Belletjes van 50μm

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 146

Belletjes van 50μm

Kijk wat ik doe. Na het wassen van de vaat gooi ik mijn vaatwerk in de spoelbak. Als ik daar mee klaar ben zet ik de boel onder water. Ik wil de zeepresten eraf, maar dat lukt niet. Het hele vaatwerk is bedekt met hardnekkige, minuscule lucht- of waterdampbelletjes met een geschatte diameter, kleiner dan 50μ.

Weet iemand wat ik daar tegen kan doen? Ik wil liefst niet één of ander middel aan het spoelwater toevoegen om de grensvlakspanning ongedaan te maken.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Belletjes van 50μm

Het eerste waaraan ik denk als ik dit lees is dat je met lucht oververzadigd water tapt. Als je een glas water tapt, is dat in eerste instantie dan óók "grijs" van de minibelletjes?

Enne, hoe lang heb je dit al op dit adres?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Het is inderdaad zo dat met de waterstraal ontelbare luchtbelletje in de watermassa gesleurd worden. Dat wordt nog in de hand gewerkt door het gaasje bij de uitloop van de kraan. Het probleem is opgelost als ik de spoelbak vooraf laat vol lopen en, wanneer alle luchtbelletjes aan de oppervlakte geëxplodeerd zijn, als ik dan het vaatwerk erin dompel.

Maar ik vraag me af welke factoren van invloed zijn op de diameter van zo'n luchtbelletje. Waarom enkel bij warm water, bij koud water gebeurt er helemaal niks, en waarom zitten de luchtbelletje als het ware op het oppervlak van het vaatwerk gekleefd? Ik kan mij voorstellen dat wanneer een luchtbel tegen het oppervlak botst, ze de vorm aanneemt van een afgeplatte bol. Door contact met het koudere oppervlak van bvb. het kopje, condenseert de waterdamp in de luchtbel waardoor er een onderdruk in ontstaat met als gevolg dat ze zich tegen het oppervlak aanzuigt.

Als ik dat nu naga bij het kopje cappuccino van "koffievraag" dan denk ik dat de wand van zo'n kopje, getapt aan een koffieautomaat ook bedekt is met ontelbare luchtbelletjes. Als je dan op de bodem tikt komen er een aantal los. Tik je weer dan hoor je een andere klankkleur. De grondtoon blijft dezelfde maar de hogere harmonischen worden minder gedempt. Dus de tweede tik klinkt helderder, enz.

Als je melkpoeder toevoegt kun je vooraf tikken. Onmiddellijk na het toevoegen klinkt de toon lager maar wordt bij volgende tikken weer helderder.

Maar dit laatste is voor "koffievraag" niet relevant. Ik hoop dat hij met deze uitleg de rust zal vinden waar hij al zo lang op zoek naar is en dat hij nu ophoudt met tikken.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Belletjes van 50μm

Het is inderdaad zo dat met de waterstraal ontelbare luchtbelletje in de watermassa gesleurd worden. Dat wordt nog in de hand gewerkt door het gaasje bij de uitloop van de kraan. Het probleem is opgelost als ik de spoelbak vooraf laat vol lopen en, wanneer alle luchtbelletjes aan de oppervlakte geëxplodeerd zijn, als ik dan het vaatwerk erin dompel.
Ik denk dat je een vrij hoge druk op je waterleiding hebt. Ik heb ooit eens bij een ontgraving midden in de straat de waterleiding zien afsluiten en verleggen. Vier huizen kwamen daarmee tijdelijk aan een "dead end" te hangen, waarin bij de werkzaamheden lucht terecht was gekomen. Die hebben gedurende de werken alleen van dat belletjeswater getapt. Het kwam bijna ondoorzichtig uit de kraan, een glas water deed er 5 minuten over om helemaal helder te worden. Daarom vroeg ik hoelang je daar al woonde.
Maar ik vraag me af welke factoren van invloed zijn op de diameter van zo'n luchtbelletje.
Me dunkt het aantal kernen waaraan een gasbelletje kan ontstaan. Sommige speciale bierglazen hebben expres miden onderin een ruw stukje oppervlak om een constante stroom belletjes en daarmee een blijvende dunne schuimkraag te garanderen.
Waarom enkel bij warm water, bij koud water gebeurt er helemaal niks,
In warm water is de oplosbaarheid van gassen beduidend lager.
en waarom zitten de luchtbelletje als het ware op het oppervlak van het vaatwerk gekleefd?
Omdat ze daar ontstaan, (waarschijnlijk aan minikrasjes of andere vrijwel onzichtbare ruwheidjes) en te klein zijn om voldoende opwaartse kracht uit te oefenen die de oppervlaktespanning kan overwinnen. (zeg ik dat goed?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Belletjes van 50μm

