Verzepingsgetal en molaire massa

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 247

Verzepingsgetal en molaire massa

Het verzepingsgetal is het aantal mg KOH dat nodig is voor de verzeping van 1g vet of olie. Als je bv. 1 triglyceride verzeept (nucleofiele additie-eliminatie met KOH dus) dan heb je 3 KOH's nodig. Lijkt me logisch want de 3 vetzuren komen los en gaan met de K binden. Nu las ik ook dat hoe lager het verzepingsgetal is, hoe groter de molaire massa van je vetzuur dus ook hoe langer je keten. Dit begrijp ik echter niet, de lengte van de R-groep (alifatische restgroep van je vetzuur) bepaalt toch niet hoeveel K's en OH's je gaat nodig hebben? Of je nu een lange alifatische keten aan je vetzuur hebt hangen of niet, je hangt die K toch aan de carboxylgroep aan en die is toch hetzelfde bij een lange of korte alifatische keten.

Kan iemand me aub uitleggen waarom het verzepingsgetal de molaire massa bepaalt en er omgekeerd evenredig mee is?

gr

steve

Berichten: 8.614

Re: Verzepingsgetal en molaire massa

Heb je hier iets aan?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verzepingsgetal en molaire massa

Als je vet relatief korte ketens heeft is de molaire massa laag.

Dat betekent ook dat er in een gram van zo'n vet meer moleculen zitten dan in een gram van een vet met relatief veel lange vetzuurketens.

Omdat je meer vetzuren in die gram hebt heb je ook meer OH- ionen nodig om deze vetzuren te verzepen, dus meer KOH.

Ofwel, hoe hoger het verzepingsgetal, hoe lager de moleculaire massa.
(nucleofiele additie-eliminatie met KOH dus)
Ik houd het op hydrolyse gevolgd door een zuur-base reactie :D
β-Damascenon en maneschijn

Reageer