze aktieve kool in 1.00 L 2.2 ´ 10–3 M waterige cresolroodoplossing dan is de cresolroodconcentratie na evenwichtsinstelling gedaald tot 1.2 ´ 10–3 M. De adsorptie wordt beschreven door een Langmuirisotherm.

Het specifiek oppervlak van de kool bedraagt 250 m2g–1. Hieruit volgt dat het aantal nm2

(1 nm2 = 1.0 ´ 10–18 m2) van het kooloppervlak, dat gemiddeld door één cresolroodmolecuul bezet wordt gehouden, gelijk is aan:
Probleem is eigenlijk al - wat wordt er nou precies gevraagd, is het "hoofdletter Gamma" - hoeveelheid absorbaat per oppervlak absorbens? Of is het nou X (hoeveelheid absorbaat per massaeenheid) mol g^-1?

Wat je in ieder geval weet is Asp (250E18 nm2) en ik neem aan dat je de gemiddelde K waarde moet berekenen... of?

Nagoed, hulp welkom!

Reageer