Einstein Relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Einstein Relativiteitstheorie

Hallo, ik ben nu het boek van Einstein aan het lezen. Relativiteit, speciale en algemene theorie. Tijdens het lezen kwamen er een paar vragen in mij op waar ikzelf nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Het gaat over de lorentztransformatie. Ik ben de formules nagegaan en ik begrijp wat ze ermee bedoelen (dat denk ik althans). Door wat dieper op de formules in te gaan ben ik iets vreemds tegengekomen. De vraag is; "waarom is tijd plaatsafhankelijk van de plaats waarin een punt in het stelsel C' staat?"

De formule van tijd die in stelsel C' geldt ten opzichte van stelsel C is als volgt:

t' = t - V/c^2*X / sqrt(1 - V^2 / c^2)

waarbij X volgens mij V * t is, als het punt waar ik het net over had op de oorsprong van C' ligt. Dit is niet zo als het punt op t = 0 op plaats X = P ligt. Waarbij P een waarde is die je zelf kan invullen. Dan is X volgens mij V * t + P. Als je dit invult in de bovenstaande formule dan krijg je voor een punt dat op de oorsprong van C' ligt:

t' = t*sqrt( (c-V)(c+V) / c^2 ) wat ik logisch vind. Neem je een ander punt, bijvoorbeeld punt P en niet de oorsprong van C' dan krijg je

t' = t*sqrt( (c-V)(c+V) / c^2 ) - V*P / ( c^2* sqrt( (c-V)*(c+V) /c^2 )

Waar ik dus nu mee zit is dat je bij wijze van spreken het coordinatenstelsel C' had kunnen laten lopen tot aan P. Dit zou dan P/V = t tijd kosten. Als je het dan zou laten lopen alsof het vanaf tijdsstip nul zou zijn dan zou punt P dus samenvallen met de oorsprong van C' en dan zou de tijd zich anders gedragen dan in de voorgaande situatie..

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel en dat iemand mij hierop een antwoord kan en wil geven.

Groet Eddy

Berichten: 718

Re: Einstein Relativiteitstheorie

Er is op het natuurkunde forum een hele serie over relativiteitstheorie waarin deze vragen denk ik wel beantwoord worden. Let daarbij vooral op de Minkovsky diagrammen die aangeven hoe het coordinatenstelsel van een bewegende waarnemer W' eruit ziet ten opzichte van een "stilstaande" waarnemer. Hieronder een voorbeeld:

Afbeelding

Het effect dat de tijd van waarnemer W' afhangt van de plaats (althans dat vindt de stilstaande waarnemer W) blijkt uit het feit dat de x'-as gekanteld is.

Reageer