Vedische wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 71

Vedische wiskunde

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar hoor ik wel.

even een vraagje,

Los de volgende vragen eens allemaal binnen 8 a 10 minuten op!

(zonder calculator!, wel graag met uitleg hoe gedaan)

1/19=

75 x 75=

34 x 36=

1234 x 11=

998 x 997=

bereken de lijn door de punten:

(9,17) en (7,-2)

1/(x-7) + 1/(x-9)=1/(x-6)+1/(x-10)

3/(x+1) + 4/(x+2)=7/(x+3)

1200212 /9=

Doe ik het straks op de vedische manier

met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vedische wiskunde

Verplaatst naar wiskunde - algemeen. Wat bedoel je met de "vedische manier"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Vedische wiskunde

Vedische wiskunde is een wiskundige rekenmanier die gebaseerd is op de 16 aforismen van een zekere hindoeïstische wiskundige.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vedische wiskunde

Nu ik enkele links bekeken heb, herken ik het. Onder die naam was ik het nog niet tegengekomen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 71

Re: Vedische wiskunde

ja ok maar blijven die oplossinge nou?

Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vedische wiskunde

Het heeft volgens mij weinig zin dat ik de oplossingen hier gewoon plaats, moeilijk zijn ze niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 71

Re: Vedische wiskunde

Het heeft volgens mij weinig zin dat ik de oplossingen hier gewoon plaats, moeilijk zijn ze niet.
nee dat klopt, MAAR maak ze maar.

En kan je ze ook allemaal oplossen binnen 8 a 10 minuten? en dan ben ik nog gul! ;)

Pindar

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vedische wiskunde

Het is vriendelijk dat je zo gul bent, maar ik ga m'n tijd niet steken in het oplossen van deze opgaven.

Mogelijk heeft iemand anders daar wel zin in, ofwel kan je misschien beter toelichten waar je heen wil.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 71

Re: Vedische wiskunde

TD schreef:Het is vriendelijk dat je zo gul bent, maar ik ga m'n tijd niet steken in het oplossen van deze opgaven.

Mogelijk heeft iemand anders daar wel zin in, ofwel kan je misschien beter toelichten waar je heen wil.
akkoord, btw als ze zooooooooooooo makkelijk zijn klopt je antwoord niet

Anyway, ik wil graag de 'conventionele' oplossingen en daarna zal ik deze vergelijken

met hoe de 'vedische wiskunde' dit doet.

met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vedische wiskunde

akkoord, btw als ze zooooooooooooo makkelijk zijn klopt je antwoord niet
Want? Gemakkelijk impliceert nog niet dat ze in no-time zijn getypt.
Pindar schreef:Anyway, ik wil graag de 'conventionele' oplossingen en daarna zal ik deze vergelijken

met hoe de 'vedische wiskunde' dit doet.
Zoiets had ik wel gedacht. Helaas kost het zorgvuldig typen van al die oplossingen wellicht meer tijd dan het effectief oplossen ervan, daar heb ik (en anderen misschien eveneens?) weinig zin in... Vandaar mijn voorstel om misschien gewoon maar over te gaan tot waar je het over wou hebben: namelijk de vedische methode.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 71

Re: Vedische wiskunde

TD schreef:Want? Gemakkelijk impliceert nog niet dat ze in no-time zijn getypt.

Zoiets had ik wel gedacht. Helaas kost het zorgvuldig typen van al die oplossingen wellicht meer tijd dan het effectief oplossen ervan, daar heb ik (en anderen misschien eveneens?) weinig zin in... Vandaar mijn voorstel om misschien gewoon maar over te gaan tot waar je het over wou hebben: namelijk de vedische methode.
Uit ervaring en om onbegrip te voorkomen, is dit een goede manier om ze met elkaar te vergelijken.

Kies er anders 2 of 3 uit en daarna zal ik het op de 'vedische' manier doen.

Ik snap echt niet dat het zoveel werk is zeg

Pindar

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vedische wiskunde

Ik snap niet waarom je het niet eerst zelf op de conventionele manier oplost en dan op de vedische manier. Vervolgens kun je mooi de vergelijking tussen beide maken. Jij wil iets bereiken, dus mag jij er ook best moeite voor doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 71

Re: Vedische wiskunde

Ik snap niet waarom je het niet eerst zelf op de conventionele manier oplost en dan op de vedische manier. Vervolgens kun je mooi de vergelijking tussen beide maken. Jij wil iets bereiken, dus mag jij er ook best moeite voor doen.
ja, maar waarom niet met de hulp van anderen?

Ik heb geleerd dat als ik het op deze manier doe het uiteindelijk veel duidelijk wordt

Op andere fora ook gedaan en daar was het geen enkel probleem hoor

Berichten: 7.068

Re: Vedische wiskunde

Het is overduidelijk dat je hier een propaganda praatje wil gaan houden. Allemaal leuk en aardig, maar daar is dit forum niet voor bedoeld. Als je zo nodig mensen wilt bekeren, ga dan maar lekker een blog starten ergens.
Op andere fora ook gedaan en daar was het geen enkel probleem hoor
Er is een vrouw die ik zoen en die heeft er geen bezwaar tegen, dus ik zie niet in waarom ik niet alle vrouwen mag zoenen... Wat jij op andere fora zonder problemen kan en mag zegt niks over wat je hier kan en mag.

Berichten: 71

Re: Vedische wiskunde

EvilBro schreef:Het is overduidelijk dat je hier een propaganda praatje wil gaan houden. Allemaal leuk en aardig, maar daar is dit forum niet voor bedoeld. Als je zo nodig mensen wilt bekeren, ga dan maar lekker een blog starten ergens.

.
O ja? Propaganda praatje?

Ik wil gewoon iets erg leuks laten zien!

Waarom wordt dat opeens een propagandapraatje genoemd?

Ik wil verder helemaal niemand bekeren, waar haal je het vandaan?

No offense hoor, maar je hebt blijkbaar nog geen idee waar ik het over heb.

Gesloten