[discussie] brommercertificaat

Moderator: Rhiannon

Berichten: 166

[discussie] brommercertificaat

zie volgende post

Ik post dit zo omdat ik een vage bug heb dat ik geen topics kan openen op mijn PC bij deze forum software. Dus ik heb topic geopendop mijn pc en ik post nu via fast reply zodat ik wel op de pc het verhaal kan typen en dat niet op mijn PSP hoef te doen.

-----

Ontopic!

De leeftijd voor het halen van een brommercertificaat moet worden verhoogd van 16 naar 18 jaar.

Dit blijkt uit een onderzoek wat is laten doen door het ministerie van verkeer en waterstaat:

Het verhogen van de minimumleeftijd tot 17 jaar bespaart 18 doden en 874 ziekenhuisgewonden per jaar in vergelijking met 16 jaar. Een verdere verhoging tot 18 jaar bespaart nog eens 22 doden en 626 ziekenhuisgewonden. Op basis van de cijfers is 18 jaar dus geschikter dan 17 jaar. Dus als je van 16 naar 18 verhoogd scheelt het per jaar 40 doden en 1500 gewonden.

Dus ik vind dat de leeftijd moet worden verhoogd. Graag een serieuze discussie hier met argumenten.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 1.007

Re: [discussie] brommercertificaat

Tsja er zijn natuurlijk een hoop figuren die als gekken rijden dus in dat opzicht is het wel goed. Aan de andere kant is een groot deel van de 16/17jarigen gewoon heel verantwoordelijk en die worden dan de dupe. Ik vind de redenering achter dit voorstel ook een beetje vreemd. Er is namelijk ongetwijfeld hetzelfde te zeggen over het autorijbewijs. Moet je dan ook het autorijbewijs opschuiven tot 20/21 jaar?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: [discussie] brommercertificaat

Ik denk dat het probleem vooral ervaring is en niet leeftijd. De eerste paar jaar loop je altijd meer risico.

Volgens mij los je dit probleem niet op door de leeftijd grenzen te verhogen.

Ik ben zeer benieuwd of dit onderzoek inderdaad hier rekening mee houd... dus niet naar de leeftijd te kijken maar naar het aantal maanden (1-36) ervaring tegen over de kans op ongelukken. Pas daarna kan men naar de invloed van leeftijd kijken op elk van deze groepen: bijvoorbeeld als 18 jarigen met 1 maand ervaring over een periode van de 35 er opvolgende maanden significant minder risico lopen dan 16 jarigen met 1 maand ervaring.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [discussie] brommercertificaat

Mijn mening: zinloos. Het probleem zit m.i. hoofdzakelijk in de opgevoerde brommers.

Véél effectiever: serieuze en rigoreuze handhaving van de maximumsnelheid die die dingen kunnen halen. Als de politie erop uittrekt met de rollenbank, gelijk een shredder-compacter erachter plaatsen. Alles wat opgevoerd is linea-recta daarin, zonder pardon. Handvatje eraan en meegeven, te voet verder mét pakketje.

Als je nu gepakt wordt met je opgevoerde brommer krijg je een boete en dat was het dan. Dat maakt geen indruk en heeft dus geen effect.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: [discussie] brommercertificaat

Minister Eurlings is nu juist aan het promoten dat de leeftijd voor het mogen deelnemen aan auto rijlessen, en het behalen van een rijbewijs (met eventuele restricties) naar beneden moet worden bijgesteld. Dat zou in combinatie met jouw plan het rare gevolg hebben dat je je autorijbewijs (en daarmee tevens de bevoegdheid tot het rijden op een brommer) eerder kunt behalen dan je bromfietsrijbewijs (sinds de invoering van het pasjes rijbewijs bestaat het bromfiets certificaat niet meer).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [discussie] brommercertificaat

Véél effectiever: serieuze en rigoreuze handhaving van de maximumsnelheid die die dingen kunnen halen. Als de politie erop uittrekt met de rollenbank, gelijk een shredder-compacter erachter plaatsen. Alles wat opgevoerd is linea-recta daarin, zonder pardon. Handvatje eraan en meegeven, te voet verder mét pakketje.
Dat van die shredder-compactor is een supper idee, vooral dat handvatje zodat je je brommer makkelijk kan meenemen is wel handig :D ;) .

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: [discussie] brommercertificaat

Heeft iemand een idee waar je het onderzoek kunt vinden? Is het online?

