[scheikunde] dipoolmoment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[scheikunde] dipoolmoment

Ik heb een vraag i.v.m. dipoolmomenten:

Welke van de volgende bindingen heeft geen dipoolmoment:
  • SOBr2
  • SBr2
  • SBr4
  • SO2
Ik heb eerst gekeken met welke hybridisatie ik te maken heb:
  • SOBr2 : sp3-hybridisatie : trigonaal piramidaal
  • SBr2 : sp3-hybridisatie : hoekstructuur (tetraëder)
  • SBr4 : sp3d-hybridisatie : bi-piramidaal (onregelmatige tetraëder)
  • SO2 : sp2-hybridisatie : hoekstructuur (trigonaal planair)
Is dit juist ? Hoe weet ik nu welk geen dipoolmoment heeft en waarom ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Zou een moderator mijn bericht kunnen en willen verplaatsen naar het scheikunde forum a.u.b. ? Hopelijk heb ik daar meer succes op een antwoord !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Ik weet niet goed wat ik in dit verband aan moet met opmerkingen als sp3-hybridisatie : Hier dus de mogelijk onbeholpen benadering, ik zou naar de ruimtelijke structuur en de elektronegativiteit van de bouwstenen kijken:

Afbeelding

SO2 in elk geval al wél, want S en O hebben geen gelijke elektronegativiteit en SO2 is niet ruimtelijk symmetrisch.

Van die andere verbindingen kan ik geen plaatjes vinden, maar ik kan me voorstellen dat SBr2 net zomin symmetrisch is als SO2.

SOBr2 zou ruimtelijk symmetrisch kunnen zijn (al vermoed ik van niet), maar kan ik me niet voorstellen als een elektrisch symmetrisch molecuul.

Blijft over SBr4. Dat lijkt me het molekuul dat zowel ruimtelijk als elektrisch symmetrisch kan zijn.

komen we op deze basis verder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Dat plaatje van SO2 kan kloppen Jan, SO2 heeft namelijk een trigonaal planaire structuur.

Een eerste vraag die moet oplossen is welke hybridisaties die molecullen hebben. Die heb ik dus eerst gezocht en ik dacht wanneer ik een molecule kan vinden waar de onderlinge hoeken tussen alle atomen gelijk zijn dat het dan zowel ruimtelijk als elektrisch symmetrisch is.

Omdat tussen mijn bovenstaande hybridisatietoestanden niks volledig symmetrisch te vinden was dacht ik dat ik daar al fout zou zitten.

Volgens jou heeft SBr4 geen dipoolmoment ?

Ik zoek nog steeds een verklaring hiervoor want SBr4 heeft 1 centraal atoom namelijk zwavel, 4 gebonden atomen (broom) en dus nog 1 vrij elekronenpaar.

Gaat dit vrije elektronenpaar er niet voor zorgen dat de ruimtelijk symmetrie verstoord gaat worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Volgens jou heeft SBr4 geen dipoolmoment ?
Dat zei ik niet. Echt verstand van deze materie heb ik niet. Maar die 2 overschietende elektronen zitten toch netjes bij dat centrale S-atoom en hoeven toch geen elektrische symmetrie te verstoren? Het gaat erom dat de middelpunten van alle positieve ladingen samenvallen met de middelpunten van alle negatieve ladingen. As far as I know .....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Dat zei ik niet.
Oké, sorry dat ik dat zo had opgenomen.
Echt verstand van deze materie heb ik niet. Maar die 2 overschietende elektronen zitten toch netjes bij dat centrale S-atoom en hoeven toch geen elektrische symmetrie te verstoren? Het gaat erom dat de middelpunten van alle positieve ladingen samenvallen met de middelpunten van alle negatieve ladingen. As far as I know .....
Het probleem is dat ik ook niet echt verstand heb van die materie, anders zou ik het niet moeten vragen :D .

Ik zou je wel willen geloven hoor Jan maar kan iemand dit bevestigen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] dipoolmoment

(elke S-O binding is zo dipolair als het maar zijn kan. Als SO2 echter een bindingshoek van 180° zou hebben was SO2 een apolair molekuul. Zie CO2. En nogmaals, ik hoop dat ik je niet de verkeerde kant op stuur)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Bestaan die zwavel-broomverbindingen die je hier oemt eigenlijk wel? Webelements vermeldt alleen S2Br2

Afbeelding

http://www.webelements.com/webelements/com...2-13172311.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Bestaan die zwavel-broomverbindingen die je hier oemt eigenlijk wel? Webelements vermeldt alleen S2Br2
Of ze bestaan dat weet ik niet maar het is wel de opgave van een partieël examen van 2005 dat ik aan het maken ben. Het zou wel straf zijn moesten ze daar zwavel-broomverbindingen opzetten die niet bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Van SBr4 en SBr2 heb ik nog nooit gehoord.

Als SBr4 al bestaat, is het SBr3+ Br- en dat bevat een aanzienlijk dipoolmoment.

De binding tussen S en Br is trouwens nauwelijks polair.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Occasionally investigators claimed SBr2 or SBr4 but, no one could replicate their work and such claims were disputed.
Bron: http://www.sciencemadness.org/talk/viewthr...ction=printable

Dat is wat één bron zegt.

Volgens een andere bron (kennelijk zijn dit de opgaven van een scheikunde-examen) bestaat het wel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] dipoolmoment

Van SBr4 en SBr2 heb ik nog nooit gehoord.
Er zijn precies wel een aantal bronnen die elkaar tegenspreken, ik ga het eens proberen vragen aan de persoon die het examen opgesteld heeft.

Reageer