Probleem lineair optimaliseren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Probleem lineair optimaliseren

Beste,

ik zit zelf met een probleem waar ik een LO voor moet maken(zie bijlage). Maar ik geraak er echt niet uit. Heb mij er al een gans weekend het hoofd over liggen breken:s ;) Ik heb iets wat volgens mij wel logisch lijkt, maar vraag me af of dit de juiste oplossing is, aangezien ik hiermee niet letterlijk rekening houd met het feit dat elke werknemer niet aan dezelfde machine moet blijven staan. Ook vraag ik mij af of ik hier achteraf uit moet afleiden hoeveel man aan elk toestel moet staan, of dit al in de voorwaarden moet staan.

Alvast bedankt!!!

Groetjes,

Burgex
Bijlagen
lineairoptimaliseren.rar
(35.58 KiB) 68 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Probleem lineair optimaliseren

Ten eerste: dat document bevat voornamelijk 1 plaatje met de opgave, het is dan een stuk toegankelijker als je gewoon dat plaatje post (bijvoorbeeld op www.imageshack.us )

Ten tweede: ben je bekend met de simplexmethode ?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: Probleem lineair optimaliseren

Hey Rogier,

Je hebt gelijk, het is handiger als ik de opgave post als afbeelding, zal er straks werk van maken. Ik ben bekend met de simplex methode, maar alvorens deze te gebruiken als oplossingsmethode, heb ik een goede formulering van mijn LO nodig. En daar zit bij mij al het probleem, kheb de idee dat deze van mij niet klopt.

Alvast bedankt!

Berichten: 5

Re: Probleem lineair optimaliseren

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Probleem lineair optimaliseren

Die is niet echt leesbaar, ik denk dat je het plaatje te klein (als in: een te lage resolutie) hebt opgeslagen.

Deze werkt beter:

Afbeelding
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Probleem lineair optimaliseren

Ik heb iets wat volgens mij wel logisch lijkt, maar vraag me af of dit de juiste oplossing is, ...
Mooi, laat hier maar eens zien wat voor vergelijkingen je gemaakt hebt voor objectfunctie (doelfunctie) en de beperkingen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Probleem lineair optimaliseren

Beste,

Dit heb ik voorlopig gevonden, maar volgens mij is het niet volledig ivm de werknemersuren. Een duidelijke doelstellingsfunctie heb ik ook nog niet gevonden...

Alvast bedankt!
Bijlagen
Oplossinglineairoptimaliseren.doc
(32.5 KiB) 97 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Probleem lineair optimaliseren

Burgex, zo'n doc attachen werkt echt niet handig. Probeer het gewoon hier te posten, en gebruik eventueel LaTeX voor formules of vergelijkingen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer