Brandbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Brandbaarheid

Ik ben geen scheikunde kenner, maar heb wel een vraag. Voor sommige waarschijnlijk een inkoppertje.

Het gaat om het volgende:

Suiker is op zich niet makkelijk brandbaar.

Zout (KCL) ook niet

Wanneer deze twee stoffen in gelijke hoeveelheden gemengd worden kan het mengsel bijzonder makkelijk ontstoken worden en verbrand met een redelijk felle reactie.

Hoe kan dat???

groeten,

Hans

Berichten: 66

Re: Brandbaarheid

punt 1: Zout (ik neem aan keukenzout?) is geen KCl maar NaCl.

en wat betreft je vraag:

Je smelt een beetje van de stoffen bij het aansteken, dan reageren de stoffen misschien tot ietswat wel goed brand. Ik zou er nog even goed over moeten nadenk om erachter te komen hoe dat echt zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Brandbaarheid

Weet je zeker dat het om het mengen van KCl (kaliumchloride) en suiker gaat, en niet om kaliumchloraat (KClO3). Dat laatste is zeker wel brandbaar, explosief zelfs, en wordt soms in combinatie met suiker gebruikt in vuurwerk (sterretjes als ik me niet vergis)

De genoemde stoffen smelten niet (suiker) of pas bij hoge temperatuur. Wat eventueel zou kunnen: wanneer je suiker verwarmt, ontleedt het, waarbij water vrijkomt. Dit water wordt vervolgens opgenomen door het zout; de rest van de ontledingsproducten van suiker zijn brandbaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 66

Re: Brandbaarheid

Precies, die bedoelde ik. Ik was nog niet helemaal wakker.

Maar ik heb niet het idee dat Hans kaliumchloride bedoeld. Maar datzal hij zelf nog wel aangeven of dat zo is.

Berichten: 11

Re: Brandbaarheid

Nee het gaat echt om KCL (kaliumchloride). Het wordt gewoon in de reformhuizen verkocht als een vervanger voor gewoon zout. Hier zit natrium in en in "dieetzout" dus niet of heel weinig.

Met kaliumchloraat weet ik dat het gaat, omdat die stof op zich al brandbaar is. Hetzelfde geldt voor kalium permanganaat. (KMNO4 dacht ik ?) Dit werkt ook prima met suiker, maar is voor mij moeilijk te krijgen en heb je niet zomaar in huis.

De truuk is dat bij een instructie duideljk wordt dat twee -op zich redelijk moeilijk brandbare stoffen die je eigenlijk gewoon in huis kan hebben- bij menging veel brandbaarder worden. Er zullen ongetwijfelt meerdere ogenschijnlijk "veilige"stoffen in huis zijn die bij menging best gevaarlijk brandbaar zijn, maar suiker en KCL zijn voor mij makkelijk te krijgen en te vervoeren en goed te houden.

Zoals het hierboven beschreven wordt is het dus alleen de suiker die brand, omdat er geen vocht meer inzit.

Toch heb ik het idee dat het "zout" wel degelijk aan de verbranding deelneemt. Kan hier soms ook sprake zijn van een positieve kathalysator?

Is het in een reactievergelijking te zetten?

Ik heb er te weinig verstand van.

Wie helpt mij verder?

Groeten

Hans

Berichten: 66

Re: Brandbaarheid

Het kan inderdaad een katalysator zijn. Suiker kun je ook laten branden door (sigaren)as te gebruiken als katalysator. Maar of dat hier ook het geval is weetik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Brandbaarheid

Een paar opmerkingen:

kaliumchloraat is niet brandbaar, maar het is een oxidator, net als kaliumpermanganaat. In combinatie met een reductor (een stof die geoxideerd kan worden) kunnen ze een reactie aangaan. Meestal vrij makkelijk, alleen moet je soms die reactie even in gang zetten, bijvoorbeeld met een vlammetje.

kaliumchloride is niet brandbaar. Als je het warm genoeg maakt smelt het, maar dan moet de temperatuur al boven de 1000 graden zijn. Verder is het bijzonder weinig reactief. Daarom zie ik heht als katalysator ook niet snel optreden. Het kenmerk van een katalysator is dat hij actieve (reactieve) plaatsen op het oppervlak heeft. Atomen die op de een of andere manier een verbinding willen aangaan. Dan zijn K+ en Cl- zeer onwaarschijnlijke kandidaten.

Sigarenas bevat een hoop koolstof. Daar kun je inderdaad een hoop reacties mee katalyseren.

Wat er in deze situatie gebeurt is me nog steeds niet bekend. Ik ga het morgen eens zelf proberen, misschien werpt dat wat licht op de zaak :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Brandbaarheid

Ik ben erg benieuwd.

Laat maar weten hoe dit is gegaan.

Hans

Reageer