actie reactie foutje in strip

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 69

actie reactie foutje in strip

Ik vind hier een stukje van Jommeke die "actie-reactie" uitlegt via de strip: zie link. Mijn leraar chemie zegt dat er een fout in de strip is te maken met Druk en de vectoraanduidingen. Ik vind de fouten niet, volgens mij is het juist wat de figuur zegt.

:shock: Kan iemand de fouten zoeken aub??

http://home.wanadoo.nl/mheg/ruimtevaart/

(je gaat naar bovenstaande site en scrolld helemaal naar onderen, daar vind je de figuur)

Berichten: 718

Re: actie reactie foutje in strip

Freak schreef:Ik vind hier een stukje van Jommeke die "actie-reactie" uitlegt via de strip: zie link. Mijn leraar chemie zegt dat er een fout in de strip is te maken met Druk en de vectoraanduidingen. Ik vind de fouten niet, volgens mij is het juist wat de figuur zegt.

:shock:  Kan iemand de fouten zoeken aub??

http://home.wanadoo.nl/mheg/ruimtevaart/  

(je gaat naar bovenstaande site en scrolld helemaal naar onderen, daar vind je de figuur)
Vertel er ook nog even bij dat je op de tweede pagina van hoofsdstuk 1 moete zijn.

Berichten: 718

Re: actie reactie foutje in strip

Voordat je het gat open maakt is de druk in de emmer in alle richtingen hetzelfde (en daardoor blijft de emmer staan). Bij het openen van het gat drukt de vloeistof ter plaatse van het gat niet meer op de wand en is de totale kracht op de emmer dus de andere kant op gericht. Ik vindt dat ook niet echt een demonstratie van actie=-reactie (hoewel dat op de achtergrond bij ieder dynamisch systeem altijd meespeelt).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: actie reactie foutje in strip

Afbeelding

In het tweede plaatje zegt het ventje zoveel als:

'Druk plant zich in alle richtingen gelijk voort.'

Dat klopt, maar heeft weinig te maken met actie = reactie.
te maken met Druk en de vectoraanduidingen
"Een vector is een grootheid die zowel grootte als richting heeft." - volgens www.wikipedia.nl De vectoren zoals die getekend zijn, hebben niet een correct aangrijpingspunt. Daarnaast zijn de vectoren in het tweede plaatje even groot. De resultante kan dan nooit de derde pijl van het derde plaatje zijn. Ze zijn immers even groot en in tegengestelde richting.. die heffen elkaar op.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: actie reactie foutje in strip

Is het niet zo dat er pas voortbeweging van het wagentje is als het water ergens terecht komt? Ik wil zeggen, zet het wagentje tegen een muur en maak dan een gat. Het water stuwt tegen de muur en de muur geeft een even grote kracht terug aan het wagentje dat begint te rijden. Want zonder dat zal het wagentje volgens mij blijven staan De druk tegen de want is inderdaad weggevallen in het gat. Het gewicht van het water zorgt ervoor dat het water wegstuwd, ma ook niks anders dacht ik.
"This must be the physics department. That explanes all the gravity"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: actie reactie foutje in strip

Dit voorbeeld heeft eerder met impulsbehoud te maken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: actie reactie foutje in strip

Ja en dan moet ge kijken naar de gemiddelde impuls van de waterdeeltjes
"This must be the physics department. That explanes all the gravity"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: actie reactie foutje in strip

Is het niet zo dat er pas voortbeweging van het wagentje is als het water ergens terecht komt?
Nee, dat is niet zo. Het water verlaat de emmer. Het verlaten van de emmer met de snelheid is waar het om gaat.

Als je een brandweerslang vol open zet, moet je hem ook met twee man vast houden als het water niet tegen een muur spuit. Het verlaten van de spuit is voldoende..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 106

Re: actie reactie foutje in strip

Je chemie leraar bedoeld dat men de druk in Vectoren kan plaatsen op 180 graden rond elk molecuul Maw de druk is niet alleen opzij gericht tegen de emmer maar ook naar beneden en naar het gat.Want.......Als alle druk op de zijwant was gericht zou de emmer veel sneller bewegen.Dus in dit geval is niet alle actie reactie.(Daarbij staat niet alle druk binnen de emmer op het gat,de emmer is dieper.)

Reageer