Vraagje ivm dynamo

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 379

Vraagje ivm dynamo

Ik heb een week geleden een dynamo open gedaan en was aan het nadenken hoe dit werkt het probleem is dat ik meerdere verklaringen heb voor het opwekken van elektricteit.

1. De magneet kan zoals ik gezien heb een beetje bewegen in de structuur wat zorgt voor een veranderend magnetisch veld.

2. Ik weet niet of dit juist is maar het zou ook kunnen komen door een spanningsverschil in verschillende sectoren van de draad.

spoel sorry

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

Even aannemende dat het over een fietsdynamo gaat: De spoel is gewikkeld op een ijzerkern. Tussen de polen van deze kern draait de magneet rond en die zorgt ervoor dat binnen de spoel de richting van het magneetveld steeds omkeert. En die verandering van magneetveld induceert in de spoel een wisselspanning.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm dynamo

Ik weet niet of je al eens een dynamo geopend hebt maar kan je uitleg eigenlijk niet plaatsen in de mijne.

Wat bedoel je met de polen van deze kern het is immers maar ijzer geen magneet .

De magneet blijft echter maar 1 kant opgaan.

Weet je me toevallig ook te zeggen hoe het komt dat het lampje beter schijnt als je harder fietst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

Ik heb in de loop van de tijd al meerdere dynamo's geopend, en ik weet dat er een grote variatie in constructies bestaat. Maar ze komen allemaal op het zelfde principe neer. Een spoel is gewikkeld om een ijzerkern, en tussen de uiteinden van de ijzerkern draait een magneet die zoanig gepolariseerd is dat de richting van het magneetveld door de spoel steeds omkeert.

En die uiteinden van de kern heten ook polen, daarvoor hoeft het niet perse een magneet te zijn.

Als je sneller fietst draait de magneet ook sneller, dus is de variatie in sterkte van het magneetveld groter en zal de spanning hoger worden. Maar vanaf een bepaalde snelheid treedt een stabilisatie in, omdat de frequentie ook steeds hoger wordt, en daardoor de zelfinductie van de spoel een grotere rol gaat spelen.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm dynamo

Ik dacht dat een magneet homogeen was overal hetzelfde sterkte van magnetische kracht.Klazon hetgene jij beschrijft komt overeen met het geen ik gezien heb . Maar wat bedoel je met omkeert?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

Ik kan je vragen niet concreet beantwoorden omdat ik niet weet wat voor constructie je precies in handen hebt.

Bovendien concludeer ik uit je vragen dat je niet goed begrijpt hoe het induceren van spanning in een spoel door een bewegende magneet in zijn werk gaat.

Zie je kans om een foto te laten zien van de geopende dynamo? Misschien dat dat enige helderheid verschaft.

Wat je ook kunt doen is proberen er achter te komen waar de polen van de magneet zitten, en hoe die zich langs de polen van de spoelkern bewegen.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm dynamo

Laat ik even zeggen dmv einstein voor dummies weet ik dat een veranderend magnetisch veld een spanning teweegbrengt in een spoel. Nu misschien begrijp ik het als iemand een antwoord vind op een aantal concrete vragen die ik hierover heb.

1. Wordt er spanning gecreerd in de spoel als er verschillende magnetische velden op inwerken.

2. Mijn magneet is een cilinder en heeft niet een positive aan 1 kant en een negatieve aan de andere maar de polen wisselen zich af .

3. Wat bedoel je met richting van magneet veld.

Sorry hoor maar heb enkel een povere kennis ivm magnetisme en electriciteit en zou toch volledig willen begreipen hoe dit werkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

Sorry hoor maar heb enkel een povere kennis ivm magnetisme en electriciteit en zou toch volledig willen begrijpen hoe dit werkt.
Ik denk dat daar nou net de clou van het hele verhaal zit.

Maar ik bedacht me ineens dat ik nog ergens een plaatje had dat e.e.a. zou kunnen verduidelijken.

klik hier

Links zie je een spoel met ijzerkern, verbonden aan een voltmeter. Als je de magneet langs de kop van de ijzerkern heen en weer zwaait verandert de sterkte van het magneetveld in de spoel, en zal de naald van de voltmeter ook heen en weer zwaaien.

