10 snookerballen probleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 599

10 snookerballen probleem

Hoeveel van de 10 rode snookerballen zijn via de band te raken met de witte bal?

(Er wordt niet met effect gespeeld)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: 10 snookerballen probleem

bedoel je in 1 stoot?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: 10 snookerballen probleem

Stel ik wil de 1e (van boven) raken via de band, kan dat?

Stel ik wil de 2e (van boven) raken via de band, kan dat?

Stel ik wil de 3e ...

Hoeveel kan ik er raken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: 10 snookerballen probleem

als we de witte bal als een punt beschouwen op de rand, en er slechts 1 band geraakt mag worden, kan er slechts een geraakt worden. (spelen naar onder tegen de band, praktisch wel niet haalbaar)

Met meerdere banden is het wel mogelijk om er meer te raken, maar dit hangt af van de grote van deze ballen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: 10 snookerballen probleem

als we de witte bal als een punt beschouwen op de rand, en er slechts 1 band geraakt mag worden, kan er slechts een geraakt worden.
Teken eens een cirkel. Teken dan vanuit het middelpunt twee lijnen naar de rand van het rechter-boven-stuk van de cirkel. Teken nu vanuit het punt op de cirkel recht onder de oorsprong lijnen naar de snijpunten op de rand op het rechter-boven-stuk. Doe in deze punten 'hoek van inval = hoek van uitbal'. Gaan de twee resulterende lijnen volgens jou altijd door hetzelfde punt van de y-as?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: 10 snookerballen probleem

Je hebt gelijk, er zijn er meer te raken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: 10 snookerballen probleem

Het raken van de 10e (onderste) bal via de band onder de witte bal geldt niet omdat wit al tegen die band aan ligt.

Reageer