Proefballonnetje: Ik zou eerder een middelbare school diploma als toelatingseis voor een rijexamen willen invoeren.... :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: [discussie] brommercertificaat

Heeft er iemand een idee hoeveel doden er jaarlijks in totaal vallen onder de brommer rijders. Ik denk dat de groep 16/17 jarige misschien wel de helft van het totaal aantal rijders in beslag neemt. Als je die verbiedt te rijden is het logisch dat het aantal slachtoffers halveert, ongeacht het verantwoordelijkheid gevoel dat die leeftijd categorie wel of niet heeft.

Ik voorzie een sterke stijging in de pizza bezorg prijzen als de leeftijd wordt opgeschroefd.

Berichten: 166

Re: [discussie] brommercertificaat

Dit is al een ouder onderzoek. Niet recent dus. ;)

De reden waarom ik dit topic opende is dat wij een debat op school hebben over dit onderwerp. Wij moeten voor de stelling zijn...

We hebben nog niet erg veel argumenten en als ik het zo lees zijn er wel veel tegen argumenten. :D
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 1.007

Re: [discussie] brommercertificaat

Bij een debat kun je allerlei argumenten aandragen. Soms krijg je de belachelijkste stellingen waar je het persoonlijk niet mee eens kan zijn, maar je moet toch wat verzinnen. Als je maar overtuigend overkomt. Je zou kunnen zeggen dat de jeugd wel wat lichaamsbeweging kan gebruiken en op de fiets kan gaan. Je zou ook kunnen zeggen dat het beter is voor het milieu.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [discussie] brommercertificaat

De reden waarom ik dit topic opende is dat wij een debat op school hebben over dit onderwerp. Wij moeten voor de stelling zijn...
In zo'n debat geldt ongetwijfeld wél de veronderstelling dat een verhoging van de leeftijd zal leiden tot minder ongelukken. (al was het alleen maar omdat er dan veel minder brommer gereden zal worden)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: [discussie] brommercertificaat

ben nu 19 en heb gelukkig mijn rijbewijs en een auto.

3 jaar geleden heb ik me certificaat gehaald en vanaf diezelfde dag met de scooter naar school. dit scheelde me per dag zo'n 2 uur reistijd. (had een rotverbinding met de bus).

zelf denk ik wel dat ik 1 van de rustige mensen was op de scooter, mijn scooter mocht dan wel opgevoerd zijn, maar ik reed niet hard op plekken waar het niet kon. Als ik sommige leeftijdgenoten zag rijden vondt ik dit niet normaal meer, met een gangetje van 70/80 door de bebouwde kom. het verkeer van rechts moest maar uitkijken en schijt aan al het andere verkeer.

Ik denk dat de politie meer moet controleren op papieren en helmen.

Ook denk ik dat er wel een praktijkcursus verplicht gesteld moet worden.

Als je je theorie hebt gehaald weet je echt nog niet hoe je jezelf moet gedragen op de openbare weg. kijk maar naar het autotheorieexamen, je mag dan wel dat papiertje hebben, maar dat betekend nog niet dat je goed genoeg bent voor het praktijk deel.

Als ze het willen verhogen naar 18, waarom zouden de mensen dan niet gelijk voor hun auto gaan?, ook zal het een ramp zijn voor alle dealers, want hun omzet zal zeker dalen.

Berichten: 166

Re: [discussie] brommercertificaat

Ja die problemen wisten we dus ook al. :D

Daar moeten we dus tegenargumenten tegen bedenken...
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [discussie] brommercertificaat

Hét onomstotelijke tegenargument: het scheelt levens en ellende. Dood is dood, maar levenslang gehandicapt is ook niet alles. De maatschappelijke kosten (en niet alleen in geld uitgedrukt) van dat brommermisbruik door napuberende jongeren zijn onacceptabel groot.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [discussie] brommercertificaat

Het argument 'verhogen met x jaar scheelt y doden' zal denk ik vrij gemakkelijk door een tegenstander gemangeld worden... die kan gemakkelijk tegenwerpen dan verhogen naar 21, 25 or 30 jaar nog veel meer doden en gewonden zal schelen.

Wat ook een argument kan zijn is het gelijktrekken van de leeftijd voor brommer en auto (ongeacht op welke leeftijd precies). Gevolg daarvan is dat (vermoeddelijk) veel mensen zich helemaal geen brommer meer aanschaffen maar meteen voor de auto gaan. Je moet dan alleen wel hard kunnen maken dat autorijden veiliger is dan brommer rijden. Voor de bestuurder zelf lijkt me dit vrij logisch, maar auto's zijn wel gevaarlijker voor bijv voetgangers die erdoor geraakt worden... misschien zijn daar wel cijfers over?
Victory through technology

Reageer