Rechts het principe van de dynamo. De polen van de magneet zijn hier gekleurd aangegeven, rood is de noordpool, en blauw de zuidpool. Als je die ronddraait zal de noord-zuid richting en dus de richting van de veldlijnen door de ijzerkern van de spoel steeds omkeren, en dat veroorzaakt een wisselspanning in de spoel, waardoor er een wisselstroom gaat lopen, en het lampje gaat branden.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm dynamo

Sorry man maar begrijp hier nog niet iets van ia er een magneet nodig voor de 2 de tekening.

en dus de richting van de veldlijnen door de ijzerkern van de spoel steeds omkeren

Wat bedoel je hiermee ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

Hellup!

Is er iemand die deze jongen verder kan helpen? Ik ben even uitgepraat.

Hij gaat wel met de lichtsnelheid, maar de simpele principes van magnetische inductie snapt hij niet. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Vraagje ivm dynamo

Ik weet het ook niet. Maar dit kan ik zeggen:

Het principe van een dynamo is dat het apparaat de ene vorm energie omzet in de andere vorm energie, in dit geval van kinetische energie naar stralingsenergie. Daarvoor zijn een paar tussenstapjes nodig, anders zou een band gaan licht geven, zodra hij in beweging komt.

De eerste stap is de overbrenging van de band op het wieltje van de dynamo. (iemand die met technische lego heeft gespeeld, moet dit kennen.)

De tweede stap is dat door allerlei radertjes en tandjes de juiste beweging in de dynamo tot stand wordt gebracht, deze beweging is, zoals ik hierboven las, een heen en weer gaande beweging van een magneet.

Het is belangrijk dat deze magneet langs een met koper omwikkeld stukje non-geleider(isotoop?) heen en weer gaat.

Dit is de derde stap waarmee de bewegingsenergie van de magneet zelf wordt overgebracht op de beweging van de moleculen in de draad door middel van "het veld" of de sfeer van magneet.

Hoewel dit niet echt de vierde stap is, vind ik het toch nuttig haar te beschrijven. Vooral omdat ik hier zelf wat vraagtekens bij heb. Aan het begin van de draad krijgen de electronen een schop onder hun kont van de electronen die zijn gevangen in het veld van de magneet(letterlijk: er ontstaat een tekort). Daarna gebeuren er twee dingen. Het tekort aan electronen wordt aangevuld vanaf de andere kant, echter tegen de tijd dat deze impuls van negatieve energie de andere kant van de draad heeft berijkt, is daar de magneet weer om weer een schop uit te delen.

Het schort er een beetje aan, maar zo krijg je een electrische stroom die wordt afgevoerd door bv een lampje.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

theoriegeladen schreef:geven, zodra hij in beweging komt.

De tweede stap is dat door allerlei radertjes en tandjes de juiste beweging in de dynamo tot stand wordt gebracht, deze beweging is, zoals ik hierboven las, een heen en weer gaande beweging van een magneet.
Er komen helemaal geen radertjes en tandjes aan te pas. Het wieltje zit op dezelfde as als de magneet. En die magneet draait gewoon rond tussen de polen van de spoel. Is het nou werkelijk zo moeilijk om dat te begrijpen? ik weet echt niet meer hoe ik het duidelijker kan uitleggen.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm dynamo

Dit is wat ik niet begrijp ;

1. Wat maken de polen van het ijzer uit, ik bedoel als de positieve kant van het ijzer wordt aangetrokken door de magneet maakt het toch niet uit of het met de negatieve of positieve poool is van de magneet , ofwel ?

2. Wordt er ook stroom opgewekt als de veld lijnen van de magneet veranderen.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm dynamo

Afbeelding

Hoe komt het dat de pijlen aan het uiteinde naar het positieve weg van de magneet wijzen en aan de negatieve naar de magneet ?

Ps: Niet op deze foto maar heb het wel eens eerder gezien in Einstein voor dummies

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm dynamo

Hoe komt het dat de pijlen aan het uiteinde naar het positieve weg van de magneet wijzen en aan de negatieve naar de magneet ?
Dit is voor mij een volslagen onbegrijpelijke vraagstelling. Zo komen we niet verder.

Reageer