Synthese van aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Synthese van aspirine

hallo mensen,

Ik moet voor school een PO (soort van wersktuk) maken over "aspirine". Nu heb ik me een beetje ingelezen op internet en wat boeken doorgelezen, alleen ik ben op een aantal vragen gestuit. Ik zit nu in 5 atheneum dus ben denk ik wel bekend met een groot deel van de basis van scheikunde :D .

de synthese wordt ergens als volgt weergeven:

salicylzuur + azijnzuuranhydride --> acetylacylzuur + azijnzuur

C7H6O3 + C4H6O3 --> C9H8O4 + CH3COOH

Nou wordt er hier in het boek ook een plaatje weergeven waarin te zien is hoe de reactievergelijking verloopt alleen dan snap ik hieraan niet hoe ze erbij komen dat het azijnzuur aan het eind van de reactie wordt weergeven als:

O=--CH3 Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel maar ik begrijp dus niet waar de 2e C is gebleven.

|

OH

Verder valt er te lezen dat salicylzuur veresterd wordt, alleen nu weet ik niet wat veresteren is. Dus ik hoop dat iemand mij een korte uitleg kan geven?! En om dan nog verder op wat onbekende dingen in te gaan vroeg ik me ook af wat enten inhoudt. Want dit wordt als hulpmiddel aangeraden bij de herkristallisatie (dus het scheiden van de hoofdprodcuten van de bijproducten van de reactier)

Ik hoop dat jullie een beetje met mijn verhaal uit de voeten kunnen en eventuele hulpzame links zijn ook zeer welkom.

Alvast bedankt,

Berichten: 7

Re: Synthese van aspirine

En hoe zit het de fase aanduidingen van de stoffen in de reactie:

salicylzuur + azijnzuuranhydride --> acetylsalicylzuur + azijnzuur

(ik bedoel dus wat is (s), (l), (aq) ?)

Berichten: 12.262

Re: Synthese van aspirine

Ik heb deze reactie wel eens gedaan, standaardproef eerstejaars practicum scheikunde.
Nou wordt er hier in het boek ook een plaatje weergeven waarin te zien is hoe de reactievergelijking verloopt alleen dan snap ik hieraan niet hoe ze erbij komen dat het azijnzuur aan het eind van de reactie wordt weergeven als:

O=--CH3 Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel maar ik begrijp dus niet waar de 2e C is gebleven.

|

OH

Verder valt er te lezen dat salicylzuur veresterd wordt, alleen nu weet ik niet wat veresteren is
Die formule zal een zetfout zijn, het moet gewoon H3C-COOH worden.

Veresteren wil eigenlijk gewoon zeggen dat er een ester ontstaat. Een ester is een combinatie van een zuur en een alcohol, gevomd doordat 1 watermolecuul wordt afgesplitst uit de -OH en -OOH groep van beide.

Wat misschien verwarrend kan zijn: Bij deze reactie reageert salicylzuur als alcohol (met de OH groep die direct aan de ring zit, zeg maar), en dus niet als zuur. Ook ontstaat bij deze reactie geen water (wat met veresteringen in algemene zin wel het geval is), dit water wordt nl 'gebruikt' om het azijnzuuranhydride terug om te zetten naar azijnzuur.
Victory through technology

Berichten: 66

Re: Synthese van aspirine

brandonnxx schreef:O=--CH3 Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel maar ik begrijp dus niet waar de 2e C is gebleven.

|

OH
Ok de structuur moet zijn:

(iets anders geschreven, maar er staat hetzelfde)

O

||

--CH3

|

OH

Waar die tweede C is is gebleven is makkelijk:

In de organische chemie is het vaak zo dat men de C-atomen niet opschrijft, en de bij behorende H-atomen ook niet. Het is dan de regel dat er op een kruising, of knik in de keten, een C-atoom zit. In dit getekende geval zit er dus nog een C-atoom tussen die dubbele binding (met de O) en waar de andere twee gewone bindingen samenkomen. En dat ze aan het einde van de keten dan toch het C-atoom neerzetten, is een beetje slordigheid.

Maar goed hij zit dus hier:

O

||

C--CH3

|

OH

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Synthese van aspirine

Hallo

ik heb vorig jaar zelf aspirine moeten bereiden en heb er een verslag van gemaakt

ik stuur je de eerste pagina al ff mee als een bijlage

de rest volgt

hopelijk heb je er iets aan ;-)

succes !!

elena
Bijlagen
Synthese_van_aspirine_2.doc
(39 KiB) 4223 keer gedownload
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Reageer