50µ? Dan wil ik jouw ogen wel hebben aangezien de mens ten hoogtste 100µ nog kan waarnemen met het blote oog.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Reactie op bericht #4.

Ik kan je verzekeren dat er echt geen luchtbelletjes in mijn leidingwater zitten.

Ik kan het misschien zo formuleren: wat is de magie van het luchtbelletje dat zich in het warme water handhaaft en dat aan mijn vaatwerk gaat kleven?

Alle luchtbelletjes zijn even klein en ze zitten op het hele oppervlak, overal, het ene tegen het andere.

Reactie op bericht #5.

Jongeman, jij ziet het ook.

Een A4-tje heeft een dikte van [plusminus] 100 8#956. De helf zie ik ook nog wel als ik kan vergelijken. En anders gebruik ik toch een loepje om de diameter van de belletjes te vergelijken met de dikte van het A4-tje en zo de schatting wat nauwkeuriger te maken.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Belletjes van 50μm

Ik kan je verzekeren dat er echt geen luchtbelletjes in mijn leidingwater zitten.
Nee, maar wel opgelost gas, dat belletjes gaat vormen zodra (door tegendrukverlaging of temperatuursverhoging) die oplosbaarheid vermindert.

En beide factoren spelen een rol als je warm water tapt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Ja, dit zou kunnen. Ik denk dat dat de uitleg is, nu nog de diameter en de oppervlakteruwheid die toch niet overal dezelfe is. De afmeting van de belletjes is wel gelijk.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Terloops, weet jij waarom die speciale tekens niet in mijn bericht (#6) ingevoerd worden?
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Belletjes van 50μm

Terloops, weet jij waarom die speciale tekens niet in mijn bericht (#6) ingevoerd worden?
unicodes starten met ampersand hekje en worden afgesloten met een puntkomma

voor de ampersand typte je 8 en de puntkomma vergat je.

& # 9 5 6 ; zonder de spaties geeft μ
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Nog even ertussendoor, ik zie dat in mijn topictitel 50μ gewijzigd is naar 50μm. Ik dacht dat μ het officiële"symbool is voor micron.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Belletjes van 50μm

Ik dacht dat μ het "officiële"symbool is voor micron.
Nee, μ is het officiële SI-voorvoegsel voor "micro" ofwel éénmiljoenste. Uit luiheid vind je hier en daar wel alleen de μ waarmee dan de micron ofwel de micrometer wordt bedoeld, maar ik zou er zeker geen gewoonte van maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Nee, maar wel opgelost gas, dat belletjes gaat vormen zodra (door tegendrukverlaging of temperatuursverhoging) die oplosbaarheid vermindert.
Er is hier dus sprake van een soort dauwpunt? Bij lucht is het zo dat wanneer je gaat "afkoelen" onder het dauwpunt (de relatieve vochtigheid is dan 100%), er waterdamp uit de lucht verdwijnt door condensatie of sublimatie (overgaan in ijs).

Bij water verdwijnt dus lucht uit het water bij "opwarmen" boven die verzadigingsgrens met lucht. Hoe noem je in dit geval dat punt dan?
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Belletjes van 50μm

Verplaatst naar natuurkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Belletjes van 50μm

Weer even ertussendoor: "Veel vrolijkheid bij veel champagne met ontelbare belletjes in 2008!".
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Reageer